Norsk blues til Royal Albert Hall

I 2016 stod Åge Aleksandersen på scenen i Royal Albert Hall. Nå skal de samme hjernene bak Aleksandersen-suksessen, i samarbeid med BluesNews og Norsk Blues Union, sette opp en gedigen feiring av norsk blues i London.

To dager i november 2019 skal norsk blues feires med konserter både i legendariske Royal Albert Hall og Roundhouse (Foto: Per Ole Hagen)

Etter en iherdig innsats og en ualminnelig serie tilfeldigheter, klarte Eric Malling (Blue Mood) å få innpass i selveste Royal Albert Hall (RAH) via Endre Storholt i Koment AS - den samme mannen som arbeidet i 12 år med å få Åge Aleksandersen inn i Londons storstue.

Nå er det duket for en ny bluesfest av det sjeldneste slaget i det ærverdige konserthuset 10. november 2019 med en rekke av Norges ledende bluesstjerner.

Feiret 20 år

Blueslabelen ”Blue Mood” feiret i fjor sitt 20 årsjubileum med stor suksess under Notodden Bluesfestival med showet Labelmates. Det var etter dette Eric Malling begynte å leke med tanken om å vise frem disse artistene utenfor landegrensene.

– Jeg måtte finne ut hvem som sto bak suksessen Åge hadde i Royal Albert Hall, og finne ut hvem som klarte – fra Norge – å selge ut billettene og sende mer enn 3.000 nordmenn ut på tur. Gamle fotballspillere har lært seg at man kan skyte fra alle vinkler, og det var jo det som skjedde i dette tilfellet. Endre Storholt i Koment er ”a doer” som tør å tenke litt stort , og han var jo for så vidt enkel å få med på at dette var en artig idé, forklarer Malling.

– Samtidig er han jo profesjonell, så han måtte ta seg noen ”kontrollsamtaler” med andre enn meg. Det hyggelige med de samtalene, var jo at han fikk bekreftet det jeg hevdet; at Blues-Norge er en samlet, stolt og reisevillig gjeng som er glad i sine norske musikere.

Stjernelag på scenen

De første offentliggjorte artistnavnene som vil stå på scenen i Royal Albert Hall i november neste år, er Amund Maarud, Vidar Busk, Kid Andersen og Knut Reiersrud. Et stjernelag av musikere vil være backingband på scenen for de ulike gjesteartistene, som vil slippes fortløpende. Kunstnerisk ansvarlig for showet er Amund Maarud.

– Først holdt jeg på å le meg ihjel og tenkte at det er jo en helt vill ting å være med på. Men med Eric så er ingen mål for store, så det henger på greip å ha store visjoner for sjangeren og dens utøvere. Det har alltid vært en drøm å ende opp i sammenhenger der det man står for og hvordan man musiserer ikke er likegyldig. Etterhvert som man blir eldre begynner man kanskje å måle suksess på en litt annen måte og innser at sånne ting ikke kommer til å skje. Men så skjer det, og det er jo utrolig moro, sier Amund Maarud

Som kapellmester har Maarud fått et stort ansvar for å sette sammen en kveld man mest sannsynlig aldri vil se maken til igjen.

– Det er noe jeg gleder meg veldig til. Det blir en stor jobb for å få det best mulig, men med ei artistliste og ikke minst et band som er noe av det råeste jeg vet om, så skal vi nok dra dette i land. Vi skal ikke tenke så veldig annerledes enn en vanlig konsert når det kommer til å mane fram den gode spillefølelsen sammen.

To dager "Norwegian Blues Adventure" i London

Royal Albert Hall er som kjent ikke et tradisjonelt utleielokale, og det var etter nøye vurderinger av både det musikalske og kraften og organiseringen i det norske bluesmiljøet at RAH ønsket Koment AS tilbake som arrangør, denne gangen med tidenes norske bluesopplevelse.

Hele to dager er satt av for å feire norsk blues i London i november 2019. Dagen før konserten i RAH blir det satt opp et norsk show på det nesten like store konsertstedet Roundhouse. Der vil publikum få oppleve flere andre norske bluesartister fra øverste hylle. Denne konserten blir arrangert i regi av Norsk Bluesunion og Bluesnews.

Det norske bluesmiljøets idealistiske bluesklubber, festivaler og plateselskaper har sammen fokusert mot en statusheving av norske utøvere i over 20 år, og det er dette arbeidet som ligger bak at bluesen nå har evnet å komme seg over dørstokken i Roundhouse 9. november 2019, Royal Albert Hall 10.november 2019.

Foto: Per Ole Hagen

Ketil Bjørnstad feirer 50 år som musiker og artist i 20198.1.2019 13:27Pressemelding

Den 10. januar 1969 debuterte den seksten år gamle Ketil Bjørnstad som pianist med Filharmonien i Universitetets Aula. Den meritterte forfatteren og musikeren feirer med andre ord 50 år som musiker og artist i 2019, hvilket selvsagt både må og skal markeres. Grappa Musikkforlag planlegger flere storstilte musikkutgivelser som byr på de beste innspillingene, spennende og uutgitt bonusmateriale, ferske liner notes og praktfulle innpakninger. I august kulmineres alt med en ny boks og en stor jubileumskonsert i Operaen. Allerede 11. januar markeres det store Bjørnstad-året med en ny-utgivelse av «Rainbow Sessions», som tidligere kun er utgitt i et begrenset opplag i 2006. Dette er Ketil Bjørnstads hyllest til det verdenskjente studioet og Steinway-flygelet. Da studioeier og lyd-guru Jan Erik Kongshaug i 2004 skulle flytte studioet fra Christies gate til Sandakerveien, kom ideen om å være den siste til å spille inn i det gamle studioet, og den første til å spille inn i det nye. Det ble plan

