Norsk Folkehjelp inngår historisk avtale med UD

- Nå kan vi jobbe enda mer målrettet for å nå målet om en minefri verden i 2025 og øke beskyttelsen av mennesker som lever i kriser, krig og konflikt, sier generalsekretær i Norsk Folkehjelp, Henriette Killi Westhrin.
Minerydding Irak Foto Norsk Folkehjelp

Norsk Folkehjelp har signert strategisk partnerskapsavtale med Utenriksdepartementet. Avtalen gir 860 millioner kr over fire år, og midlene skal bidra til Norsk Folkehjelps arbeid med beskyttelse av mennesker mot eksplosive våpen, matvaresikkerhet og programmer mot seksuell og kjønnsbasert vold.

- Utenriksdepartementet er en av våre mest verdifulle samarbeidspartnere i vårt humanitære arbeid, og vi er takknemlige for å ha fått muligheten til å inngå et mer langsiktig samarbeid gjennom en strategisk partnerskapsavtale, sier Westhrin.

Norsk Folkehjelp er blant verdens største humanitære mineryddingsaktører. 2000 mineryddere er i aktivitet i 23 land, hvor de fjerner alt fra titusener av improviserte landminer som IS la ut i Irak, til de millioner av landminer og andre typer eksplosiver som ligger igjen etter Vietnamkrigen og en lang rekke andre væpnete konflikter.

- 60 millioner mennesker lever i områder hvor det ligger igjen landminer og andre typer eksplosiver etter krig. Dette er en krise som ofte havner i skyggen av mer dagsaktuelle katastrofer, men som direkte dreper eller skader mer enn 7000 mennesker hvert år. Gjennom den strategiske partnerskapsavtalen vil vi være i stand til å rydde områder som tilsvarer over 10 000 fotballbaner, og gi mer enn 400 000 mennesker som lever i krig og konflikt livsviktig opplæring i sivil beredskap og beskyttelse, sier Westhrin.

Pengene vil også bidra til matvarehjelp, kontantstøtte og vårt arbeid med ofre for seksualisert og kjønnsbasert vold i konfliktområder. Arbeidet skjer i samarbeid med lokale partnere som kjenner den lokale konteksten og de politiske forholdene.

- I områder som det nordlige Syria, hvor flere millioner internt fordrevne har svært begrenset humanitær tilgang og internasjonale aktører har vanskelig for å nå frem, spiller lokale organisasjoner en helt avgjørende rolle. Dette har også den nye COVID 19-krisen med all tydelighet vist oss.

Med organisasjoner som Norsk Folkehjelp blir dette arbeidet mer profesjonelt og effektivt, sier Westhrin.

For mer informasjon ta kontakt med generalsekretær Henriette Killi Westhrin på telefon:

Minerydding Irak Foto Norsk Folkehjelp
Food security Hasaka Syria Foto: Norsk Folkehjelp