Norsk sølv under Kadett-EM i Taekwondo

Tom Talgø (14) fra Øvre Romerike Budo Senter imponerte stort i kadett-EM i Taekwondo denne helgen.

Tom Talgø

Mesterskapet endte med en sterk andreplass til den unge utøveren fra Romerike i klassen +65 kg. Totalt deltok 550 deltakere i Europamesterskapet som ble arrangert i Marina D`or i Spania denne helgen.

Både klubbtrener og sportssjef i Norges Kampsportforbund er godt fornøyd med dagens prestasjoner

- Tom åpner knallsterkt og opprettholder nivået gjennom hele stevnet. For en ung utøver er dette viktig læring og erfaring, samt en kjempeprestasjon, sier trener Kristoffer Torseth.

Treneren forteller at en liten smell i foten hemmer kadetten noe i finalen, men oppsummerer dagen alt i alt som utrolig bra.

- Dette er en stor prestasjon og første gang en norsk utøver vinner sølv i et Europamesterskap for kadetter, forteller sportssjef Dag Jacobsen.

I fjor ble det norsk bronse i samme mesterkskap og sportssjefen ser klar fremgang og ser andreplassen som bevis på at det jobbes godt ute i klubbene.

Imponerte på matta
Den tøffe fighteren fra Romerike imponerte stort i de innledende kampene. Han vant den første kampen mot Paul Mengen fra Tyskland hele 40-0 og kampen ble stoppet i andre runde. I neste kamp møtte han Patrik Madlo fra Tsjekkia og vant klart 27-2.

Kvartfinalen gikk Tom Talgø mot Luka Vukobratovic og vant klart 31-3. I semifinalen møtte han Nikita Kriucchkov fra Russland og vant igjen klart 22-12.

I finalen venten enda en russer, Georgii Taran. Dette ble en tøff kamp som russeren til slutt vant 23-19.

Klubben produserer gode utøvere
Sportssjefen er imponert over den jobben som gjøres i norske taekwondoklubber. Øvre Romerike Budo Senter imponerer når det gjelder utvikling av sine utøvere

- Først fikk klubben frem den store fighteren Ken Holter og deretter fikk de frem Tina Røe Skaar som deltok i OL. Også landslagsutøver og OL-håp Richard Andre Ordemann startet sin karriere i Romeriksklubben. Nå har de fått frem den tøffe kadettutøveren, Tom Talgø, som vi helt sikkert kommer til å se mye til i tiden som kommer, sier Jacobsen.

Tom Talgø
Tom Talgø sammen med sin trener  Kristoffer Torseth.
Tom Talgø sammen med sin trener Kristoffer Torseth.

Universiaden 2019: Victor Asp tok Norges andre mesterskapsmedalje12.7.2019 17:27:43 CESTPressemelding

Den 30. utgaven av Sommeruniversiaden pågår nå i Napoli. Tre norske taekwondo-utøvere har konkurrert denne uken, og Victor Asp (20) fra Oslo tok torsdag kveld sølv i klassen -74 kg. Universiaden varer fra 3. til 14. juli, og denne gang deltar 8 000 deltakere fra 125 nasjoner. Arrangementet i Napoli er med dette det største fleridrettsarrangementet i 2019. Den norske troppen består av 60 personer, og Victor Asps sølvmedalje er Norges andre medalje i mesterskapet. Den fullstendige oversikten over norske utøvere finner du på Norges Studentidrettsforbunds nettsider. De norske taekwondo-utøverne har alle konkurrert denne uken. Marie Magnus (22) fra Bergen konkurrerte i klassen -57 kg tirsdag, men lykkes dessverre ikke i å ta seg videre fra innledende runder. Victor Asps bror, John Asp (22), konkurrerte også tirsdag. John konkurrerte i klassen -80 kg, men klarte heller ikke å ta seg videre fra innledende runder. Leverte i hver runde Victor Asp, som representerer Grorud Taekwondo Klubb, var d

Presseinvitasjon: Valgmulighet og kvalitet - Norges Kampsportforbund og Be Cool AS inngår samarbeidsavtale27.6.2019 11:16:09 CESTPresseinvitasjon

Norges Kampsportforbund og Be Cool AS med butikken CombatStore.no inngår nå samarbeidsavtale når det gjelder kampsportutstyr. Avtalen innebærer blant annet at Be Cool AS lanserer tre etablerte merkevarer innen kampsportutstyr i Norge: TOP TEN og Tusah, hvor sistnevnte i hovedsak produserer taekwondo-utstyr, og Hayashi, som produserer utstyr for karate.