Kom i julestemning med Sigrid Moldestad & Hazelius Hedin14.12.2018 10:50Pressemelding

Tre av Nordens mest markante folkemusikk-artister har slått seg sammen for å lage julemusikk. I dag, bare ti dager før juleaften, slipper Sigrid Moldestad & Hazelius Hedin sin nye julesingel «Nu är det jul, nu vil vi hem»! Sigrid Moldestad turnerer i disse dager med den svenske duoen Esbjörn Hazelius ( vokal, cittern/gitar) og Johan Hedin (nyckelharpa/vokal). Duoen er blant Sveriges mest elskede tradisjonsmusikere og har blant annet spilt med Thomas Ledin, Sofia Karlsson, Ale Möller og i den svenske julesuksessen «Jul i Folkton». Etter at Moldestad inviterte duoen med seg på sin årlige juleturne, «Vintersong», ble resultatet flere nye felles sanger - blant annet denne kjærlighetsduetten, spilt inn framfor tre mikrofoner live i studio i Stockholm i høst. «Nu är det jul, nu vil vi hem» er skrevet av Sigrid Moldestad med felles tekstbearbeiding til svensk med Esbjörn Hazelius. – Jeg tenker at desember, på mange måter, er måneden for lengsel og erkjennelse. En vil hjem, en vil finne ro, og

Hyller Hans Børli med «Bønn for drømmen»7.12.2018 12:06Pressemelding

Dagen før det som ville vært 100-årsdagen til den folkekjære dikteren Hans Børli, slippes albumet «Bønn for drømmen» på Grappa Musikkforlag i dag! For et par år siden gikk mezzosopranen Marianne Bye Granheim og sopranen Maren Myrvold til Sigmund Groven med dikt av Hans Børli som de ønsket at han skulle tonesette. Dette var med tanke på framføring i sammenheng med 100-årsjubileet for dikteren i år. I første omgang ble resultatet bestillingsverket «Bønn for drømmen»; en sangsyklus som de urframførte ved det årlige arrangementet «Junikveld i Børli» 4. juni i fjor. Nå er det endelig sluppet som et album. Hør «Bønn for drømmen» her! «Bønn for drømmen» inneholder 12 sanger med tekster av Hans Børli og musikk av Sigmund Groven, og i tillegg til komponisten selv på munnspill har de to sangerne med seg Aage Kvalbein på cello og Ivar Anton Waagaard på piano. Her er det både tidlige dikt med rim og rytme som innbyr til viseformatet, samt senere dikt i fri form som er gjennomkomponerte i en mer mo

Frida Ånnevik covrer Joni Mitchell på norsk7.12.2018 09:34Pressemelding

For de som kjenner Frida Ånnevik, og har sett henne stå på scena, burde det ikke komme som noe sjokk at hun elsker Joni Mitchell. Nå har hun oversatt én av sine absolutte favorittsanger til morsmålet, og i Fridas hender har Mitchells «River» blitt til «Elv». – Denne gjendiktninga starta jeg på for lenge sida. Orda har kommet snikende, motvillig, noen måtte synges fast i melodien. Andre fant plassen sin helt sjøl. Og jeg har tenkt: kan jeg gjøre dette, det er jo tross alt Joni? Men så er den blitt litt min, sier Frida. HØR «ELV» HER! Hun tok derfor med seg Andreas Stensland Løwe, Haldor Røyne og Jo Berger Myhre inn i studioet til Øyvind Røsrud for å spille den inn. Mellom kaffe og spilling fant de fram til den klangen "Elv" nå har fått, og tross fliring og trivelig studiotid tror Frida at de fant fram til melankolien, nerven og den usigelige tristheten i låta. – For alt det ligger innbakt i den. Nå har «River» blitt til «Elv», og «jeg ønsker meg ei elv av is hvor jeg kan skyve fra».

Julesingel fra Silje Grini30.11.2018 09:18Pressemelding

På dørterskelen til desember slipper Silje Grini sin versjon av juleklassikeren «Please Come Home For Christmas» fra 1960, på Grappa Musikkforlag i dag! Hør «Please Come Home For Christmas» her! Grini, som stammer fra Gran på Hadeland, har vært aktiv sangerinne hele livet, og hadde sin første radio-opptreden allerede som fireåring. I 2011 deltok hun i Idol og gikk videre helt til direktesendt semifinale. Hun er dessuten solist i gospelkoret Kordial og har deltatt i flere lokale musikal-oppsetninger, som «A Christmas Carol», «Jesus Christ Superstar» og «Spelemann på taket». På innspillingen til «Please Come Home For Christmas», har Silje - i tillegg til Kordial - med seg Hadelandslaget. Sammen har de skapt en kraftpakke av en julelåt!

Sigvart Dagsland og Karoline Krüger slipper julelåt23.11.2018 12:29Pressemelding

Sigvart Dagsland og Karoline Krüger spilte på sin juleturné i fjor en norsk versjon av den opprinnelig ukrainsk-amerikanske julesangen «Carol of the Bells». Denne sangen slipper de i dag på Grappa Musikkforlag. Hør «Klokkenes Klang» her! Det svingte så bra at de like godt spilte inn en singleversjon sammen med sitt band, bestående av Hans Marius Andersen (trompet), Mari Sandvær Kreken (kor), Iver Olav Erstad (orgel og piano), Kristian Kvalvaag (gitarer, bells og vokal), Jan Inge Nisen (trommer og perkusjon) og Lars Christian Folkvord (bass og vokal). «Klokkenes Klang» er gjendiktet til norsk av Mike McGurk og Sigvart Dagsland.