Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom kårer historiens første «årets godhetstyrann»

En jury bestående av leder i Solidaritetsungdom, Ingrid Aspelund, styreleder i Antirasistisk Senter, Eskil Pedersen, leder i NTL Ung, Sahar Azari og samfunnsdebattant og aktivist Nancy Herz, skal kåre en verdig vinner.

Ingrid Aspelund, leder i Solidaritetsungdom

I tillegg til juryen skal selvfølgelig folket få si sin mening; fra og med i dag åpnes det for at man kan stemme på sin favoritt på www.godhetstyrann.no. Stemmene fungerer som et femte jurymedlem og vil bli tungt vektlagt når vinneren utnevnes.

- Årets godhetstyrann skal være den gjeveste prisen for samfunnsengasjerte å motta. Den skal gå til noen som har utmerket seg positivt gjennom året som har gått, og vi legger vår egen definisjon av ordet til grunn for hvem vi har nominert i år, sier leder i Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom, Ingrid Aspelund.

De nominerte er: AP-veteran Grete Fossum, Trondheim kommune v/ ordfører Rita Ottervik, bandet Razika, Stortingsrepresentant for SV Karin Andersen, P1-profil Rune Nilsson, ordfører i Stavanger Christine Sagen Helgø, rapduo Karpe Diem, Fagbevegelsen i Bergen v/ Roger Moum i Norsk Transportarbeiderforbund og Anne Åsheim i Postkom, aktivist Eirik Nilsen, samt blogger Kristin Gjelsvik.

- For en ære! I tillegg så uventet. Man forventer jo på ingen som helst måte noe i retur for å være et medmenneske, sier Gjelsvik når hun får høre hun er nominert.

De fulle begrunnelsene og bakgrunn for nominasjon kan leses på www.godhetstyrann.no –her kan man også avgi sin stemme.

Prisen deles ut på Kulturhuset i Oslo 24.11. Det åpnes for gratis frokost og kaffe fra klokken 08, før det blir debatt og prisutdeling fra 08.30 og frem til 10.00.

Godhetstyrann: en som gir av sin tid og sitt engasjement for å hjelpe andre; en som tror på solidaritet og ikke veldedighet; en som sier «velkommen hit»; en som tar standpunkt og ikke tror nøytralitet er en løsning; en som tar til orde mot fremmedfrykt og rasisme; en som ønsker en human asyl- og flyktningpolitikk; en som tror på et mangfoldig og inkluderende samfunn for alle;

Ingrid Aspelund (Leder i Solidaritetsungdom): 959 93 511

Therese Nordhus Lien (Kampanjerådgiver i Norsk Folkehjelp) 994 42 472 tnl@npaid.org

Ingrid Aspelund, leder i Solidaritetsungdom

Følg saker fra Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom

USAs nye Jerusalem-linje er et farlig skritt bakover8.12.2017 14:26Pressemelding

Jerusalems status er et av de mest betente punktene i fredsforhandlinger mellom israelere og palestinere. Donald Trumps anerkjennelse av Jerusalem som hovedstad i Israel viker ikke bare fra den internasjonale linjen, den er i praksis ødeleggende for en fremtidig fredsprosess, og setter USA til de grader på sidelinjen som fredsmeglere i Midtøsten. Det sier leder av Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom, Philip Rynning Coker.