Norsk blues til Royal Albert Hall

I 2016 stod Åge Aleksandersen på scenen i Royal Albert Hall. Nå skal de samme hjernene bak Aleksandersen-suksessen, i samarbeid med BluesNews og Norsk Blues Union, sette opp en gedigen feiring av norsk blues i London.

To dager i november 2019 skal norsk blues feires med konserter både i legendariske Royal Albert Hall og Roundhouse (Foto: Per Ole Hagen)

Etter en iherdig innsats og en ualminnelig serie tilfeldigheter, klarte Eric Malling (Blue Mood) å få innpass i selveste Royal Albert Hall (RAH) via Endre Storholt i Koment AS - den samme mannen som arbeidet i 12 år med å få Åge Aleksandersen inn i Londons storstue.

Nå er det duket for en ny bluesfest av det sjeldneste slaget i det ærverdige konserthuset 10. november 2019 med en rekke av Norges ledende bluesstjerner.

Feiret 20 år

Blueslabelen ”Blue Mood” feiret i fjor sitt 20 årsjubileum med stor suksess under Notodden Bluesfestival med showet Labelmates. Det var etter dette Eric Malling begynte å leke med tanken om å vise frem disse artistene utenfor landegrensene.

– Jeg måtte finne ut hvem som sto bak suksessen Åge hadde i Royal Albert Hall, og finne ut hvem som klarte – fra Norge – å selge ut billettene og sende mer enn 3.000 nordmenn ut på tur. Gamle fotballspillere har lært seg at man kan skyte fra alle vinkler, og det var jo det som skjedde i dette tilfellet. Endre Storholt i Koment er ”a doer” som tør å tenke litt stort , og han var jo for så vidt enkel å få med på at dette var en artig idé, forklarer Malling.

– Samtidig er han jo profesjonell, så han måtte ta seg noen ”kontrollsamtaler” med andre enn meg. Det hyggelige med de samtalene, var jo at han fikk bekreftet det jeg hevdet; at Blues-Norge er en samlet, stolt og reisevillig gjeng som er glad i sine norske musikere.

Stjernelag på scenen

De første offentliggjorte artistnavnene som vil stå på scenen i Royal Albert Hall i november neste år, er Amund Maarud, Vidar Busk, Kid Andersen og Knut Reiersrud. Et stjernelag av musikere vil være backingband på scenen for de ulike gjesteartistene, som vil slippes fortløpende. Kunstnerisk ansvarlig for showet er Amund Maarud.

– Først holdt jeg på å le meg ihjel og tenkte at det er jo en helt vill ting å være med på. Men med Eric så er ingen mål for store, så det henger på greip å ha store visjoner for sjangeren og dens utøvere. Det har alltid vært en drøm å ende opp i sammenhenger der det man står for og hvordan man musiserer ikke er likegyldig. Etterhvert som man blir eldre begynner man kanskje å måle suksess på en litt annen måte og innser at sånne ting ikke kommer til å skje. Men så skjer det, og det er jo utrolig moro, sier Amund Maarud

Som kapellmester har Maarud fått et stort ansvar for å sette sammen en kveld man mest sannsynlig aldri vil se maken til igjen.

– Det er noe jeg gleder meg veldig til. Det blir en stor jobb for å få det best mulig, men med ei artistliste og ikke minst et band som er noe av det råeste jeg vet om, så skal vi nok dra dette i land. Vi skal ikke tenke så veldig annerledes enn en vanlig konsert når det kommer til å mane fram den gode spillefølelsen sammen.

To dager "Norwegian Blues Adventure" i London

Royal Albert Hall er som kjent ikke et tradisjonelt utleielokale, og det var etter nøye vurderinger av både det musikalske og kraften og organiseringen i det norske bluesmiljøet at RAH ønsket Koment AS tilbake som arrangør, denne gangen med tidenes norske bluesopplevelse.

Hele to dager er satt av for å feire norsk blues i London i november 2019. Dagen før konserten i RAH blir det satt opp et norsk show på det nesten like store konsertstedet Roundhouse. Der vil publikum få oppleve flere andre norske bluesartister fra øverste hylle. Denne konserten blir arrangert i regi av Norsk Bluesunion og Bluesnews.

Det norske bluesmiljøets idealistiske bluesklubber, festivaler og plateselskaper har sammen fokusert mot en statusheving av norske utøvere i over 20 år, og det er dette arbeidet som ligger bak at bluesen nå har evnet å komme seg over dørstokken i Roundhouse 9. november 2019, Royal Albert Hall 10.november 2019.

Foto: Per Ole Hagen

Nytt album fra Superbarna!9.11.2018 10:27Pressemelding

“Det er kanskje jeg som blir statsminister!” synger Superbarna. De er mer sprudlende, kule og engasjerende enn noen gang når de i dag slipper sin sjuende utgivelse, Statsminister. Her kommer sanger som barna vil kjenne seg igjen i! En virkelig opptur er låta “Superkul Dude”, som er resultatet av et samarbeid mellom Superbarna og den kjente artisten Ravi - og sangen er virkelig superkul! Her har det entusiastiske uttrykket til både Ravi og Superbarna beholdt sin smittende sjarm. HØR STATSMINISTER HER Nok en gang kommer gjengen fra Gjerdrum med kvalitetsmusikk for barn. Statsminister handler om det barn bryr seg om, og som engasjerer. Dagdrømmer, forelskelse, ferie, isprinsesse og sprudlende låtskriving er beskrivende for albumet. Her er virkelig morsomme duetter, fantastisk musikk og tekster. Etter sitt første album i 2009 har Superbarna, i tillegg til Ravi, blant annet samarbeidet med artister som Alexander Rybak, Anita Skorgan, Knut Anders Sørum, Hanne Sørvåg, Lisa Børud og Sigmund Gr

