Norsk Folkehjelp om Libya-rapporten: Manglende oversikt over de langsiktige konsekvensene av spredning av håndvåpen og eksplosiver etter bombingen i Libya

Norsk Folkehjelp mener det er beklagelig at Libya-utvalget har avgrenset rapporten og ikke sett på de langsiktige konsekvensen for Libya og Nord-Afrika/Midt-Østen-regionen. Rapporten drøfter heller ikke hva Norge burde ha gjort i etterkant, og hvilket ansvar som burde fulgt med da man valgte å delta i krigen.

En FN rapport fra 2013 sa at «Libyske våpen sprer seg med "en alarmerende hastighet" til nye områder i Vest-Afrika og østlige Middelhavet, inkludert Syria og Gazastripen, hvor de bidrar til økte konflikter og tilgangen til våpen for væpnede grupper og terrorister».

Norsk Folkehjelp mener at Norge valgte å bombe våpenlagre i et land og en situasjon man visste var ustabil, uten at det forelå noen plan for hvordan dette skulle sikres i etterkant.

Norsk Folkehjelp var den gang klare til å gå inn for å bidra til sikring og rydding av eksplosiver og ammunisjonslagre, og beskyttelse av sivile, men fikk ikke mulighet til dette.

I den nye humanitære strategien som regjeringen la frem i august er beskyttelse av sivile mot eksplosive våpen en prioritet. Sett i lys av dette mener Norsk Folkehjelp også at utvalget burde ha sett på konsekvensene av Norges krigsdeltakelse og drøftet hvilket ansvar som burde fulgt med.

Dette var det muligheter til innenfor mandatet.

Norsk Folkehjelp forventer at Stortinget følger opp denne evalueringen, og da med spesiell vekt på temaene som ikke var godt nok berørt i rapporten.

For flere kommentarer ta kontakt med generalsekretær Henriette Killi Westhrin.

Henriette Killi WesthrinGeneralsekretær

Tel:907 96 835