Norsk Folkehjelp bekymret for sivilsamfunnet i Honduras

Myndighetene i Honduras begår grove menneskerettighetsbrudd i etterkant av valget i Honduras. Samtlige av Norsk Folkehjelps syv partnerorganisasjoner i landet har blitt utsatt for vold.

Situasjonen for sivilsamfunnsorganisasjoner er generelt farlig i Honduras, men har forverret seg kraftig de siste dagene. Samtlige av Norsk Folkehjelps syv partnerorganisasjoner i landet har blitt utsatt for vold. Det er stor fare for at volden vil eskalere og risikoen for statskupp er også til stede.

Norsk Folkehjelps partnere i Honduras var svært kritisk til at sittende president Hernandez tok gjenvalg til tross for en valglov som sier at det ikke var mulig. De reagerer nå sterkt på det de mener er valgfusk og manipulasjon av stemmetelling, sier Mona Wærnes, ansvarlig for Honduras i Norsk Folkehjelp.

Norsk Folkehjelps partnere deltar i folkelige demonstrasjoner. Protestene på dagene foregår i form av veisperringer, demonstrasjonstog og store mobiliseringer i hovedgatene. Myndighetene har innført portforbud fra klokken 18:00, da står folk i vinduer og på balkonger og slår på gryter og lokk, såkalt cacerolazo – kasserolleopprør.

Situasjonen er svært låst; dersom Hernandez blir erklært som valgvinner etter ny opptelling, vil protestene fortsette og det er fare for at volden fra myndighetenes side vil øke ytterligere. Dersom opposisjonskandidat Salvador Nasralla blir erklært valgvinner, kan det bli vanskelig å styre landet fordi han ikke har støtte fra verken militæret, domstolene eller flertall i parlamentet. Det er en fare for statskupp fra militærets side, sier Wærnes.

Det norske Utenriksdepartementet har ennå ikke kommet med en offisiell uttalelse om situasjonen, til tross for at det nå er flere dager siden det eskalerte.

­Norge har en lang tradisjon for å fronte menneskerettigheter og menneskerettighetsforkjempere internasjonalt. Denne regjeringen sier at menneskerettigheter står øverst på prioriteringslisten. Nå er det viktig at norske myndigheter er tydelige i sine krav til myndighetene i Honduras, sier Wærnes.

Norske myndigheter bør presse på for at:

• alle overgrep og menneskerettighetsbrudd begått mot demonstrantene, organisasjonene og lokalsamfunnene blir etterforsket.
  • unntakstilstanden opphører og at Honduras garanterer for retten til å protestere og ytringsfrihet.
  • åpenhet i valgprosessen må sikres, slik opposisjonen, OAS og EUs valgobservatører krever.