Norsk Pilotforbund ønsker trygg integrering av droner
Norsk Pilotforbund er en del av Parat og består av over 1600 piloter og dermed Nordens overlegent største forbund.
– Sammen med den internasjonale organisasjonen for sivil luftfart ICAO ser vi en voldsom vekst i både kommersiell- og privat bruk av droner. Det ønskes samtidig større tilgang til luftrommet, inkludert luftrom som trafikkeres av kommersielle luftfartøy. Den siste tids hendelser i nærheten av europeiske flyplasser eller i nærheten av lavtflygende helikopter er eksempler på utfordringene vi møter, sier Skandsen.
Fritt salg uten registreringsplikt
I Norge har Luftfartstilsynet utarbeidet et regelverk som er publisert på dronelek.no, der det også finnes regler for kommersielle aktører.
– Problemet vi i flysikkerhetskomitéen ser er at selv store droner er i fritt salg, det er ingen registreringsplikt, ingen felles europeiske regler og kjennskapen til de nasjonale reglene er i mange tilfeller fraværende. Vi ønsker et felles juridisk regelverk og myndighetenes bistand til å gjennomføre nasjonale kampanjer, sier Skandsen.
Han sier den teknologiske utviklingen åpner for en rekke praktiske og nyttige tjenester knyttet til droneaktivitet.
– Som piloter er vi opptatt av at teknologien brukes på en sikker måte, samtidig som det oppfordres til fornuftig bruk av droner. For å oppnå dette må slik virksomhet inkludere egnet godkjenning av dronepiloten, samt godkjenning for kommersiell dronevirksomhet. Det må også etableres et kontrollorgan hos nasjonale luftfartsmyndigheter, sier Skandsen.
Potensielt fatale konsekvenser av en kollisjon
Manglende innsikt i sikkerhetsrelatert risiko er ifølge Skandsen spesielt knyttet til hvilke konsekvenser en kollisjon mellom en drone og et bemannet luftfartøy kan ha, uavhengig om det dreier seg om fly eller helikopter.
– I vårt arbeid har vi kommet frem til syv krav vi mener må innføres av europeiske luftfartsmyndigheter:
1. Omfattende informasjonskampanje overfor publikum, hobbypiloter og kommersielle kunder.
2. Registrering av alle droner
3. Obligatorisk opplæring og sertifisering
4. Begrensninger i teknisk ytelse (risikoen for kritisk luftrom, terreng og bygninger kan reduseres betydelig ved hjelp av innebygd geografisk begrensning og begrensning av høyde/avstand).
5. Der det er mulig må også antikollisjonsteknologi vurderes. De innebygde begrensningene må kunne kompensere for pilotens manglende kompetanse.
6. Forskning knyttet til hvilke konsekvenser kollisjoner mellom droner og bemannede luftfartøy faktisk kan få.
7. Integrering av hobbydroner i nasjonalt regelverk for modellfly, lignende Luftfartsverkets modell.
8. Mer effektiv håndheving enn i dag.
I tillegg til at Norsk Pilotforbund støttes jobben med innføring av et felles europeisk regelverk av følgende luftfartsorganisasjoner:
• Airlines for Europe (A4E)
• Airports Council International Europe (ACI EUROPE)
• Civil Air Navigation Services Organisation (CANSO)
• European Cockpit Association (ECA)
• European Helicopter Association (EHA)
• European HEMS and Air Ambulance Committee (EHAC)
• European Regions Airline Association (ERAA)
• European Transport Workers' Federation (ETF)
• International Air Carrier Association (IACA)
• International Council of Aircraft Owner and Pilot Associations (IAOPA)
• International Air Transport Association (IATA)
• International Federation of Air Line Pilots' Associations (IFALPA)
• International Federation of Air Traffic Controllers' Associations (IFATCA)
Kontaktperson: André Skandsen, leder for flysikkerhetskomitéen i Norsk Pilotforbund. Telefon: 920 29 665, e-post: andre.skandsen@gmail.com.
Nøkkelord
Om Parat
Følg pressemeldinger fra Parat
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Parat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Parat
Brudd i oppgjøret for vektere25.4.2024 04:16:31 CEST | Pressemelding
Natt til torsdag ble det brudd i forhandlingene om vekteroverenskomsten mellom Parat og NHO Service og Handel.
Enighet i hotell og restaurant-meklingen15.4.2024 12:28:49 CEST | Pressemelding
Parat og NHO Reiseliv ble mandag formiddag enige etter mekling nærmere 12 timer på overtid. Det blir dermed ingen streik for Parats medlemmer på riksavtalen. Parats medlemmer i hotell-, restaurant- og cateringbransjen får lønnstillegg på linje med det som ble framforhandlet i frontfaget for en uke siden.
Parat fortsetter meklingen med NHO Reiseliv15.4.2024 10:59:31 CEST | Pressemelding
Parat har ikke kommet til enighet med NHO Reiseliv og meklingen fortsetter langt på overtid. Fellesforbundet har meldt enighet i sin mekling, mens Parat fortsetter meklingen og det er fortsatt fare for streik.
Fortsatt mekling for hotell og restaurant15.4.2024 07:18:51 CEST | Pressemelding
Mandag morgen mekles det fortsatt på overtid i oppgjøret mellom Parat og NHO Reiseliv om riksavtalen. Det er dermed fortsatt fare for streik.
Innspurt i meklingen for hotell og restaurant14.4.2024 19:00:47 CEST | Pressemelding
Søndag kveld er det innspurt i meklingen mellom Parat og NHO Reiseliv. Meklingen omfatter Parats medlemmer i hotell-, restaurant- og flycateringbransjen. Hvis partene ikke blir enige, tas 262 medlemmer ut i streik fra mandag.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom