Norsk Hydro: Hydro iverksetter omfattende restrukturering av valsevirksomheten

Som et ledd i den strategiske gjennomgangen av Valsede Produkter har Hydro besluttet å iverksette et omfattende restruktureringsprogram for virksomheten. Målet er å styrke lønnsomheten betraktelig.

Hydros valsevirksomhet har de siste årene levert skuffende økonomiske resultater. -Vi tar nå betydelige grep for å styrke vår lønnsomhet, sier Einar Glomnes, konserndirektør for Valsede Produkter.

Restruktureringen inkluderer en planlagt nedleggelse av deler av folie-produksjonen ved Grevenbroich, i tillegg til forbedringstiltak på tvers av organisasjonen. - Vår kostnadsposisjon i deler av vår folievirksomhet er for høy, hovedsakelig som følge av arbeidsintensive og manuelle produksjonsprosesser. Vi møter også sterk konkurranse i denne delen av markedet. Som en konsekvens av dette planlegger vi å stenge ned vår hovedlinje for folie, sier Glomnes. Hydro annonserte allerede i september 2018 den planlagte nedleggelsen av en annen folielinje innen 31. desember 2019. De to nedleggelsene representerer samlet cirka 30 prosent av den totale folie-produksjonen innen Valsede Produkter.

Den totale restruktureringen består av en planlagt reduksjon av personalkostnader på opptil 60 millioner euro per år. Dette vil føre til en reduksjon av opptil 735 årsverk. Dette tallet inkluderer en reduksjon på 226 årsverk gjennom den planlagte nedleggelsen av hovedlinjen for folie innen slutten av 2020 og 117 årsverk gjennom nedleggelsen av den tidligere varslede folielinjen innen slutten av 2019. Effektivitetstiltak på tvers av Valsede Produkter vil utgjøre det resterende antallet opp til 735 årsverk og er planlagt å gjennomføres innen 2024, hvor hoveddelen vil skje innen slutten av 2022. Disse tiltakene er nødvendige for å redusere kostnadene og styrke lønnsomheten i Valsede Produkter.

Totalkostnaden for den planlagte restruktureringen er anslått til å være 160 millioner euro, hvorav 100 til 120 millioner euro vil bli tatt som en avsetning i tredje kvartal 2019. Deler av nedbemanningen vil kreve begrensede investeringer.

Valsede Produkter vil styrke satsingen på vekstmarkeder som boks- og bilindustrien. Hydro har nylig gjort betydelige investeringer i den nye billinjen (Automotive line 3) ved Grevenbroich, i tillegg til et toppmoderne resirkuleringsanlegg for brukte drikkebokser i Neuss.

- Våre produkter er anerkjent av våre kunder. Denne tilbakemeldingen er et resultat av vår konsistente produktkvalitet og leveringsevne. Nå er det opp til oss å utnytte vår styrke til å skape bedre resultater, avslutter Glomnes.

Den 24. september vil Hydro avholde sin Investordag. Her vil det komme ytterligere informasjon om restruktureringen og den strategiske gjennomgangen av valsevirksomheten.

Investorkontakt
Stian Hasle
Stian.Hasle@hydro.com

Bjørn Skaar
Bjorn.Skaar@hydro.com

Om GlobeNewswire

Følg saker fra GlobeNewswire

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra GlobeNewswire på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra GlobeNewswire

The Nomination Committee's proposal regarding Board of Directors and auditor of Oasmia Pharmaceutical AB for AGM 201915.9.2019 21:00:00 CESTPress release

Oasmia's Nomination Committee has informed the company of its proposal regarding Board of Directors and auditor ahead of the Annual General Meeting September 26, 2019. The Nomination Committee proposes Hege Hellström and Anders Härfstrand as new board members. In addition, the nomination committee proposes re-election of the current Board members Jörgen Olsson, Peter Zonabend, Gunilla Öhman and Sven Rohmann. Jörgen Olsson is proposed to be re-elected as Chairman of the Board. Hege Hellström has worked at the biotechnology company Sobi since 2013 and was president for EMENAR (Europe, Middle East, North Africa and Russia). Prior to that, she was globally responsible for the Cardiovascular business area within Sanofi, VP Renal Europe and Head of Regional Liaisons, Sanofi, VP Renal and Endocrine Europe, Genzyme, General Manager Benelux Genzyme. Before Genzyme, she was 13 years at Baxter. Hege Hellström is 54 years old and has a degree in Bioengineering from Ullevaal School of Bioengineerin

Valberedningens förslag till styrelse och revisor för Oasmia Pharmaceutical AB inför årsstämman 201915.9.2019 21:00:00 CESTPressemelding