Norsk Folkehjelp bekymret for Norges atomvåpen-politikk

I natt møtes Kim og Trump i Singapore. – Norge bidrar negativt til situasjonen på Korea-halvøya ved å motarbeide FN-forbudet mot atomvåpen og selv gjemme seg under en atomvåpenparaply, sier Henriette Westhrin, generalsekretær i Norsk Folkehjelp.
Overlevende fra Hiroshima og Nagasaki i fakkeltog for fredsprisvinner ICAN, Karl Johan i Oslo. Foto Ari Beser, ICAN

– Den eksisterende FN-traktaten som forbyr atomvåpen gir verden det rammeverket som trengs for en permanent løsning på atomvåpenproblematikken på Korea-halvøya. Ved å motarbeide FN-forbudet og gjemme seg under en atomvåpenparaply bidrar Norge til å gjøre internasjonalt arbeid med kjernefysisk nedrustning og ikkespredning vanskeligere, sier Norsk Folkehjelps generalsekretær Henriette Westhrin

Norsk Folkehjelp er en del av det internasjonale styret til fredsprisvinner ICAN (International Campaign to Abolish Nuclear Weapons), som i Singapore mandag la fram en fempunktsplan for å løse atomvåpenproblematikken på Korea-halvøya. Rundt 30 internasjonale eksperter på kjernefysisk nedrustning og ikkespredning har samarbeidet med ICAN om å utarbeide planen.

ICANs fem punkter understreker at resten av verden nå ikke må sitte med hendene i fanget og vente på hva Kim og Trump skal finne på. Alle land må ta avstand fra atomvåpen ved å støtte opp om FN-traktaten som forbyr atomvåpen. FN-forbudet vil forplikte Nord-Korea til å kvitte seg med sine atomvåpen, og Sør-Korea til å formelt ta avstand fra at USA kan true med eller potensielt bruke atomvåpen på landets vegne.

– En slik multilateral løsning er helt nødvendig for å sikre langsiktighet og for å kunne stå imot framtidige utfordringer. FN-forbudet vil bestå selv om regjeringer skifter eller en statsleder får kalde føtter eller blir fornærmet over en Twitter-melding. En bilateral løsning, eller til og med en løsninger som involverer flere stater, kan derimot fort rakne, sier Westhrin.

ICAN understreker at alle ansvarlige stater må slutte seg til FN-traktaten som forbyr atomvåpen.

– Det gjelder også Norge. Vi må innse at norsk politikk – som godkjenner at allierte kan true med og eventuelt bruke atomvåpen på våre vegne – bidrar til å legitimere dette grusomme masseødeleggelsesvåpenet, og dermed til å gjøre nedrustningsarbeidet vanskeligere og spredningsfaren større, sier Westhrin.

– Når land som Norge setter likhetstegn mellom atomvåpen og sikkerhet, blir det vanskeligere for det internasjonale samfunn å overbevise for eksempel Nord-Korea om ikke å gjøre det same. Hvis ikke Solberg kan ta avstand fra atomvåpen, hvordan kan hun forvente at Kim skal gjøre det, spør Westhrin.

ICAN’s fempunkts-plan for Korea-halvøya kan lastes ned som PDF her. Se også mer info på ICANs nettside

Bilder

Last ned bilde
Beatrice Fihn (direktør, ICAN) og Hiroshima-overlevende Setsuko Thurlow sammen med ICAN-aktivister og papirtraner laget av skolebarn i Hiroshima. Bildet ble tatt foran Stortinget i Oslo i forbindelse med Nobels fredspris 2017. Foto Hilde Sofie Pettersen, Norsk Folkehjelp
Last ned bilde

Følg pressemeldinger fra Norsk Folkehjelp

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Folkehjelp på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk Folkehjelp