Genetic Analysis AS

Norsk gjennombrudd mot tarmsykdom

(Oslo, 11. juni 2014) Genetic Analysis har utviklet en gentest som kan revolusjonere behandlingen av alvorlige mage- og tarmsykdommer.

Dysbiose, eller ubalansert bakterieflora i tarmene, er assosiert med betydelige plager for mange mennesker. Nå har det norske selskapet Genetic Analysis gjort et gjennombrudd på dette området.

Genetic Analysis har nå en CE-merket gentest som viser at det foreligger en ubalanse i bakteriefloraen hos pasienter med IBS (Irritable Bowel Syndrome) og de kroniske sykdommene Chrons og ulcerøs kolitt, samlet betegnet som IBD (Inflammatory Bowel Disease). Nye studier viser også at den samme testen kan gi et tidlig varsel om forverring av de alvorlige IBD-sykdommene.

I en vitenskapelig publikasjon* er det nå gjort funn som viser at en slik forverring kan oppdages tidligere ved å undersøke endringer i tarmbakteriene enn ved andre metoder. Dermed kan behandling settes inn tidligere.

Stort problem

- De som rammes av IBD har store plager og det gjør det vanskelig for mange av pasientene å fungere i hverdagen. Bakteriefloraens innflytelse på IBD har til nå hatt altfor lite oppmerksomhet. Dette skyldes nok at det ikke har vært tilgjengelig enkle tester til å undersøke bakteriefloraen, og vi er svært stolte av å ha fått til et norsk forskningsgjennombrudd på dette området, sier adm. direktør Kari Stenersen i Genetic Analysis.

Det er anslått at rundt 0,75-1 prosent av befolkningen i vestlige land lider av IBD. Genetic Analysis satser i første omgang på Norden og Tyskland, hvor opp mot en million mennesker har IBD.

Genetic Analysis fikk i mai CE-godkjent en ny gentest som er utformet for å diagnostisere dysbiose både hos pasienter med IBD og den mindre alvorlige, men meget smertefulle og ubehagelige, tilstanden IBS – Irritable Bowel Syndrome. Mellom 15 og 20 prosent av befolkningen i den vestlige verden plages av IBS.

Kan redusere koloskopi

Testen utføres ved at en avføringsprøve fra pasienten sendes til en genetisk analyse som foretas ved hjelp av et testsett utviklet av Genetics Analysis. Testen gjøres ved et laboratorium, og resultatene analyseres så ved hjelp av programvare utviklet av Genetic Analysis.

- Et viktig poeng er at testen kan bidra til å minske antall koloskopier. I Norge gjennomføres ca. 60.000 koloskopier hvert år. Dysbiosetesting før koloskopi vil kunne redusere antallet unødige koloskopier betydelig, sier Stenersen.

Henter kapital

For å finansiere videre lanseringsaktiviteter er Genetic Analysis nå i ferd med å hente inn kapital, og i et senere steg planlegges en børsnotering.

- Vi er veldig fornøyd med den positive interessen fra investorene, som kan bidra til å finansiere det som kan bli en ny norsk eksportsuksess innen bioteknologiområdet, sier Stenersen.

Ledelsen i Genetic Analysis har lang erfaring fra internasjonalisering av lignende virksomheter, blant annet fra Axis-Shield og Nycomed.

Tilretteleggere for emisjonen er Magellan Corporate Finance og Norne Securities.

Om IBD:

IBD er en forkortelse for Inflamatory Bowel Disease, som er en samlebetegnelse for sykdommene Chrons sykdom og ulcerøs kolitt. Dette er kroniske betennelsesykdommer i fordøyelseskanalen. Typiske symptomer er sterke magesmerter, diaré, vekttap og dårlig allmenntilstand. Årsaken er ikke klarlagt, og IBD kan ikke kureres, men ulike behandlingsformer brukes for å begrense omfanget. I en del tilfeller må også deler av tarmsystemet fjernes ved operasjon, og i alvorlige tilfeller kan det bli nødvendig med utlagt tarm.

Om IBS:

IBS er en forkortelse for Irritable Bowel Syndrome. Dette er ikke en spesifikk sykdom, men en tilstand som karakteriseres av mageknip, oppblåsthet og forstyrrelse i avføringen. IBS kan være svært plagsomt, men er ikke farlig. Tilstanden forekommer hos rundt 15-20 prosent av befolkningen i vestlige land.

* ”Raica, S. et al: ”Alterations in the intestinal microbiome (dysbiosis) as a predictor of relapse after infliximab withdrawal in Crohn's disease”, Inflammatory Bowel Diseases, juni 2014.

For ytterligere informasjon, kontakt:
Adm. direktør Kari Stenersen
E-post: ks@genet-analysis.com

Om Genetic Analysis AS

Genetic Analysis AS

Om Genetic Analysis AS: Genetic Analysis er posisjonert for å bli verdensledende når det gjelder diagnose av sykdommer relatert til dysbiose, eller ubalanser i fordøyelsessystemet. Selskapet har som det første i verden utviklet og lansert en test for kartlegging og diagnostisering av dysbiose. Ved å benytte den DNA-baserte GA-map teknologien lages raskt en profil av pasientens tarmbakterier, og denne kan relateres til ulike helsetilstander. Genetic Analysis ble etablert i 2008 og er basert på forskningsarbeid gjort av professor Knut Rudi og Nofima Mat på Ås.