Æra Strategic Innovation

Norsk tekstilbransje går seg selv i sømmene

Hvert år kaster hver norske husholdning over 10 kilo tekstil, rett i restavfallet. For noen måneder siden gikk de som produserer og selger klærne sammen om å lansere radikale grep for å endre bruk og kast-mentaliteten. Denne uken legger de frem tiltakene. Panteordning på undertøy og plagg til leie er noen av løsningene de lanserer.

- Det produseres for mye klær, og det kastes for mye klær. Arbeidere i lavkostland underbetales, vi sløser med ressurser og øser med kjemikalier. Og vi er for dårlige til å si hva vi mener gjennom forbrukermakten vår! Derfor startet vi prosjektet TRIPPEL, sier Mads Bruun Høy, initiativtaker og partner i innovasjonsbyrået ÆRA.

Den 10. junipresenteres konsepter og løsninger for en mer bærekraftig tekstilbransje på Doga (Norsk Design- og Arkitektursenter).

Pant på undertøy og leasing av moteplagg

-Mange ønsker å ta bærekraftige valg i hverdagen, men de gode alternativene mangler ofte. Det vil vi gjøre noe med, sier initiativtaker Bruun Høy.

TRIPPEL er initiert av innovasjonsbyrået Æra i samarbeid med Scandinavian Design Group. Ved å alliere private, offentlige og frivillige aktører utvikles nå fremtidsrettede og bærekraftige konsepter innen moteindustrien:

Filippa K oppfordrer kundene til å handle mindre. De lanserer leasing av klær for å forhindre overproduksjon:

-Overproduksjon er en av de største utfordringene i vår bransje. Samtidig henger alt for mye klær ubrukt rundt i folks garderober. Et antrekk som kjøpes inn til en anledning, blir kanskje ikke brukt igjen, sier Elin Larsson, bærekraftansvarlig i Filippa K, og forklarer: Vi vil hjelpe kunder med tilgang til en oppdatert garderobe ved å tilby leie av plagg. Slik spares miljøet samtidig som vi får en fungerende forretningsmodell.

Varner vil ta tak i den delen av klærne våre som oftest havner i søpla – undertøyet. Gjennom Dressmann-kjeden ser de på en panteordning:

-Det er fullt mulig å resirkulere sokker og undertøy og vi ønsker nå å se på hvordan vi kan lage et slik konsept, sier Annabelle-Lefeburè Henriksen, leder for bærekraft i Varner.

Starten på en bølge

Hovedorganisasjonen Virke gir bransjen råd om samfunnsansvar og etisk handel.

–Trippel viser at det er mulig å klekke ut ideer som er bra for folk, miljø og bunnlinja. Vi oppfordrer bransjeaktørene til å kaste seg på denne bølgen og bli en del av fremtidens motebransje, sier Camilla Skjelsbæk Gramstad, miljøansvarlig i Hovedorganisasjonen Virke.

Med på laget har de også hatt Innovasjon Norge. De tror vi kommer til å se flere initiativer der flere aktører i en bransje går sammen for å løse et samfunnsproblem-

- Vi kommer til å se flere initiativer der mange aktører (også konkurrenter) fra samme bransje går sammen for å finne løsninger med utgangspunkt i store samfunnsproblemer. Det gir et helt nytt utgangspunkt for samarbeid, og det viser dessuten at det ikke er et motsetningsforhold mellom det å tenke samfunnsansvar og det å tjene penger. Det krever bare at vi tenker og gjør litt annerledes i praksis, sier Anita Krohn Traaseth, administrerende direktør i Innovasjon Norge.

Enorme utslipp, overforbruk og ressurser på avveie

Halvparten av alle tekstiler som produseres havner aldri på noens kropp, men brennes som restavfall. Dette er ressurser på avveie som kan gjenvinnes og settes tilbake i produksjonssirkelen, forteller Bruun Høy.

Tekstilbransjen står for en betydelig andel av verdens CO2-utslipp og ikke minst et stort overforbruk av knappe ressurser som f.eks. vann. En skeivhet som må rettes opp.

-Klesbransjen kan være en viktig del av løsningen for en bærekraftig fremtid. Det gir store forretningsmuligheter, sier han.

Bærekraft er den nye konkurransekraften

Moods of Norway er også med og gründer Simen Staalnacke motarbeider overforbruk gjennom å gjøre produksjonen mer lokal og samtidig utforske løsninger som vil gi kundene anledning til å være med på designprosessen.

- Bærekraftaspektet er på plass, men hovedgrunnen til at dette vil fungere er at det skal være konkurransedyktig både på design og pris. Teknologien blir bedre og bedre, og når vi klarer og levere like bra produkter med et personlig preg som er produsert lokalt til sammenlignbare priser, er det all grunn til å satse. Klesbransjen kan ikke fortsette som i dag, med overproduksjon, høy risiko med store innkjøp lenge før sesongen starter, og en meningsløst lang transportetappe, sier Staalnacke.

KONTAKTPERSON:

Mads Bruun Høy, partner i Æra Strategic innovation, tlf: 928 23204

Om Æra Strategic Innovation

Æra Strategic Innovation
Nesøyveien 4
1396 Billingstad

Æra is a strategic innovation studio, transforming insight into ideas and ideas into business. We help corporations innovate like start ups and start ups scale like corporations. We believe the best way to understand the future is to create it.

We are Æra.

Følg saker fra Æra Strategic Innovation

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Æra Strategic Innovation på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.