Fjordkraft

Norsk selskap vant «VM i klimatiltak»

Del

Fjordkrafts krav om klimanøytrale leverandører gikk helt til topps i nattens FN-kåring, under klimauken i New York.

«Klimanjaro» er et ordspill på verdens høyeste frittstående fjell, Kilimanjaro. Kilimanjaro kan være vanskelig å bestige, men med de rette forberedelsene lykkes de fleste som prøver å nå toppen. På samme måte er Fjordkrafts klimaløfte et ambisiøst, men fullt gjennomførbart klimatiltak. Foto: Aleksander Svanøe/Fjordkraft
«Klimanjaro» er et ordspill på verdens høyeste frittstående fjell, Kilimanjaro. Kilimanjaro kan være vanskelig å bestige, men med de rette forberedelsene lykkes de fleste som prøver å nå toppen. På samme måte er Fjordkrafts klimaløfte et ambisiøst, men fullt gjennomførbart klimatiltak. Foto: Aleksander Svanøe/Fjordkraft

Like etter midnatt norsk tid ble det klart at Fjordkraft-initiativet «Klimanjaro» er et av 15 klimatiltak som vinner FNs klimatiltakspris for 2018.

– Dette er en fantastisk anerkjennelse. Vi tok en tøff avgjørelse og sto ved den, sier Arnstein Flaskerud, Fjordkrafts strategidirektør.

Norges utviklingsminister, Nikolai Astrup, gratulerte i natt Fjordkraft på Twitter.

Klimatiltak som monner

Gjennom «Klimanjaro» krever Fjordkraft at selskapets leverandører skal være klimanøytrale innen 1. januar 2019. Leverandører som ikke ønsker å bli klimanøytrale vil miste Fjordkraft som kunde.

– Vi er opptatt av at klimatiltak skal ha størst mulig effekt. Når vi står overfor klimaendringer som akselerer krever det løsninger som akselererer, sier Flaskerud.

– Næringslivet har et ansvar utover det å maksimere profitt. Hvis flere bedrifter stiller det samme kravet til sine leverandører vil det virkelig monne, sier Flaskerud, som fulgte prisutdelingen hjemme i Bergen.

Så langt har 103 av 138 leverandører forpliktet seg til å bli klimanøytrale. «Klimanjaro» har dermed bidratt til at det kuttes eller kompenseres for mer enn 55 500 tonn CO2.

Tøff konkurranse

Vinnertiltakene kalles Momentum for Change Lighthouse Activities og anerkjennes av FN som praktiske, skalerbare og innovative løsninger for å bekjempe klimaendringene.

«Klimanjaro» vant frem i konkurranse med over 560 andre prosjekter fra bedrifter, organisasjoner og styresmakter, og var en av fire vinnere i kategorien Climate Neutral Now.

Det er første gang et norsk selskap mottar utmerkelsen. Selve overrekkelsen vil finne sted under FNs klimakonferanse i Polen i desember.

Det er stor spredning blant de ulike kategoriene og vinnerprosjektene, fra en applikasjon som skal bekjempe sult og redusere matsvinn til bevaring av mangroveskogene på Sri Lanka.

-----------------------------------

Informasjon til redaksjonen

  • Arne Øi, rådgiver ved FN Sambandet i Bergen, er tilgjengelig for kommentarer på tlf: 970 03 087
  • Ang. kontaktpersoner: Rolf Barmen, Arnstein Flaskerud og Jeanne Tjomsland er ikke tilgjengelig for kommentarer mellom klokken 09.30 og 12.00. Kontakt da Jon Vaag Eikeland.
  • En fullstendig liste over vinnerne er tilgjengelig i pressemeldingen fra FNs klimasekretariat.
  • Fakta om Klimanjaro står i bunnen av denne pressemeldingen.

-----------------------------------

Om «Klimanjaro»

«Klimanjaro» er Fjordkrafts klimaløfte: Vi lover at våre leverandører skal være klimanøytrale. Sammen skaper vi en klimavennlig verdikjede.

Et problem som akselererer (menneskeskapte klimaendringer) krever løsninger som akselerer. Verden trenger praktiske klimatiltak som er skalerbare. Derfor har vi stilt krav om klimanøytralitet til våre leverandører. Hvis flere bedrifter stiller samme krav vil vi se en dominoeffekt som overgår effekten av alle andre klimatiltak.

Klimanøytralitet handler ikke om nullutslipp, men om å redusere eget klimaavtrykk, kombinert med kjøp av godkjente klimakvoter. For å unngå å bli del av en metodediskusjon benytter vi FNs metodikk og definisjon av klimanøytrale virksomheter.

Vi ønsker å være et eksempel til etterfølgelse. Derfor er en enkel, trestegs oppskrift for å bli klimanøytral, og maler bedrifter kan bruke for å stille krav til egne leverandører, tilgjengelige på våre nettsider. Hvis vi sammen skaper et marked der klimanøytralitet er standarden, har vi virkelig gjort en innsats som monner. På veien mot målet gjør vi klimanøytralitet til et konkurransefortrinn både for oss selv, leverandørene våre og alle andre som stiller de samme kravene.

«Klimanjaro» på video. Vi har oppsummert Fjordkrafts klimaløfte i korte animasjonsvideoer. Tre av disse er tilgjengelig her:

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

«Klimanjaro» er et ordspill på verdens høyeste frittstående fjell, Kilimanjaro. Kilimanjaro kan være vanskelig å bestige, men med de rette forberedelsene lykkes de fleste som prøver å nå toppen. På samme måte er Fjordkrafts klimaløfte et ambisiøst, men fullt gjennomførbart klimatiltak. Foto: Aleksander Svanøe/Fjordkraft
«Klimanjaro» er et ordspill på verdens høyeste frittstående fjell, Kilimanjaro. Kilimanjaro kan være vanskelig å bestige, men med de rette forberedelsene lykkes de fleste som prøver å nå toppen. På samme måte er Fjordkrafts klimaløfte et ambisiøst, men fullt gjennomførbart klimatiltak. Foto: Aleksander Svanøe/Fjordkraft
Last ned bilde
Fjordkraft-logo på Karl Johan i Oslo.
Fjordkraft-logo på Karl Johan i Oslo.
Last ned bilde

Om Fjordkraft

Fjordkraft er strømleverandør til privatkunder og bedrifter over hele Norge. 1,3 millioner mennesker har Fjordkraft i stikkontakten. Fra april 2017 er Fjordkraft både strømleverandør og mobilleverandør. Fjordkrafts virksomhet er innkjøp og videresalg av strøm og mobiltelefoni.

Fjordkrafts har 220 fast ansatte og hovedkontoret er i Bergen. Selskapet har også kontorer i Sandefjord, Trondheim, Oslo og Stavanger. I 2017 omsatte Fjordkraft-konsernet for 4,4 milliarder kroner. Fjordkraft Holding ASA ble børsnotert 21.mars 2018.

Følg saker fra Fjordkraft

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Fjordkraft på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Fjordkraft

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom