Norsk Folkehjelp fyller 80 år lørdag 7.desember 2019

Fagbevegelsens humanitære solidaritetsorganisasjon fyller 80 år lørdag 7. desember 2019. Ble stiftet av Landsorganisasjonen i Norge LO 7. desember 1939.
husmorferie i regi av Norsk Folkehjelp foto arbeiderbevegelsens arkiv

Med 2300 ansatte i 35 land og en årlig omsetning på over en milliard kroner er vi i dag en av Norges største humanitære aktører. Norsk Folkehjelp er en helnorsk organisasjon med nær 14 000 medlemmer. Vi har over 100 lokale lag godt spredd over hele landet. Alle LO-forbund er kollektive medlemmer. Vårt siste landsmøte i august 2019 la føringer for de kommende årene.

Nasjonal og internasjonal innsats gjennom 80 år

Norsk Folkehjelp sprang ut av 1930-tallets Arbeidersaniteten og Hjelpekomiteen for Spania. Innsatsen i Norge avspeiler utviklingen i arbeiderbevegelsen og de problemene en ung nasjon stod overfor, særlig etter andre verdenskrig. Viktige navn i norsk arbeiderbevegelse som Haakon Lie, Rolf Hofmo, Karl Evang og Willy Brandt kan også knyttes til vår historie.

I Norge har Norsk Folkehjelp stått for innsats mot tuberkulose, badstu til folket, organiserte husmorferier, hjem for alkoholikere, attføring av krigsskadde og forebygging av drukningsulykker. I Norge har vi nå 2000 frivillige redningsmenn og -kvinner som står i beredskap for lokalsamfunnet sitt døgnet rundt. Våre erfarne frivillige trår til blant annet når noen har gått seg bort, ved snøskredulykker eller hvis noen skader seg på tur. I 2018 rykket de ut på over 450 leteaksjoner og redningsoppdrag, i tillegg til å sikre god førstehjelpsberedskap på små og store arrangementer over hele landet.

Lokallagene driver også med andre samfunnsoppdrag som svømmekurs og språkkurs for tilflyttere, arbeid mot rasisme og diskriminering, samt ulike inkluderingstiltak.

I over 30 år drev vi asylmottak, men de siste årene er konkurransen mot kommersielle aktører blitt så hard at vi har måtte avvikle denne delen av vårt arbeid. I 25 år har vi hatt mottakstjeneste for flyktninger på Gardermoen

Internasjonalt er Norsk Folkehjelp en av verdens største humanitære aktører på mine- og eksplosivrydding. Dette har vi drevet med siden 1992. I dag har vi over 1900 ansatte i 23 land som rydder vekk udetonerte eksplosiver både på landsbygda og i byer. I 19 land står vi for et langsiktig utviklingssamarbeid, der vi jobber med lokale partnerorganisasjoner for en mer rettferdig fordeling av gode og byrder. Partnersamarbeid kjennetegner vår organisasjon. Vi gjennomfører i liten grad selv, men støtter folk lokalt i deres arbeid. I fem land driver vi også humanitært arbeid, da hovedsakelig innen matvaresikkerhet og beskyttelse.

Politisk påvirkningsarbeid

Norsk Folkehjelp er en partipolitisk uavhengig, men ikke en politisk nøytral organisasjon. Målet om en mer rettferdig verden innebærer partnere som kan være i opposisjon til eller i aktiv konflikt med sine makthavere. Men i mange land har mobilisering mot makta trange kår og blir stadig farligere. I flere av våre programland utsettes våre partnere nå for trusler og politisk forfølgelse. Norsk Folkehjelp hever stemmen for dem som trues til taushet.

Norsk Folkehjelp arbeider for å beskytte sivile mot følgene av krig, og er en sentral aktør i kampen mot landminer, klasevåpen, atomvåpen og nå også autonome våpen. Vi står på palestinernes side i kampen mot den 52 år lange israelske okkupasjonen. Vi kjemper mot den økende ulikheten vi ser i mange land, også her i landet. Vi støtter flyktningers rett til et verdig liv i Norge, og slåss for bedre rammevilkår for den frivillige redningstjenesten.

I dag er alt dette sentrale oppgaver for Norsk Folkehjelp. Det er en stolt jubilant med bred livserfaring som kan feire sin 80-årsdag lørdag 7. desember!

For mer informasjon kontakt generalsekretær Henriette Kille Westhrin på telefon: 907 96 835 mail: henriettew@npaid.org

For mer om historien se lenke https://www.folkehjelp.no/Om-oss/Historie

husmorferie i regi av Norsk Folkehjelp foto arbeiderbevegelsens arkiv
foto Norsk Folkehjelp/trygve Bølstad