ABB

Norsk kystvaktskip først til Nordpolen med ABBs Azipod fremdriftssystem

Del
KV Svalbard ble første fartøy til Nordpolen drevet med Azipod under en internasjonal miljøekspedisjon.
Skipssjef Geir-Magne Leinebø og ekspedisjonssjef for CAATEX Dr. Hanne Sagen på Nordpolen (Ill. Kystvakten).
Skipssjef Geir-Magne Leinebø og ekspedisjonssjef for CAATEX Dr. Hanne Sagen på Nordpolen (Ill. Kystvakten).

Med sine ytelser under de meste krevende isforhold har Azipod-fremdrift blitt en industristandard for isgående fartøy og muliggjør uavhengig seiling gjennom den nordlige sjøruten. I slutten av august 2019 skrev Azipod historie ved å drive det norske kystvaktskipet helt til Nordpolen. En annen historisk milepæl er at KV Svalbard ble det første norske skipet som har seilt til «toppen av verden».

KV Svalbard ble bygget i 2001 og er utrustet med doble 5 megawatt (MW) Azipod isbrytende enheter. Det seilte i arktiske strøk som del av en internasjonal, vitenskapelig ekspedisjon, Coordinated Arctic Acoustic Thermometry Experiment (CAATEX) som ledes av Nansensenteret, et uavhengig forskningsinstitutt.

Overvåker sjøtemperaturen

Hensikten med ekspedisjonen er installasjon av sensorer på sjøbunnen slik at forskere kan overvåke vanntemperaturen. At skipet kom til Nordpolen gir forskningen en ekstra dimensjon ved at data kan hentes fra en av de meste fjerntliggende steder i Arktis.

- Vi navigerte gjennom Arktis og nådde Nordpolen raskere enn vi trodde var mulig, sier Ottar Haugen, sjef for Kystvakten. - Dette er en viktig milepæl for oss og bevis på at vi har fartøy i flåten utrustet med robuste fremdriftssystem som muliggjør operasjoner i de mest krevende isforhold, helt til Nordpolen.

Azipod fremdriftssystemet, hvor en elektrisk motor er i en nedsenket enhet utenfor skipsskroget, kan roteres 360 grader for økt manøverbarhet. Det er spesielt kritisk for fartøy som opererer i is. Azipod kan bryte is på opptil 2,1 meter og har vist at drivstofforbruket er inntil 20 prosent lavere enn for tradisjonelle, akselbaserte fremtidssystemer.

ABB har levert elektriske fremdriftssystem til over 90 isbrytere eller isgående fartøy med kraft opptil 45 MW. Azipod leveres fra 1 til 22 MW og teknologien har spilt en nøkkelrolle i utviklingen av ABBs solide posisjon for miljøvennlig, elektrisk fremdrift.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Skipssjef Geir-Magne Leinebø og ekspedisjonssjef for CAATEX Dr. Hanne Sagen på Nordpolen (Ill. Kystvakten).
Skipssjef Geir-Magne Leinebø og ekspedisjonssjef for CAATEX Dr. Hanne Sagen på Nordpolen (Ill. Kystvakten).
Last ned bilde
KV Svalbard på Nordpolen (Ill. Kystvakten).
KV Svalbard på Nordpolen (Ill. Kystvakten).
Last ned bilde
KV Svalbard på Nordpolen (Ill. Kystvakten).
KV Svalbard på Nordpolen (Ill. Kystvakten).
Last ned bilde
Mannskapet på KV Svalbard på Nordpolen (Ill. Kystvakten).
Mannskapet på KV Svalbard på Nordpolen (Ill. Kystvakten).
Last ned bilde

Lenker

Om ABB

ABB
ABB
Snarøyveien 30, bygning M
Fornebu

22 87 20 00http://www.abb.no

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en banebrytende teknologileder med et omfattende tilbud innen digitalisering. Med over 130 års innovasjonshistorie er ABB i dag ledende innen digitalisering med fire kundeorienterte, globalt ledende virksomheter: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation, som støttes av den felles digitale plattformen ABB AbilityTM. ABBs markedsledende virksomhet Power Grids vil overdras til Hitachi i 2020. ABB er tilstede i over 100 land med rundt 147 000 ansatte. www.abb.no

Følg pressemeldinger fra ABB

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra ABB på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra ABB

ABB først i verden med vannkjølt IE5 SynRM motor som setter en ny standard for energieffektivisering og høy effekt8.2.2024 10:54:20 CET | Pressemelding

Nytt vannkjølt design kombinerer ultra-premium virkningsgrad med høy ytelse IE5 SynRM vannkjølte motorer er ideelle for applikasjoner der høy effekt og kompakt størrelse er en kritisk faktor IE5 virkningsgrad og høy pålitelighet optimaliserer de totale levetids-kostnadene (TCO) ved lavere energiforbruk og reduserte drifts- og vedlikeholdskostnader

DNV-studie bekrefter energieffektivitetsgevinster for LNG-skip med ABB og MANs DFE+ fremdriftsløsning6.2.2024 10:46:10 CET | Pressemelding

Nytt Dual Fuel, Electric+ (DFE+) konsept fra ABB og MAN Energy Solutions anerkjennes av DNV som et mer energieffektivt alternativ til dagens konvensjonelle design for flytende naturgass (LNG) skip DFE+-løsningen kan hjelpe LNG-skip med å øke energieffektiviteten med opptil 7,5 prosent, noe som muliggjør reduksjon av utslipp ​ Den modulære og fleksible løsningen øker lastekapasiteten med 5 prosent​

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye