Norsk Folkehjelp slår alarm om Honduras: I natt ble to samarbeidspartnere drept

Ramón Fiallos ble skutt under en demonstrasjon og den unge Geovani Días Cárcamo ble dratt ut av sitt eget hjem og skutt på åpen gate. Dette er to nye drap i en lang rekke angrep på sivilsamfunnet i Honduras.

Norsk Folkehjelps partnere i Honduras utsettes for forfølgelse og drap av landets egne myndigheter. I natt kom meldingen om at to i våre partnerorganisasjoner har blitt drept det siste døgnet:

Kvelden 22. januar ble et medlem i Norsk Folkehjelps partnerorganisasjon MADJ drept under en demonstrasjon av det som ifølge dem, var militæret. Ramón Fiallos var leder for et lokallag i fylket Atlántida. Ramón var aktiv i fredelige demonstrasjoner mot svindel i kommunen, og hadde siden valget engasjert seg for å kreve etterforskning av valgresultatene.

På morgenen 23. januar ble et annet MADJ-medlem, Geovani Días Cárcamo, dratt ut av sitt eget hjem og drept på åpen gate. Cárcamo var en ung menneskerettighetsforkjemper som har deltatt aktivt i aksjonene mot valgfusk. Han har også vist motstand mot et vannkraftverk i sin hjemkommune Atlántida. Organisasjonen sier at militæret står bak.

Minst 35 drap de siste månedene

Dette er to nye drap i en lang rekke angrep på sivilsamfunnet i Honduras. Fra 19 november 2017 til 21 januar 2018 har Peace Brigade International registrert angrep mot menneskerettighetsaktivister og journalister. Mellom 35 og 40 mennesker skal ha blitt drept.

Samtlige av Norsk Folkehjelps partnere i Honduras har blitt utsatt for trusler, forfølgelse og sabotasje i løpet av de siste månedene. Flere organisasjonsledere har gått under jorden etter drapstrusler – Norsk Folkehjelp støtter beskyttelse av de mest utsatte – og overvåkningsutstyr for å sikre familiene deres.

Sitater Henriette Westhrin, generalsekretær i Norsk Folkehjelp:

- I dag tidlig våknet jeg opp til meldingen om at to av våre var drept. Vi har fryktet dette lenge. De siste dagene har det tikket inn mange meldinger om forfølgelse og arrestasjoner, våre partnere har vært redde for sine liv.

- Nå kan ikke norske myndigheter være tause om dette lenger. De har før vært modige med skarp offentlig kritikk mot menneskerettighetsbrudd i Egypt og i Myanmars behandling av rohingyane. Honduras er i politisk krise. Juan Orlando Hernández er en president som begår overgrep mot sin egen befolkning. Vi mener norske myndigheter må ta opp situasjonen i egnede internasjonale fora.

- Angrep på menneskerettighetsorganisasjoner og politiske aktivister er en enorm utfordring, ikke bare i Honduras. Norsk Folkehjelp ser at organisasjoner er under press i mange av våre samarbeidsland. Det er alvorlig for både demokratiet og menneskerettighetene.

Bakgrunn for angrepene

Søndag 26. november var det valg i Honduras. Allerede sittende president Hernandez ble utropt som vinner av valget, men både opposisjonen, sivilsamfunnet og Organisasjonen for Amerikanske Stater (OAS) meldte om store uregelmessigheter og krevde omtelling. Det er de samme kreftene og det samme partiet Hernandéz representerer som sto bak kuppet mot president Zelaya i 2009. Den viktigeste grunnen for kuppet var påstanden om at Zelaya forsøkte ta makta gjennom ulovlig gjenvalg. Nå gjør Hernandéz det samme.

Fra 20 januar har det foregått landsdekkende protester – målet er å forhindre at presidenten tas i ed den 27 januar.

Intervjumulighet: Generalsekretær Henriette Westhrin  Tlf. 907 96 835