Norsk OL-håp i seiling kjemper om VM-medalje

Norges kanskje fremste medalje-håp i seiling i OL 2020, Hermann Tomasgaard fra Drøbak, skal nå ut og seile om en VM-medalje i Japan. Mesterskapet starter 4. juli.
FAVORITT: Hermann Tomasgaard fra Drøbak hører med blant favorittene i VM i Laser som starter 4. juli i Japan. [Foto: Morten Jensen]

Hermann Tomasgaard, som seiler for Kongelig Norsk Seilforening, er en av favorittene i verdensmesterskapet i OL-klassen Laser som innledes torsdag 4. juli i Sakaiminato i Japan. Der har Hermann og hans spanske trener, Anton Garotte, trent og forberedt seg nå i den siste uken før mesterskapet. Før det har de tilbakelagt en treningsuke i Warnemünde i Tyskland sammen med de beste svenske, finske og tyske seilerne.

– Vi føler oss godt forberedt til mesterskapet. Hermann har ligget i front på alle treningene og her i Japan har han funnet seg godt til rette i båten han har fått tildelt, rapporterer Anton Garotte.

I VM er det slik at alle deltagerne ikke får seile i sine egne båter, men får tildelt utstyr av arrangøren – noe som alltid er imøtesett med en viss spenning.

– Hermann seiler fort i den utdelte båten og sier han har en god følelse med den, sier Garotte.

Treneren mener Hermann kan vinne

I sesongen så langt har Hermann vunnet en verdenscup-regatta (i Miami) og tatt en 4. plass i en annen (i Genova). Under klassens EM i Porto i Portugal seilte han imidlertid under pari og kom på 21. plass.

– Ja. vi kommer hit med et dårlig EM-resultat i bagasjen, og vi har derfor forberedt oss til VM som om det skulle være vår første store regatta. Vi har respekt for konkurrentene våre, men vi vet samtidig at vi kan slå dem. Og det er det vi er kommet hit til Japan for å gjøre, sier Anton Garotte.

Hermann er for øyeblikket ranket som nummer fire på det internasjonale seilforbundets verdensranking i Laser-klassen, og han har kvalifisert Norge for deltagelse i OL i Japan i 2020. I OL i 2020 vil 35 seilere fra like mange nasjoner seile om OL-medaljene i Laser.

Slik foregår mesterskapet

I VM møter Hermann Tomasgaard 158 seilere fra 56 andre nasjoner. Mesterskapet starter 4. juli og avsluttes 9. juli. 4., 5. og 6. juli seiles det kvalifiseringsseilaser der seilerne blir inndelt i tre grupper. Gruppene endrer sammensetting hver dag.

Den beste tredelen av seilerne etter kvalifiseringen seiler deretter om mesterskapstittelen og medaljene i et såkalt gull-felt 7., 8. og 9. juli. Seileren med færrest poeng etter de 12 planlagte seilasene, blir mester. Dårligste resultat hver enkelt seiler har, kan strykes fra sammenlagtsummen.

Meritter

Hermann Tomasgaards tidligere VM-resultater i Laser

2018: 6. plass (i Århus, Danmark)

2017: 23. plass (i Split, Kroatia)

2016: 36. plass (i Nuevo Vallarta, Mexico)

2015: 57. plass (i Kingston, Canada)

2014: 2. plass i junior-VM (i Douarnenez, Frankrike)

2013: 2. plass i junir-VM (i Balatonfured, Ungarn)

Herman Tomasgaards verdenscup-resultater siste år:

April 2019: 4. plass (i Genova, Italia)

Januar 2019: 1. plass (i Miami, USA)

September 2018: 12. plass (i Enoshima, Japan)

Juni 2018: 2. plass (i Marseille, Frankrike)

April 2018: 7. plass (i Hyères, Frankrike)

Januar 2018: 10. plass (i Miami, USA)

Hermann Tomasgaard • e-post: dmuherman@gmail.com • tlf: 994 87 515‬
Anton Garotte • e-post: garotteanton@gmail.com • tlf: +34 600 592 412‬

4. BEST: Hermann Tomasgaard er ranket som verdens fjerde beste Laser-seiler før VM i Japan. [Foto: Morten Jensen]
FØRSTE VM-TITTEL: Hermann Tomasgaard seiler om sin første VM-tittel i Laser. Fra før av har han to VM-sølv i junior-VM. [Foto: Morten Jensen]
UTVIKLING: Grafen viser Hermann Tomasgaards progresjon på verdensrankingen over tid.