Norsk Folkehjelp: Norge må undertegne FN-traktaten og øke sin innsats mot Atomvåpen

Norsk Folkehjelp gjorde følgende vedtak på landsmøtet i dag; at norske myndigheter øker sin innsats for å bidra til kjernefysisk nedrustning og en verden fri for atomvåpen og at Norge undertegner og ratifiserer FN-traktaten som forbyr atomvåpen

Atomvåpen truer planeten og vår overlevelse som menneskehet. Som masseødeleggelsesvåpen er effekten transnasjonal med konsekvenser som strekker seg over generasjoner. Detonasjon av én atombombe vil drepe hundretusenvis av mennesker, legge byer i ruiner og medføre katastrofale konsekvenser for klima, miljø og matproduksjon. Atombomben er et ikke-diskriminerende våpen, og dreper barn så vel som militære mål. Atomvåpen strider mot internasjonal humanitærrett, og Norsk Folkehjelp, som beredskapsorganisasjon, solidaritetsorganisasjon og humanitær aktør ønsker en atomvåpenfri verden.

Norsk Folkehjelp skal derfor fortsette arbeidet sammen med den Internasjonale Kampanjen for å Forby Atomvåpen (ICAN), som i 2017 ble tildelt Nobels Fredspris for sin innsats for forbudet. Et tiår med politisk kamp førte 07 juli 2017 til at 122 land vedtok traktaten for et forbud mot atomvåpen. Norge, som i 2013 tok initiativ til en internasjonal konferanse om de humanitære konsekvensene av atomvåpen, ble i 2017 imidlertid stående utenfor, sammen med et lite mindretall av stater som ikke deltok i forhandlingene. Sammen med flertallet i den norske befolkning mener Norsk Folkehjelp at Norge må snu i saken, signerer og ratifiserer FN-traktaten som forbyr atomvåpen og stå på humanitetens side i fremtiden.

Norge må arbeide for en atomvåpenfri verden, hvor signering og ratifisering av traktaten for et forbud mot atomvåpen er et viktig skritt, da traktaten forbyr utvikling, testing, produksjon, besittelse, overføring, lagring og bruk eller trussel om bruk av atomvåpen. Som fredsnasjon må Norge ta en aktiv rolle i å sørge for at traktaten trer i kraft og blir internasjonal lov, slik at atomvåpen blir forbudt på lik linje med øvrige masseutryddelsesvåpen verden har sett.

For mer informasjon, ta kontakt med styreleder i Norsk Folkehjelp Gerd Kristiansen på telefon

Følg pressemeldinger fra Norsk Folkehjelp

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Folkehjelp på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk Folkehjelp