MAF NORGE

Norsk fly-bistand til jordskjelvrammede på Papua Ny-Guinea

Mandag 26. februar opplevde øya et jordskjelv som målte 7,5 på Richters skala og i dag en uke etter et etterskjelv som målte 6,5. MAF har vært på vingene med nødhjelp og evakueringer av ofre etter jordskjelvet den siste uken.

Nagel Waruka mistet hele sin familie.

Kommunikasjonsrådgiver i MAF Norge, Frode Nordahl, kom nylig hjem fra PNG, og sier «midt i katastrofen er det godt å se at vår tilstedeværelse med svært dyktige piloter og fly bidrar til å få hjelp ut.»

Flyr til isolerte områder

Redningsarbeidet er komplisert og uoversiktlig da de fleste menneskene bor i isolerte områder som kun kan nås med fly. Landet er et av de mest isolerte i verden hvor 80 prosent av befolkningen bor i rurale områder.

– Mange innbyggere har blitt skadet når de løp ut av hjemmene sine og ut i mørket under de mange sterke etterskjelvene forteller Nawi Mabo, innsatskoordinator hos MAF Papua Ny Guinea.

Hittil har det blitt bekreftet 67 dødsfall, men det forventes at tallene vil stige i det som er beskrevet som de verste jordskjelvene på øya på 100 år. Ifølge det internasjonale Røde Kors er det i tillegg til alle døde, 17.000 som har måttet flykte, og 143.000 er berørt av skjelvet.

Det er fremdeles fare for etterskjelv og ras og store deler av landet kan nå kun nås med fly.

Mistet familien

Gravide Nagel Waruka (video og bilde) er en av de som ble personlig hardt rammet. Hun mistet hele familien sin da jordskjelvet rammet. Hun ble fraktet på en hjemmelaget båre til MAFs rullebane av menn fra landsbyen hun bor i. De hadde gått med henne i to timer.

Aube Kumarumas sønn hadde alvorlige skader både på kropp og i ansikt og trengte legehjelp ved nærmeste sykehus.

MAF har siden 1951 vært operative med 15 fly på Papua Ny-Guinea og vi kunne lande i Huya allerede torsdag forrige uke, med 240 kilo mat og medisiner.

Mangel på vann

– Mange elver har blitt blokkert, og flom er et problem for lokalbefolkningen. Rent vann er mangel i berørte områder, mens det fortsatt ikke er noen oversikt over de langsiktige skadene på avlinger, sier MAFs nestleder i Papua Ny Guinea, Sharlene Coker.

MAF jobber i nært samarbeid med andre hjelpeorganisasjoner. Vi flyr der det er vanskelig eller umulig å ta seg frem langs bakken. Et av MAFs spesialområder er katastrofehjelp i isolerte områder. Våre småfly kan lande på gressletter og korte veistubber. Og er det ikke mulig å lande, kan vi gjør flyslipp få frem forsyninger.

Gravide Nagel Waruka mistet hele sin familie og ble båret til flystsripen i Huya.
Videokanal

Last ned bilde
Mange av de skadde har blitt evakuert til næmeste sykehus.
Last ned bilde
MAF flyr mat og medisiner.
Last ned bilde
Aube Kumaruma med sin skadde sønn på MAFs fly.
Last ned bilde
Store jordskred etter jordskjelvet.
Last ned bilde
MAF-medarbeider hjelper Aube Kumaruma, som sammen med sin tre-årige sønn ble evakuert fra Huya for at komme til sykehuset.

Om MAF NORGE

MAF NORGE
Dronningensgate 25

+47 33 48 07 80https://maf.no/

Velkommen til verdens mest uvanlige flyselskap!

MAF (Mission Aviation Fellowship) er en livslinje for isolerte samfunn i over 25 utviklingsland, verden over. Med flyene når vi hvert år over 1 million mennesker og sørger for at leger, helsepersonell og bistandsarbeidere får gjort jobben sin mer effektivt.

Vi flyr for mennesker som ellers ikke ville fått hjelp, da stedene de bor er ekstremt utilgjengelige. Med små fly flyr MAF til mer enn 1650 flystriper – vi lander på jord, gress, og høyt oppe i fjellsider.

MAF flyr mer enn 1500 organisasjoner, b.la UNICEF, FN, Kirkens Nødhjelp, Tearfund, Oxfam, Medair, Reddbarna, CARE International, Røde kors og en rekke andre mindre og lokale organisasjoner som driver bistand og utviklingsprosjekter.

Følg saker fra MAF NORGE

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra MAF NORGE på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra MAF NORGE