Norske bedrifter utnytter ikke ansattes potensial

Parat, i samarbeid med Handelshøyskolen BI, Cultura Bank og Abelia bidrar til torsdagens konferansen om grønn innovasjon. Parat har gjennomført en spørreundersøkelse blant tillitsvalgte som viser at 86 prosent sier det er et uutnyttet potensial for miljø- og klimaarbeid i virksomheten.

Den internasjonale konferansen ”Green Growth Innovation” har samlet noen av verdens mest fremtredende forskere på området grønn vekst, blant annet professor ved London School of Economics (LSE), Carlota Perez, i tillegg til gründere som Paul Hawken, og hans «Drawdown Project».

Et flertall av norske bedrifter har et miljø- og klimaengasjement

Parats spørreundersøkelse, i forkant av konferansen, viser at 61,3 prosent av bedriftene som er representert har en form for miljø- og klimaengasjement. Parats nestleder, Vegard Einan, sier det imidlertid kun er 41,8 prosent av de tillitsvalgte som blir involvert.

– Undersøkelsen viser at det er hele 86,3 prosent av de tillitsvalgte som mener at de har noe å bidra med, men det er kun halvparten av disse som gis mulighet. Her har norske bedrifter et betydelig uutnyttet potensial, sier Einan.

Spørreundersøkelsen viser videre at 45,6 av bedriftene i undersøkelsen på en eller annen måte kommuniserer effekten av sitt klima- og miljøarbeid.

– Vi ser også at omtrent 60 prosent av disse bedriftene benytter sitt engasjement på dette området aktivt i rekruttering av nyansatte og overfor nye og eksisterende kunder, sier Einan.

Han sier det er en lederoppgave å trekke de lange linjene, også i det grønne skiftet og innen grønn innovasjon.

–  Politikere og norske bedriftsledere må gjøre omstilling lettere for den enkelte, og mer lønnsomt for virksomhetene, først og fremst gjennom omskolering og kompetansebygging. Alle de som ønsker å bidra må få slippe til. Vi vet fra forskning både i Norge og internasjonalt, at arbeidstakere som er trygge i sitt arbeidsforhold, både investerer tid og interesse i arbeidsplassen. Ansatte bidrar til å øke produktiviteten gjennom medvirkning og innovasjon i arbeidsmetoder, sier Einan.

Informasjon om arrangementet finner du her: https://www.bi.no/alumni-og-partnerskap/events/aktiviteter/green-growth-innovation/