Norsk Folkehjelp; milliardavtale med Norad sikrer fem nye år med kamp mot ulikhet.

I dag skrev Utviklingsminister Dag-Inge Ulstein og generalsekretær Henriette Killi Westhrin under en fem årsavtale på nær en milliard kroner.
Ulstein og Westhrin foto: Norsk Folkehjelp

- Dette er den størstesamarbeidsavtalen for Norsk folkehjelp noensinne, og gir Norsk Folkehjelp en unik mulighet til å jobbe for demokratisering, og mot ulikhet fremover. Den er viktig akkurat nå i kampen mot Covid19, men ikke minst langsiktig, ved at den vil bidra til å styrke folkelig organisering i 17 land. Nå kan kvinner og menn, småbønder, slum- og landsbybeboere, urfolk og arbeidere i uformell sektor, få større innflytelse, påvirke offentlig politikk og motvirke diskriminering».

«Sivilsamfunnet spiller en spesielt avgjørende rolle nå, under Covid 19 pandemien, sier Westhrin, «våre partnere bidrar til å informere og forebygge og til å påvirke regjeringenes krisepakker».

Den økonomiske, politiske og sosiale ulikheten er stor i alle landene der Norsk Folkehjelp jobber. Vi ser at sivilsamfunnsorganisasjoner er viktige for å løfte interessene til store deler av befolkningen som i dag er marginalisert og har behov for at innflytelse, jord og inntekter fordeles bedre. «Vi har tro på at folk selv organiserer seg, og definerer egne krav og arbeidsmetoder», sier Westhrin. «Det bidrar til langsiktige endringer i samfunnet, fordi organisering gir folk mulighet for mer innflytelse på eget liv og på samfunnsutviklingen».

Det som nå skjer rundt COVID-19 pandemien er et godt eksempel på hvor viktigsivilsamfunnsorganisasjonene er. Det er de som har tillit blant folk, og når fram til medlemmer og andre grupper med informasjon og råd om hvordan de skal beskytte seg mot viruset. De fremmer forslag til myndighetene om tilgang på helsetjenester og vann, støtte til småbønder, og tilgang på mat eller pengestøtte til de som står uten inntekt.

Handlingsrommet til sivilsamfunnsorganisasjoner er truet i mange land. Norsk Folkehjelp jobber for at organisasjons- ytrings- og forsamlingsretten skal respekteres. Mange folk risikerer trakassering, fengsling eller til og med sitt liv, fordi de organiserer seg. Under COVID-19-pandemien er det innført unntakstilstand i mange land, det øker risikoen for overgrep mot sosiale ledere og menneskerettighets- og miljøaktivister. En kritisk offentlig debatt er avgjørende for å håndtere krisen. Sivilsamfunnet og menneskerettighetene må respekteres, og unntakslovene oppheves så snart som mulig.

Mer enn noen gang er langsiktig finansiering til sivilsamfunnet avgjørende og må beskyttes. Lokale organisasjoner vil ha en sentral rolle i denne krisen, ved å ta til orde for åpenhet og ansvarlighet, men også som formidlere for å spre korrekt og pålitelig informasjon i lokalsamfunn og nasjonalt. Vi ser stadig oftere at lokale partnere bruker stemmen sin for bekymringer, både om hvordan tiltakene som er iverksatt av regjeringer ikke passer for de som ikke har tilgang til det grunnleggende, men også hvordan tiltak begrenser sosial dialog.

Norsk Folkehjelp er fagbevegelsens humanitære solidaritetsorganisasjon og med 1 milliard kroner fordelt over fem år, gir denne avtalen Norsk Folkehjelp mulighet til å fortsette sitt arbeid mot mer rettferdig fordeling av makt og ressurser

For mer informasjon, ta kontakt med generalsekretær Henriette Killi Westrhin på

tlf: 907 96 835

Fakta om avtalen, se vedlegg PDF