Norsk selskap redefinerer radonmåling med Airthing Wave

Verdenslansering på CES, Las Vegas.

Airthings lanserer i dag sin siste innovasjon innen teknologi for hjemmet: en radonmåler som gir forbrukerne informasjon om innendørs luftkvalitet, tilgjengelig via smarttelefon eller nettbrett. Airthings Wave gir huseiere umiddelbart innsyn i deres radonnivåer - en livsfarlig gass som få vet at er den ledende årsaken til lungekreft blant ikke-røykere. Airthings Wave ble i dag lansert under Consumer Electronics Show’s, Unveiled, i Las Vegas, på en lukket event for flere hundre journalister. Produktet vil bli klar for levering tidlig i mars 2017.

Radongass tar rundt 300 liv hvert år i Norge, som er vesentlig høyere enn antallet som tilsammen dør av husbranner og i trafikken hvert år. Den farlige gassen finnes i alle norske hjem, i varierende grad. Mengden radongass varierer mye over tid og blir påvirket av klima, ventilasjon, årstid, samt andre faktorer. Den mest brukte metoden for å måle radon i dag baserer seg på bokser med sporfilm, som bare gir et lite innblikk i gjennomsnittsverdien, og krever innsending til laboratorium for analyse. Dette er problematisk, siden radon varierer så mye over tid. Airthings Wave endrer fundamentalt på måten man måler radon på ved å bruke digitale sensorer kombinert med smart-hus teknologi. Dette tillater en unik kombinasjon av sanntids radonmålinger og målinger over lang tid, som kan være kritisk for helse og velvære.

Airthings sitt mål er ikke bare å gjøre radonmålere like vanlig som røykvarslere i alle verdens hjem, men også gjøre det enkelt og rimelig for kundene å benytte denne typen teknologi.

“Alle hjem burde ha en radonmåler, og det er Airthings sitt mål å realisere dette,” sier Øyvind Birkenes, administrerende direktør i Airthings. “Vi ser økt interesse rundt radon takket være initiativ fra EU og nye nasjonale lover. Dette viser at utviklingen går i riktig retning og baner vei for Airthings Wave’s fremtidsrettede teknologi som gir forbrukerne og deres familie livsviktig informasjon om deres inneluft.

Airthings har utviklet Wave slik at alle enkelt kan følge med på radonnivået i deres inneluft. Bare vink foran måleren for å aktivere en intuitiv lys-indikator. Grønn - betyr at luften er bra, gul - advarsel og rød - betyr at radonnivået er for høyt. Tilsvarende indikator finnes også i app’en. Airthings Wave er koblet via Bluetooth til smarttelefon eller nettbrett og man kan i app’en se nåverdier, gjennomsnittsverdier, og variasjoner over de siste dagene, ukene, eller året.

Airthings Wave inneholder også temperatur- og luftfuktighets-sensorer som er viktig for inneluften og bidrar til å øke nøyaktigheten i radonmålingen. Disse sensorene gjør det også mulig på et tidlig tidspunkt å detektere og gi varsler om mulig muggskader. I tillegg gis tips til hvordan man kan forbedre inneklima. Disse sensor dataene er også tilgjengelig i app’en med nåverdier og historiske verdier.

Andre funksjoner inkluderer:

• Lydvarsel: I tillegg til intuitive fargekoder, får du også også varsel fra en innebygd høyttaler når radonnivået er for høyt eller når det er på tide å bytte batteri. Airthings Wave er smart og vil kun gi deg lydvarsler på dagtid.
  • Varsler: Når Wave måler for høye radonnivåer i henhold til nasjonale retningslinjer, vil brukeren bli varslet og få anbefalinger på hvordan de kan redusere radonnivået.
  • Bluetooth: Airthings Wave bruker det siste innen Bluetooth- teknologi som muliggjør sømløs og automatisk oppdatering av sensordata. Så lenge brukeren har installert app’en og med jevne mellomrom er innen 10-15 meter fra måleren, vil data bli automatisk lastet opp og brukeren vil bli varslet om tiltak kreves for å senke radonnivået.
  • Enkel installasjon: En brakett festes enkelt i veggen med kun en skrue; radonmåleren festes så til braketten takket være en sterk innebygd magnet. Airthings Wave er klar til bruk innen få minutter etter at batteribeskyttelsen er fjernet, appen er lastet ned og koblet til via Bluetooth.
  • Bruker lite strøm: Airthings Wave går på batteri og krever ingen kablet tilkobling. De 2 AA-batterien som følger med måleren vil gi nok strøm til 2 års bruk.

Airthings vil demonstrere Wave på Consumer Electronics Show i Las Vegas. Du finner oss i Sands Hall, Booth #40716.

For mer informasjon, besøk Airthings sin hjemmeside: www.airthings.com/no.

PR kontakt:

Øyvind Birkenes

pr@airthings.com

(+47) 92243551

Om Airthings

Parkveien 53b

47 468 46 155https://airthings.com/no

Vi tror at vi kan bruke teknologi til å promotere, ivareta og forbedre alles helse og sikkerhet.

Airthings har siden vi ble etablert i 2008 samarbeidet med anerkjente eksperter, rådgivere og testfasiliteter. Vi har kvalitetskontroll fra produksjonen til brukeropplevelsen. Produktutviklingen blir støttet av Forskingsrådet og Innovasjon Norge. Selskapet har dyp ekspertise innenfor radonmåling og avansert elektronikk.

Følg saker fra Airthings

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Airthings på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.