Star of Hope

Norsk team fra Star of Hope på Haiti – melder om omfattende skader

7.10.2016 12:50 | Star of Hope

I kjølvannet av orkanen Matthew kan den nordiske bistandsorganisasjonen Star of Hope fortelle at alle syv skoler med til sammen 3500 barn har fått omfattende skader etter orkanen. Flere av skolene ble gjenoppbygd etter jordskjelvet i 2010, nå ventes en ny ombygging som vil koste nesten 10 millioner.

Rundt midnatt, natt til fredag ​​norsk tid, landet det første norske teamet fra Star of Hope i den haitiske hovedstaden. Dermed drar hjelpeorganisasjon i gang en omfattende planlegging for hjelpearbeidet.

– Først og fremst er det et stort behov for rent vann og mat, sier Håkon Skaug, daglig leder i Star of Hope Norge. – Faren for spredning av sykdommer er stor.

– Som i tidligere katastrofer, setter vi i gang akutt nødhjelp, enten det er på våre skoler eller andre som trenger det. Gjenoppbygningen av skolene blir fase 2, samtidig er det også viktig at barn så snart som mulig kan gå tilbake til en hverdag og redusere traumer som oppstår når boliger og hus er vasket bort av vannmasser, avslutter Håkon Skaug.

Annen informasjon:
Daglig leder Håkon Skaug kan nås på telefon: 0047 404 13 473

Fotograf Jakob Knutsson, som både filmer og tar stillbilder. Han kan nås på telefon: 0046 70 586 49 49

Foto: Jacob Knutsson SOH
Bilde fra orkanen Hanna 2008. SOH-bilde

Om Star of Hope

Star of Hope
Arbins gate 1

+47 22 44 93 50http://www.starofhope.no

Star of Hope er en nordisk bistands- og utviklingsorganisasjon som siden 1969 har jobbet for å gi barn en god start i livet gjennom utdanning. I dag arbeider vi i 14 land, og nærmere 40 000 barn går daglig på skole i våre prosjekter. Sammen med verdens fremste forskere på bistand, vet vi at utdanning er svaret på mange av utfordringene vi har i verden i dag.

Følg saker fra Star of Hope

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Star of Hope på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Star of Hope