Norsk hukommelsesbok inntar verdensmarkedet

7.11.2016 15:16 | Cappelen Damm AS

I den nye boken "Å dykke etter sjøhester. En bok om hukommelse" foretar søstrene Hilde og Ylva Østby et dypdykk i hukommelsens vesen og vitenskapshistorie.

"Å dykke etter sjøhester" er en unik bok om hukommelsen skrevet av nevropsykolog Ylva Østby og søsteren hennes, journalist og forfatter Hilde Østby. Foto: Anna Julia Granberg

Evnen til å huske har siden tidenes morgen blitt sett på som en magisk egenskap, og gåtene som omgir hukommelsen har vært tilbakevendende gjenstand for fascinasjon. Hvor lagres minnene våre i hjernen, og hva er egentlig hukommelse? Det er ikke bare nordmenn som lurer på dette.

Enorm interesse fra utenlandske forlag
Cappelen Damm Agency har merket svært stor interesse for boken fra en rekke utenlandske forlag. I dag ble World English Rights for Å dykke etter sjøhester solgt til forlaget Greystone i Canada.
-Dette er et eventyr og Greystone er perfekt forlag for boka vår, sier Hilde og Ylva Østby.

Greystone er et forlag som har en stor distribusjon både til Nord-Amerika og Storbritannia, samt distribusjonskanaler til de fleste engelskspråklige land. Forlaget har også flere sammenfallende titler med Cappelen Damm, som bestselgerneTrærnes hemmelige liv og Sjarmen med tarmen.

Vitenskapsformidling med vidd og overskudd
Kan vi stole på hukommelsen vår? Hvordan er barns hukommelse annerledes enn eldre folks minner? Hvordan kan vi bli bedre til å lære? Hvordan leve med traumatiske minner, og hvordan leve uten minner i det hele tatt? Dette er bare noen av spørsmålene de to søstrene undersøker. De møter en rekke profilerte personer som lever av å huske godt – operastjerner, sjakkstormestre, forfattere og quiz-mestere – og viser at de sjelden bruker mnemoteknikker, men ved å forstå hukommelsen vil man kunne bruke den bedre. Å dykke etter sjøhester er forsknings- og vitenskapsformidling med vidd og overskudd.

Gå og les!
I sin anmeldelse av Å dykke etter sjøhester i Aftenposten oppfordrer
Eirik Newth: "Gå og les!". Han mener Østby-søstrene evner å sette tema i en større kontekst. "Fra første side merkes det at søstrene Østby har et godt grep om stoffet, faglig som litterært. Teksten veksler uanstrengt mellom faktaformidling, intervjuer og reportasjestoff."

Les også bloggteksten
Hvilke minner ville du plukket ut om du bare hadde minutter igjen å leve?