Eggum er ute med sitt 20. studioalbum!9.11.2018 10:17Pressemelding

"Eggum på hjemmebane" - Dagsavisen, terningkast 5. "Uten tvil en av Eggums beste på lenge" - Bergens Tidende, terningkast 5. Sist Jan Eggum gav ut et album var i 2015 med Rio - et album der han pakket ned gitaren og tok den med på en reise til nettopp Rio de Janeiro. I 2018 har han for første gang på lenge spilt inn et helt nytt album, i sin helhet, hjemme i Bergen. Alt, akkurat nå ble til i ikoniske Duper Studio, og er ute i dag på Grappa Musikkforlag. http://phonofile.link/altakkuratnaa HØR ALT, AKKURAT NÅ HER – Det er veldig spesielt for meg å spille inn i Bergen igjen, sier Eggum. – Ikke bare er det 15 år siden jeg sist spilte inn et helt album her med President, men samtidig møter jeg også den nye generasjonen med bergensmusikere, hvorav noen av dem spiller med meg på plata. Albumet inneholder 12 nye sanger, deriblant nære «Kjærlighet som kommer», samfunnskritiske «Svik» og hyllesten til stedet han vokste opp, «Laksevåg». – Dette er ikke et album som kun inneholder kjærlighetsvise

Jan Eggum slipper ny singel26.10.2018 11:54Pressemelding

Jan Eggum kommer ikke fra Bergen. Han kommer fra Laksevåg. Nå kan du høre den tredje og siste singelen fra hans kommende album, som er oppkalt etter stedet han vokste opp. Eggum har aldri skrevet så direkte og så klart om sine røtter og oppvekst som han gjør på denne låta, som naturligvis heter «Laksevåg». Her har han også med seg Dixie; popkoret som Eggum selv ble med i som 18-åring. HØR JAN EGGUM - «LAKSEVÅG» HER Med andre ord er dette, på alle måter, en kjærlighetserklæring fra Eggum til Laksevåg. Kall det gjerne hans forsøk på å lage en nasjonalsang for det stedet som alltid, hele livet, har vært og er viktig for ham. – Det er jo tross alt bare fra Laksevåg at du kan se hele Bergen, sier han. Albumet Alt, akkurat nå er ute 9. november.

Einar Flaa sitt nye album er ute nå12.10.2018 09:23Pressemelding

– Jeg var 12 år da jeg begynte å skrive musikk. Fortsatt husker jeg hvor befriende det føltes å skape noe på egenhånd med pappas skjeve gitar. Det var som om låtene bare rant ut. Denne gitaren hørte Einar Flaa mye i oppveksten, akkompagnert av sin fars protestviser - såpass at Flaa lenge trodde at det eneste musikken som fantes var kampviser. Tre tiår senere, føler han selv at det også er hans musikalske skjebne å bruke musikken til å framheve et budskap, og hva han selv kjemper for. For Flaa handler det om den største trusselen som er mot planeten vår og menneskene som bor på den. Med et stjernelag av medmusikanter, har Flaa laget et album med et evig aktuelt og essensielt budskap. På Silent String får han virkelig vist sin kjærlighet for naturen. Samtidig retter han et skarpt blikk mot menneskers overforbruk og dets konsekvenser i en tid hvor de rike verner om sine rikdommer og hvor jorda bare gir og gir uavhengig av hvordan vi behandler den, og om hvordan vi tar naturen og ressursen

Jan Eggum sin nye singel er ute nå5.10.2018 08:51Pressemelding

– Det er på tide å ta tilbake den samfunnsengasjerte visen, sier Jan Eggum om sin nye singel. «Svik» er andre singel fra hans kommende album, Alt, akkurat nå, som allerede har bydd på svært fengende «Kjærlighet som kommer». Det er en låt som viser en annen side av den kommende plata, og du kan høre den her! – Denne sangen handler om at de små blir tatt og at de store går fri. De rusavhengige, gateprostituerte, småtyvene og underklassen er lette å ta, mens halliken, dopdealeren, horehotell-eieren og finansmennene i italienske dresser der bak går fri, forteller Eggum. – Det er hva man kaller et svik. PS: Alt, akkurat nå er flyttet én uke frem, og kan høres overalt der du hører musikk 9. november.

Einar Flaa slipper "Activist"28.9.2018 10:16Pressemelding

12. oktober, dagen da Einar Flaa sitt nye album Silent String kommer, nærmer seg med stormskritt. Men, vi har én siste singel på lur, som er ute nå og kan høres her! "Activist" er kampsangen på den kommende plata til Einar Flaa. Låten er en oppfordring om å komme oss opp av sofaen, brette opp ermene og engasjere oss mer for miljøsaken. – Dette er ikke nødvendigvis en oppfordring til aktivisme, men et håp om å skape økt engasjement og handling i forhold menneskenes fremtid på jorden, forteller Flaa. – Forskning forteller oss at menneskene er i ferd med å ødelegge planeten. Vi forurenser havene, slipper ut klimagasser og bygger ned naturen. De aller fleste synes dette er fælt, men altfor få gjør noe konkret for å motvirke det. Hvordan kan vi bare sitte og se på at dette skjer, uten i større grad ta tak i dette selv? Hør "Activist" her!