Norsk fiolinist vant 1.pris i Jean Sibelius Internasjonale Musikkonkurranse 2017 i Turku, Finland

Daniel Goldin (17) vant 1. pris i den femte internasjonale Jean Sibelius musikkonkurransen som fant sted 17.11.-20.11.17 i byen Turku, Finland. Rundt 50 unge musikere konkurrerte fra blant annet Japan, Russland, Latvia, Estland, Sverige, Moldova, Finland, Tsjekkia og Norge hvor kun en norsk fiolinist nådde finalen i årets konkurranse.

Daniel Goldin er elev og studerer hos professor Isaac Schuldman på Barratt Due’s Musikkinstitutt i Oslo. Han begynte å spille fiolin da han var 9 år gammel og er barnebarn av grunnleggerne av Det Internasjonale Barnekunstmuseet i Oslo, lege Alla Goldin (1938-2007) og filmregissør Rafael Goldin (1920-1994) der han har hatt en rekke solistopptredener og spilt i flere orkestre. Han er også en del av Juniorkesteret på Barratt Due under ledelse av Soon–Mi Chung og spiller jevnlig i en strykekvartett ved Barratt-Due. Han har tidligere vunnet 1. pris i konkurransen Jugend Musiziert.

I forbindelse med den internasjonale musikkonkurransen i Turku, Finland fremførte Daniel Goldin

– Sibelius fiolinkonsert i D moll, 1. Sats
– Sibelius Mazurka No. 1
– Tchaikovsky fiolinkonsert i D dur, 3. Sats Allegro Vivacissimo

Om JS fest competition; Årlig inviteres sangere og musikere fra hele verden til å markere JS Fest musikkfestival, dedikert den finske komponisten Jean Sibelius (1892-1957) – For mer info; https://www.jsfestcompetition.com

Juryen av THE FIFTH JS Fest 2017 INSTRUMENTAL MUSIC COMPETITION besto av
Leena Hiltunen, Turku, Finland
Fredrik Sixten, Sweden
Anatoly Krastev, Bulgaria
Michail Kazinik, Sweden
Liudmila Gurevich, Russia
Carl Petersson, Sweden
Vladimir Gourevich, Russia
Paolo Pegoraro, Italy
János Bálint, Hungary
Isaac Schuldman, Norway

Sitat: «Music begins where the possibilities of language end» – Jean Sibelius 1892-1957)

Kontakt For Barnekunstmuseet, Angela Goldin, direktør, post@barnekunst.noMobil: 90918247 - 22691777

Jean Sibelius Internasjonale Musikkonkurranse 2017 i Turku, Finland

Om museet: Det Internasjonale Barnekunstmuseet er en arena som legger tilrette for at barn og unge skal få muligheten til å utvikle og presentere sine talenter innenfor kunst og kultur og er anerkjent både i Norge og Internasjonalt som en unik samler av barnekunst fra hele verden. Museets unike samling inneholder i dag over 200 000 kunstverk fra mer enn 185 land og utgjør en grunnleggende historisk verdi som gir innblikk i barnas syn på, og opplevelse av, verden, hvor et av museets målsetning og samfunnsmandat er å belyse barns rettigheter. Museet er samtidig en av svært få aktører på verdensbasis som forvalter denne marginaliserte delen av vår felles kulturelle verdensarv, siden kunstinstitusjoner og samlinger med materialer fra fortid og nåtid primært inneholder ting utelukkende skapt av voksne.

Det heter seg at bilder sier mer enn tusen ord og at bilder og tegninger kan formidle mening og vekke følelser på en ganske annen måte enn det skrevne eller talte ord.Fra november presenterer Barnekunstmuseet et utdrag av bilder, stiler og tegninger om hvordan ukrainske barn har opplevd hendelsene som har preget samfunnet de bor i de siste årene. Hva er deres forståelse av alle de sterke inntrykkene de må forholde seg til, gjennom media, familie, venner og egne erfaringer? – Og hvordan forestiller de seg fremtiden? For å få svar på disse spørsmålene, tok Maidan Norway (2014) initiativ til en stilkonkurranse for ukrainske barn og unge, i samarbeid med et institutt ved det polytekniske universitetet i Lviv. Nærmere 2000 barn sendte inn sine tekster, dikt og tegninger (totalt over 6000 bidrag).