Norsk Folkehjelp får én million kroner fra Viking Ocean Cruises

Pengene skal gå til vårt arbeid med beredskap og redningsarbeid langs norskekysten.

Gaven kommer etter innsatsen i forbindelse med evakueringen av cruiseskipet Viking Sky da de fikk motorproblemer ved Hustadvika 23. mars.

– Dette var en utrolig hyggelig overraskelse. Nok en gang har vi sett vi hvor viktig frivillige er for norsk beredskap, og det er svært gledelig at denne innsatsen blir sett og verdsatt på denne måten, sier generalsekretær i Norsk Folkehjelp, Henriette Westhrin.

– Denne gaven skal vi bruke til å bygge en enda bedre beredskap i framtiden, sier Westhrin.

Norsk Folkehjelp har de siste årene hatt en stadig økende oppdragsmengde, og gaver som denne er et viktig bidrag i arbeidet for å møte det økende behovet.

– Dette var en stor hendelse som fikk mye oppmerksomhet, men faktum er at hver eneste dag – ett eller annet sted i landet – går alarmen og frivillige slipper det de har i hendene for å bidra, sier Westhrin.

Da alarmen gikk for de frivillige som var i nærheten av Hustadvika den 23. mars, rykket 30 mannskaper ut så raskt de kunne. I Brynhallen ble deres hovedoppgave å ivareta de evakuerte som kom til hallen. I tillegg til å bidra med behandlingen av skadde, var en av en av Norsk Folkehjelps viktigste oppgaver å være til stede for de som trengte en hånd å holde i og noen å snakke med etter en svært dramatisk opplevelse.

– Arbeidet vårt har i ettertid vist seg å være viktig, og vi har fått mange gode tilbakemeldinger. Fram til passasjerene kom til hallen hadde all kontakt med andre vært korte beskjeder. Vi besluttet raskt at alle skulle få hver sin kontaktperson, og vi hadde kapasitet å gi dem den tiden de trengte, sier Peter Harholt, frivillig i Norsk Folkehjelp Nesset.

Norsk Folkehjelp - krav til norske myndigheter på klima24.8.2019 16:47:28 CESTPressemelding

Norsk Folkehjelp mener at norske myndigheter bør føre en offensiv og ambisiøs klimapolitikk, nasjonalt og internasjonalt. At norsk redningsmannskap får økt støtte til tilpasning som følge av klimaendringene. At det arbeides internasjonalt for å sikre rettighetene til mennesker som blir tvunget på flukt som følge av klimaendringene, og at norske myndigheter øker støtten i bistandsbudsjettet til sivilsamfunnsorganisasjoner som kjemper mot konsekvensene av klimaendringer