Norsk Leirskoleforening tildeles Friluftslivets Hederspris

Hvert år er om lag 50 000 barn på leirskole. Nå hedres jubilanten Norsk Leirskoleforening for sin 50 år lange innsats for friluftslivsopplæringen av norske barn og unge.
JUBILANT OG VINNER: Norsk Leirskoleforening tildeles Friluftslivets Hederspris samme år som foreningen fyller 50 år. Foto: Bjørnsund Leirskole

I år fyller Norsk Leirskoleforening 50 år. Nå kan foreningen også feire at de er vinner av Friluftslivets Hederspris 2018.

Prisen er den mest høythengende innen norsk friluftsliv, og ble første gang delt ut i 1995. Norsk Leirskoleforening får prisen for sin mangeårige innsats for å spre viktig informasjon om verdien av leirskole for norske barn. Til sammen har to millioner nordmenn vært på leirskole.

- Leirskole er for alle

I sin begrunnelse understreker juryen at leirskolene er en viktig rekrutteringsarena til friluftslivet, og at tilbudet hvert år gir rundt 50 000 norske barn og unge varierte og spennende aktiviteter i norsk natur, fra kyst til fjell.

Leirskole er noe som er for alle, uavhengig av tidligere friluftslivserfaring, etnisk opprinnelse og familieøkonomi, bemerker juryen.

- Aktivitetene blir tilrettelagt etter funksjonsnivå og interesser. Elever som tradisjonelt ikke mestrer skolens akademiske rammer, opplever ofte at de blomstrer og at de kan vise seg positivt frem når de er på leirskole. For mange barn er naturopplevelsene på leirskole det viktige positive førstemøtet med den norske friluftslivstradisjonen, skriver juryen i sin begrunnelse.

- En stor anerkjennelse

Norsk Leirskoleforening (NLF) er en frittstående nasjonal pedagogisk interesseforening, og 51 leirskoler er medlemmer av NLF. De ligger spredt over hele landet, ofte utenfor allfarvei og i unik norsk natur. Leder i NLF, Trond Setlo, understreker at det er mange som tar del i prisen.

- Det er en ære for Norsk Leirskoleforening å bli tildelt Friluftslivets Hederspris. Utmerkelsen er en stor anerkjennelse av foreningens arbeid for leirskoleordningen og for kampen å sikre alle elever et leirskoleopphold. Prisen er også en anerkjennelse til det arbeidet alle landets leirskoler gjør for å fremme den norske friluftslivstradisjonen. Det er mange ildsjeler i leirskolesystemet, og alle har sin del i denne prisen, sier Setlo.

Den norske Friluftslivsprisen eies og deles ut av paraplyorganisasjonen Norsk Friluftsliv og friluftslivsfestivalen «Friluftsliv for alle».

Juryen består av: Dag Kaas (leder), Berit Lein (Miljødirektoratet), Lars Sponheim (fylkesmann i Hordaland), Trond Berg (programskaper i NRK), Jan Bøhler (stortingsrepresentant AP), Ingjerd Schou (stortingsrepresentant H), Arne Nævra (naturfotograf), Kjell Haugen (festivalen Friluftsliv for alle), Arne Danielsen (sekretær).

Tidligere vinnere av Friluftslivets Hederspris:
1995: Ragnar Frislid
2014: Øystein Dahle
2015: Speiderbevegelsen – Norges Speiderforbund og KFUK-KFUM speiderne
2016: Norges Røde Kors

I 2017 ble "Tursøstre" Stine og Hege Schultz Heireng tildelt Friluftslivsprisen.

POPULÆRT: Hvert år er rundt 50 000 norske barn på leirskole. Foto: Bjørnsund Leirskole