Norsk Folkehjelps partner rammet av bombene i Aleppo

Fem ansatte i Norsk Folkehjelps syriske partnerorganisasjon Masrrat ble skadet da kontoret deres ble bombet under kraftige luftangrep i Aleppo forrige onsdag.

I løpet av to timer på formiddagen 16. november ble 80 sivile drept under intense bombeangrep i nabolaget Al-Sh’ar i det østlige Aleppo, ifølge Norsk Folkehjelps humanitære partnerorganisasjon Masrrat. Hovedkontoret deres ble totalødelagt i angrepene, og to biler brant helt ned. Fem ansatte ble skadd, hvorav en kritisk. Den påfølgende natten ble tre av Masrrats ansatte skadet i et tønnebombeangrep.

Syriske regjeringsstyrker og deres allierte har den siste uken på nytt kjørt storoffensiv mot Øst- Aleppo og Idleb, som er under kontroll av syriske opposisjonsgrupper.

- Øst-Aleppo har vært under beleiring siden juli, og luftangrepene mot byen fortsetter med uforminsket styrke. Den offisielle begrunnelsen for bombetoktene er å stanse terrorister, men det er i stor grad sivile som blir rammet av luftangrepene. Humanitære aktører på bakken er selv skyteskive, og ber fortvilt verdenssamfunnet reagere, sier fungerende generalsekretær i Norsk Folkehjelp, Per Nergaard.

Forrige uke ble det siste operative sykehuset i Aleppo bombet. Det har vært mer enn 30 angrep mot Aleppos sykehus siden juli, og har ikke vært mulig å få inn hjelp etter dette.

- De stridende partene skjermer ikke sivile i denne krigen og viser ingen respekt for internasjonal humanitær lov. Hvor lenge skal verdenssamfunnet stå passive på sidelinja mens sykehus, brødkøer og barnesentre blir bombet, spør Nergaard.

Masrrat driver blant annet et senter for barn i Al-Sh’ar nabolaget. Senteret skulle være et trygt oppholdssted med et psykososialt tilbud til barna som bor i den krigsherjede byen. Senterets lokaler ble truffet i bombeangrepet forrige uke, men heldigvis kom ingen barn eller ansatte til skade. Et ressurssenter for kvinner og jenter i nabobydelen Jebel Samaan ble også ødelagt i angrepet, og er nå ute av drift.

- Dette er krigsforbrytelser, og de som er skyldige bør stilles til ansvar. Det gjøres ikke nok for å stanse angrepene som rammer sivile i Aleppo og andre byer under beleiring i Syria. Bombene må stanses, og hjelperne må skjermes slik at den humanitære hjelpen når frem, avslutter Nergaard.