Norsk Folkehjelp - krav til norske myndigheter på klima

Norsk Folkehjelp mener at norske myndigheter bør føre en offensiv og ambisiøs klimapolitikk, nasjonalt og internasjonalt. At norsk redningsmannskap får økt støtte til tilpasning som følge av klimaendringene. At det arbeides internasjonalt for å sikre rettighetene til mennesker som blir tvunget på flukt som følge av klimaendringene, og at norske myndigheter øker støtten i bistandsbudsjettet til sivilsamfunnsorganisasjoner som kjemper mot konsekvensene av klimaendringer

Klimaendringene er menneskeskapte, og vi må jobbe kollektivt for å reversere konsekvensene. Utfordringene dette fører med seg er store, men det er også kraften av mennesker som jobber sammen.

Klimaendringene bidrar til å øke den globale urettferdigheten. Industrialiserte land bærer et særskilt ansvar for de menneskeskapte klimaendringene, fordi de står for høyest andel av verdens klimagassutslipp.

Norsk Folkehjelp har en politisk tilnærming til utvikling. Det avgjørende spørsmålet omhandler hvordan ressurser kontrolleres og fordeles. Det er derfor viktig for våre utviklingssamarbeid, at vi samtidig som vi støtter grupper som er undertrykket til å styrke sin makt, arbeider for å redusere konsekvensene klimaendringene har på verdens ressurser.

De menneskeskapte klimaendringene fører til mer ekstremvær, dette gjør klima til en særlig viktig kampsak for Norsk Folkehjelp. I Norsk Folkehjelp har vi 2000 frivillige redningsmannskaper i beredskap som erfarer at liv og helse i økende grad settes i fare, som følge av blant annet flom, skogbrann og økt skredfare.

24 millioner mennesker har allerede mistet hjemmene sine som følge av klimaendringene, og det er anslått at tallet på flyktninger vil øke fra dagens 65 millioner til 250 millioner frem mot 2050. Arbeidet for å redusere konsekvensene av klimaendringene er viktig for å forhindre en enorm fremtidig flyktningkrise.

Det er vårt ansvar å ta vare på planeten for fremtidige generasjoner - og det haster. Vi skal støtte våre samarbeidspartnere i deres arbeid for å forebygge og tilpasse seg klimaendringer, samtidig som vi oppfordrer den norske regjeringen til å føre en offensiv og ambisiøs klimapolitikk.

Norsk Folkehjelp må ha kritisk blikk på egen aktivitet og vurdere om det er mulig å gjennomføre tiltak for redusere egne klimagassutslipp.

For mer informasjon, ta kontakt med styreleder i Norsk Folkehjelp Gerd Kristiansen på telefon 91564205