Norsk Folkehjelp i påskeberedskap: Færre skader og flere leteaksjoner

Påsken så langt har bydd på flere leteaksjoner enn normalt for Norsk Folkehjelps mannskaper.

- En stor andel av oppdragene vi har hatt så langt i påsken har vært leteaksjoner, og det er litt uvanlig med tanke på utviklingen de siste årene, forteller leder i Norsk Folkehjelp Sanitet, Live Kummen.

Med dagens teknologi er det enklere for folk å varsle hvis de går seg bort på påskefjellet, og de siste årene har derfor antall leteaksjoner i påska gått ned, samtidig som antall redningsoppdrag har gått noe opp.

- I påska, som ellers i året, er det derfor ikke først og fremst savnede skiturister i fjellheimen vi leter etter, men mennesker som blir savnet i urbane strøk. Det kan for eksempel være folk med demenssykdom som har kommet bort fra hjemmet sitt, sier Live Kummen.

Ved inngangen til palmehelga var det fortsatt betydelig skredfare i nord, og Norsk Folkehjelps skredmannskaper var ekstra på vakt nord i landet.

- Det er svært gledelig at vi ikke har hatt noen flere skredulykker i påska, og det kan tyde på at folk har vært flinke til å ta hensyn til forholdene. Vi håper at flest mulig kommer seg ut på tur og bruker fjellet, men at de som beveger seg inn i skredfarlig terreng har kunnskap og utstyr til å gjøre det på en trygg måte, sier Live Kummen.

Etter ei forholdsvis rolig palmehelg for de frivillige mannskapene forventer Norsk Folkehjelp mer utfart til fjellet de neste dagene.

- Det er meldt fortsatt godt påskevær mange steder i landet også i de kommende dagene, og vi forventer mer utfart inn mot påskehelgen. Vi har som alltid ekstra beredskap på steder der vi vet at det er mye utfart, i tilfelle noe skulle skje, sier Live Kummen.