Norsk Taekwondo suksess i USA

Det ble en helnorsk finale i US Open i taekwondo i -80 kg klassen. Det norske taekwondo-landslaget imponerte stort i US Open i natt ved å vinne gull og sølv, samt at trener Dave Cook ble kåret til stevnet beste coach. Dette er en kjempeprestasjon fordi stevnet som arrangeres i Las Vegas, er et av de mest prestisjefylte i verden og det deltar 2400 utøvere.

Taekwondolandslaget stilte med 3 utøvere i USA og to av disse kjempet seg helt frem til finalen i OL-klassen herrer -80 kg.

Etter å ha vunnet fire kamper hver, møtte Richard Ordemann (Tøyen Taekwondo Klubb) landslagskamerat John Asp (Grorud Taekwondo Klubb) i finalen. Her måtte John Asp se seg slått med 8-4, men med gull og sølv i US Open sikret begge to viktige rankingpoeng på veien mot OL i Tokyo 2020.

Marie Mganus  (Keum Gang Nesttun)  vant sin først kamp i klassen kvinner -57 kg, men tapte neste.

Torsdag vant Victor Asp fra Grorud Taekwondo klubb og Randi Dyngeland fra Keum Gang Nesttun, som er på «bro-prosjektet» i Norges Kampsportforbund, henholdsvis sølv og bronse.

-Dette er ingen tilfeldighet, sier sportssjef Dag Jacobsen i Norges Kampsportforbund.  Taekwondo har over lengre tid arbeidet systematisk målbevisst med utvikling i samarbeid med Olympiatoppen. Norge klarte å kvalifisere en til OL i Rio og i Tokyo er målsettingen medaljer. Resultatet i USA er et bevis på at Norge er på rett vei, sier Sportssjefen.

Det at Dr. Dave Cook ble kåret til stevnets beste coach er heller ingen tilfeldighet. Han forlot en professorstilling i England i 2013 og kom til Norge for å trene landslaget i taekwondo på fulltid og utviklingen har vært enorm. I 2016 tok laget hele 26 internasjonale medaljer, en økning på 21 fra 2014.

Neste stevne for landslaget er Tyrkia Open som arrangeres i Belek om en ukes tid.