Norsk blues til Royal Albert Hall

I 2016 stod Åge Aleksandersen på scenen i Royal Albert Hall. Nå skal de samme hjernene bak Aleksandersen-suksessen, i samarbeid med BluesNews og Norsk Blues Union, sette opp en gedigen feiring av norsk blues i London.

To dager i november 2019 skal norsk blues feires med konserter både i legendariske Royal Albert Hall og Roundhouse (Foto: Per Ole Hagen)

Etter en iherdig innsats og en ualminnelig serie tilfeldigheter, klarte Eric Malling (Blue Mood) å få innpass i selveste Royal Albert Hall (RAH) via Endre Storholt i Koment AS - den samme mannen som arbeidet i 12 år med å få Åge Aleksandersen inn i Londons storstue.

Nå er det duket for en ny bluesfest av det sjeldneste slaget i det ærverdige konserthuset 10. november 2019 med en rekke av Norges ledende bluesstjerner.

Feiret 20 år

Blueslabelen ”Blue Mood” feiret i fjor sitt 20 årsjubileum med stor suksess under Notodden Bluesfestival med showet Labelmates. Det var etter dette Eric Malling begynte å leke med tanken om å vise frem disse artistene utenfor landegrensene.

– Jeg måtte finne ut hvem som sto bak suksessen Åge hadde i Royal Albert Hall, og finne ut hvem som klarte – fra Norge – å selge ut billettene og sende mer enn 3.000 nordmenn ut på tur. Gamle fotballspillere har lært seg at man kan skyte fra alle vinkler, og det var jo det som skjedde i dette tilfellet. Endre Storholt i Koment er ”a doer” som tør å tenke litt stort , og han var jo for så vidt enkel å få med på at dette var en artig idé, forklarer Malling.

– Samtidig er han jo profesjonell, så han måtte ta seg noen ”kontrollsamtaler” med andre enn meg. Det hyggelige med de samtalene, var jo at han fikk bekreftet det jeg hevdet; at Blues-Norge er en samlet, stolt og reisevillig gjeng som er glad i sine norske musikere.

Stjernelag på scenen

De første offentliggjorte artistnavnene som vil stå på scenen i Royal Albert Hall i november neste år, er Amund Maarud, Vidar Busk, Kid Andersen og Knut Reiersrud. Et stjernelag av musikere vil være backingband på scenen for de ulike gjesteartistene, som vil slippes fortløpende. Kunstnerisk ansvarlig for showet er Amund Maarud.

– Først holdt jeg på å le meg ihjel og tenkte at det er jo en helt vill ting å være med på. Men med Eric så er ingen mål for store, så det henger på greip å ha store visjoner for sjangeren og dens utøvere. Det har alltid vært en drøm å ende opp i sammenhenger der det man står for og hvordan man musiserer ikke er likegyldig. Etterhvert som man blir eldre begynner man kanskje å måle suksess på en litt annen måte og innser at sånne ting ikke kommer til å skje. Men så skjer det, og det er jo utrolig moro, sier Amund Maarud

Som kapellmester har Maarud fått et stort ansvar for å sette sammen en kveld man mest sannsynlig aldri vil se maken til igjen.

– Det er noe jeg gleder meg veldig til. Det blir en stor jobb for å få det best mulig, men med ei artistliste og ikke minst et band som er noe av det råeste jeg vet om, så skal vi nok dra dette i land. Vi skal ikke tenke så veldig annerledes enn en vanlig konsert når det kommer til å mane fram den gode spillefølelsen sammen.

To dager "Norwegian Blues Adventure" i London

Royal Albert Hall er som kjent ikke et tradisjonelt utleielokale, og det var etter nøye vurderinger av både det musikalske og kraften og organiseringen i det norske bluesmiljøet at RAH ønsket Koment AS tilbake som arrangør, denne gangen med tidenes norske bluesopplevelse.

Hele to dager er satt av for å feire norsk blues i London i november 2019. Dagen før konserten i RAH blir det satt opp et norsk show på det nesten like store konsertstedet Roundhouse. Der vil publikum få oppleve flere andre norske bluesartister fra øverste hylle. Denne konserten blir arrangert i regi av Norsk Bluesunion og Bluesnews.

Det norske bluesmiljøets idealistiske bluesklubber, festivaler og plateselskaper har sammen fokusert mot en statusheving av norske utøvere i over 20 år, og det er dette arbeidet som ligger bak at bluesen nå har evnet å komme seg over dørstokken i Roundhouse 9. november 2019, Royal Albert Hall 10.november 2019.

