Norsk Gjenvinning digitaliserer rekrutteringsprosessen

I samarbeid med EVRY, startet arbeidet med å sette opp den nye prosessen og få på plass måleparametere, rett etter sommeren. På 100 dager er 99 prosent av jobben unnagjort, når NG snur opp ned på rekrutteringsprosessen.
Bilder fra spillet gjengitt med tillatelse fra EVRY

Konseptet innebærer at jobbsøkeren spiller et dataspill hvor personlige egenskaper blir kartlagt – på den måten skal NG nå finne den beste Frontend-utvikleren på markedet.

- Målet vårt er å se alternativt på den tradisjonelle rekrutteringen. Vi ble trigget av hvordan en digitalisert rekrutteringsprosess kan hjelpe oss med å velge ut de best egnede kandidatene, helt uten subjektiv tilnærming, forteller HR-sjef, Linn Holm Strømskroken.

Som selskap legger NG stor vekt på innovasjon og utvikling, med et ønske om å være best i klassen.

- Da vi hørte om denne metoden tente vi. I samarbeid med EVRY er vi sikre på at vi har et utrolig godt utgangspunkt for å finne den beste kandidaten, forteller Jo Eirik Østmo, daglig leder for IT i Norsk Gjenvinning. Han fortsetter med å utdype at det kan virke vågalt og spennende å teste med spillrekruttering. - Men jeg tror vi kan spare en del kostnader ved at vi eliminerer kandidater som ikke passer inn, før vi starter intervjurundene, sier han.

Spillet er basert på vitenskapelige metoder
Spillet er nøye satt sammen for å kunne måle kandidatens egenskaper. For å sikre at parameterne man måler stemmer med selskapet har EVRY utført en grundig kartlegging gjennom et knippe dybdeintervjuer, og en videre spørreundersøkelse, internt i NG. Deretter har de kvalitetssikret dataene med en organisasjonspsykolog. Dermed blir ikke dette en gjetning om hvem som passer inn, men grunnlaget for et verktøy som kan bidra til å finne den beste kandidaten for NG.

- Dette bryter jo med normal rekruttering og det kan virke utfordrende for noen at vi ser bort fra den tradisjonelle måten å finne de beste kandidatene på. Men med den erfaringen EVRY selv har og etter å sett hva kandidatene måles på, er jeg sikker på at dette blir bra. Det var nesten skremmende å se hvor likt verdiene på visse parametere var på skalaen, sammenlignet med hvordan jeg anser at den faktiske kulturen i Norsk Gjenvinning er, sier Østmo.

Kunnskap er et minimumskrav – holdning er desto viktigere for å lykkes
En viktig del av rekruttering er å finne kandidater som passer inn i selskapskulturen. Som regel er det vanskelig å vite om man har funnet den rette kandidaten før de har vært i selskapet en stund. Dette kan man jo egentlig kalle en risikosport og en feilansettelse kan bli kostbart for et selskap.

- Vi synes det er spennende å kunne vise en kunde verdien av dette spillet. Vi har stor tro på metoden, men det er en terskel å komme over, siden det utfordrer den tradisjonelle rekrutteringsmetoden. Men det er viktig å skyte inn at i tillegg til spillet, må kandidaten ha de ferdigheter innen faget som stillingen krever. Spillet kartlegger egenskapene som er viktig og som matcher selskapet de skal jobbe i, forteller Jeanette Rønne, Head of Emerging Technologies i EVRY.

EVRY har selv testet spillet i sine ansettelser de siste to årene med veldig god erfaring. Norsk Gjenvinning blir det første norske selskapet som tar i bruk dette utenom EVRY. Den første stillingen som skal utlyses er Frontend-utvikler. Og det er ikke tilfeldig at det testes innen IT-avdelingen. En Frontend-utvikler må både tørre å være kreativ og tenke utenfor boksen.

- De som ikke setter pris på at NG tester ut et spill i forbindelse med rekruttering, de er nok ikke kandidater vi ønsker oss uansett. Nå gleder vi oss til å se hvor mange som søker på stillingen og som deltar i spillet, avslutter Østmo.

Bilder fra spillet gjengitt med tillatelse fra EVRY

Norsk Gjenvinning-konsernet er markedslederen i den norske gjenvinningsbransjen, og bidrar hver dag til en global miljøinnsats i eget nærmiljø. Vi samler inn alle typer avfall fra næringslivet og produserer avfallsbaserte råvarer som vi selger i det internasjonale markedet. I tillegg tilbyr vi husholdningsrenovasjon, industritjenester, riving, miljøsanering, makulering og massehåndtering. Vi er etablert med 40 anlegg og over 1.300 ansatte i Norge, Danmark, Sverige og England. Vi håndterer 1,8 millioner tonn avfall per år, og omsetter årlig for ca. 4 milliarder kroner. Konsernet eies av Summa Equity. Vår innsats er et viktig bidrag til den sirkulære økonomien og det nasjonale miljøregnskap. Vår visjon er at avfall blir løsningen på fremtidens ressursproblem - og for oss betyr det; «Det finnes ikke søppel mer».