MAF NORGE

Norsk pilot flyr bistand til flyktninger i Øst-Afrika

Eivind Lindtjørn har ingen vanlig jobb. Daglig flyr han over noen av verdens mest konfliktfylte områder i Øst-Afrika med bistand til flyktninger. For Eivind er denne jobben et kall, og i slutten av november kommer han en tur til Norge.
Eivind på oppdrag i Sør-Sudan

En av verdens verste flyktningkatastrofer utspiller seg i Øst-Afrika, bare i Uganda er det 1,3 millioner sørsudanere som trenger hjelp.

Eivind er tett på denne katastrofen hver dag. Han har base i Uganda og flyr daglig bistandsarbeidere, medisinsk personell og utstyr til Sør-Sudan og de omkringliggende landene.

– Konflikten er en tragedie for Sør-Sudan, et folk som allerede har gått gjennom så mye lidelse, sier Eivind Lindtjørn.

Livreddende flygninger

MAF har små fly og etablerte landingsstriper, så Eivind og hans kolleger kan jobbe effektivt i både tid og kostnad.

– Ingenting her ligner veistandarden i Norge, og de mange konfliktene gjør det svært vanskelig, og av og til umulig å komme frem på tilmålt tid uten fly. En reise som kan ta flere dager med bil, flyr jeg på 1,5 time, forteller Eivind.

Dramatikk i Juba

Eivind bor sammen med kona Nadia og deres to barn i Uganda. Nå føler de seg trygge, men det har ikke alltid vært slik. I juli 2016 ble familien stående midt mellom rivaliserende grupper i et krigsherjet Sør-Sudan.

– 8. juli i fjor, brøt det ut harde kamper i Juba hvor vi bodde. De neste dagene var byen preget av skyting, artilleri og angrepshelikoptre, minnes Eivind.

Alle ved basen i Juba ble evakuert med MAFs fly, bortsett fra Eivind og fire kolleger som ble igjen for å holde i gang essensielle funksjoner, og omsider stenge ned til situasjonen var under kontroll.

– Det var godt å lande i Nairobi etter noen dramatiske dager. Jeg husker den enorme lettelsen det var å være sammen med Nadia og jentene igjen. Det hadde vært noen nervepirrende døgn for oss og familiene på basen, avslutter han.

Et møte med Eivind byr på sterke historier og et verdifullt blikk inn i et av verdens mest konfliktfylte områder. Ta kontakt med undertegnede for et intervju.

Kort film om Eivinds hverdag her: https://youtu.be/9-jNxRwBCDE

Flyktningkrisen i Sør-Sudan:

9. juli 2011, ble Sør-Sudan et selvstendig land og verdens yngste stat, etter nærmere 50 år med væpnet konflikt mellom opprørsstyrker og regjeringen i nord. Borgerkrigen står i hovedsak mellom folkegruppene dinka og nuer, samtidig er det 64 etniske grupperinger som gjør konflikten enda mer uoversiktlig. 2, 3 millioner er drevet på flukt til nabolandene, og seks millioner er avhengig av nødhjelp. Den ugandiske regjeringen har åpnet grensene og gir flyktningene eget land hvor de kan bosette seg. MAF bidrar med transport av blant annet nødhjelp, utstyr, helsepersonell, arbeidere og syketransporter til disse områdene.

Oversikt over steder som Eivind skal besøke her!

Om MAF NORGE

MAF NORGE
Postboks 90, Sentrum

+47 33 48 07 80https://maf.no/

Velkommen til verdens mest uvanlige flyselskap!

MAF (Mission Aviation Fellowship) er en livslinje for isolerte samfunn i over 25 utviklingsland, verden over. Med flyene når vi hvert år over 1 million mennesker  med utstyr, legehjelp, helsepersonell og bistandsarbeidere får gjort jobben sin.

Vi flyr for mennesker som ellers ikke ville fått hjelp, da stedene de bor er ekstremt utilgjengelige – eller at krig og konflikt hindrer annen transport. Med små fly flyr MAF til mer enn 1650 flystriper – vi lander på jord, gress, og høyt oppe i fjellsider.

MAF flyr mer enn 1500 organisasjoner, b.la UNICEF, FN, Kirkens Nødhjelp, Tearfund, Oxfam, Medair, Reddbarna, CARE International, Røde kors og en rekke andre mindre og lokale organisasjoner som driver bistand og utviklingsprosjekter.

Følg pressemeldinger fra MAF NORGE

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra MAF NORGE på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra MAF NORGE