Foto: Per Ole Hagen

Jan Eggum med første singel fra kommende album14.9.2018 12:58Pressemelding

– «Kjærlighet som kommer» er en fortelling om en kvinnelig romantikker som håper «han» er mer enn en sommerflørt. Hun håper på at det er noe mer enn det, altså kjærlighet som kommer. Men den kjærligheten varer bare en sommer, forteller Jan Eggum selv om sin nye singel. Dette er første singel fra Eggum sitt kommende album, Alt, akkurat nå, som er ute 16. november - tre år etter han slapp suksessalbumet Rio. Albumet tar ikke bare for seg ordentlige kjærlighetsviser om liv og samliv, slik som i «Kjærlighet som kommer», men inneholder også sanger med tematikk innen både kultur og samfunn. Hør den ferske singelen her! «Kjærlighet som kommer», samt resten av Alt, akkurat nå, er produsert av Yngve Sætre, og musikken er drapert av musikere som Jørgen Sandvik (Real Ones), Chris Holm (Sondre Lerche, Young Dreams) og Ivar Tormodsæter.

Ny singel fra Sigrun Loe Sparboe14.9.2018 10:24Pressemelding

«Til høsten» er tredje singel fra Sigrun Loe Sparboes tredje soloalbum, Labyrint, og du kan endelig høre den her! – Denne singelen er en sval, men likevel lun hyllest til sesongen vi er på vei inn i nå, forteller Loe Sparboe om «Til høsten». – Er du en av de som synes denne årstida kan være tung og trist, håper jeg at det kan snu med denne låten, som et soundtrack til høsten. Albumet slippes om to uker, 28. september, på Grappa Musikkforlag, og inneholder også singlene «Nordfolket» og «Lyst» som ble gitt ut tidligere i år. Sigrun Loe Sparboe er låtskriver og sanger fra Harstad, som de siste ti årene har spilt land og strand rundt i Norge. Hun har sluppet ny musikk hvert av disse aktive årene og høstet gode kritikker. Med seg har hun her musikerne Mattias Krohn Nielsen, Jørgen Smådal Larsen, Heming Valebjørg, Sverre Tollefsen Laupstad, Kaja Fjellberg Pettersen, og Lise Voldsdal.

De Musikalske Dvergene gir endelig ut sin aller første liveplate7.9.2018 16:23Pressemelding

Høsten 2017 tok De Musikalske Dvergene kontakt med produsent Morten Skage og tekniker Bjare Hundvin for å lage en akustisk konsertplate. I løpet av to kvelder ble innspillingen gjort i legendariske Logen Bar i Bergen, og DMDs første liveplate ble foreviget med en sal stappfull av ihugga Dvergene-fans. «Rolig Rock’n Roll» inneholder live-favoritter som «Tomgodsets Dronning», «Torsdagsfisken» og «Marianne (Tempo Corvette)» samt nyere sanger som «To av alt» og «Constance». De Musikalske Dvergene har aldri lagt skjul på hvor de kommer fra sosialt, geografisk og musikalsk. Når de her har valgt å skru ned volumet og lage en lavmælt konsertplate er det for å gi plass til tekstene og fortellingene som på mange måter er kjernen i det bandet står for. I tillegg til den faste besetningen - Helge Grønhaug (gitar, sang), Arne Grønhaug (gitar, kor), Erling Hjertnes (bass, sang), Tom Harry Halvorsen (tangenter, munnspill, trekkspill, kor) og Willy Korneliussen (trommer) - deltar Kristin Bergsvik Skil

Nytt album fra Anders Jektvik ute nå7.9.2018 10:12Pressemelding

Anders Jektvik har blant annet blitt kalt én av landets største musikalske talenter av legenden Jan Eggum, nettopp fordi han med tidligere album som Sei det igjæn og No som ailt er bra ikke bare har befestet sin posisjon som én av Norges aller sterkeste låtskrivere, men også som en el-gitarist med uvanlig god følelse og snert. Dere har allerede fått høre singlene «Svale» og «I trailt’n». I dag er endelig fjerdealbumet Kjøtt i mørket ute, og her er det nok aller best å la Jektvik selv forklare bakgrunnen for plata: – Jeg kaller denne plata Kjøtt i mørket. Den ble skrevet på senvinter, i mørket. Kjøtt i mørket er også navnet på en matrett, der klosser med kjøtt bader i en brun saus. Fikk noen tanker rundt dette, og kom fram til at vi på et vis også er klosser med kjøtt, som driver rundt i universets mørke badekar, med tilsynelatende ingen anelse om noe annet enn at vi er kjøtt. – Det er også et mørkere uttrykk på låtene. Mer kjøtt i vokal, mer saus på gitaren, og krydret spartansk i prod