Norsk blues til Royal Albert Hall

I 2016 stod Åge Aleksandersen på scenen i Royal Albert Hall. Nå skal de samme hjernene bak Aleksandersen-suksessen, i samarbeid med BluesNews og Norsk Blues Union, sette opp en gedigen feiring av norsk blues i London.

To dager i november 2019 skal norsk blues feires med konserter både i legendariske Royal Albert Hall og Roundhouse (Foto: Per Ole Hagen)

Etter en iherdig innsats og en ualminnelig serie tilfeldigheter, klarte Eric Malling (Blue Mood) å få innpass i selveste Royal Albert Hall (RAH) via Endre Storholt i Koment AS - den samme mannen som arbeidet i 12 år med å få Åge Aleksandersen inn i Londons storstue.

Nå er det duket for en ny bluesfest av det sjeldneste slaget i det ærverdige konserthuset 10. november 2019 med en rekke av Norges ledende bluesstjerner.

Feiret 20 år

Blueslabelen ”Blue Mood” feiret i fjor sitt 20 årsjubileum med stor suksess under Notodden Bluesfestival med showet Labelmates. Det var etter dette Eric Malling begynte å leke med tanken om å vise frem disse artistene utenfor landegrensene.

– Jeg måtte finne ut hvem som sto bak suksessen Åge hadde i Royal Albert Hall, og finne ut hvem som klarte – fra Norge – å selge ut billettene og sende mer enn 3.000 nordmenn ut på tur. Gamle fotballspillere har lært seg at man kan skyte fra alle vinkler, og det var jo det som skjedde i dette tilfellet. Endre Storholt i Koment er ”a doer” som tør å tenke litt stort , og han var jo for så vidt enkel å få med på at dette var en artig idé, forklarer Malling.

– Samtidig er han jo profesjonell, så han måtte ta seg noen ”kontrollsamtaler” med andre enn meg. Det hyggelige med de samtalene, var jo at han fikk bekreftet det jeg hevdet; at Blues-Norge er en samlet, stolt og reisevillig gjeng som er glad i sine norske musikere.

Stjernelag på scenen

De første offentliggjorte artistnavnene som vil stå på scenen i Royal Albert Hall i november neste år, er Amund Maarud, Vidar Busk, Kid Andersen og Knut Reiersrud. Et stjernelag av musikere vil være backingband på scenen for de ulike gjesteartistene, som vil slippes fortløpende. Kunstnerisk ansvarlig for showet er Amund Maarud.

– Først holdt jeg på å le meg ihjel og tenkte at det er jo en helt vill ting å være med på. Men med Eric så er ingen mål for store, så det henger på greip å ha store visjoner for sjangeren og dens utøvere. Det har alltid vært en drøm å ende opp i sammenhenger der det man står for og hvordan man musiserer ikke er likegyldig. Etterhvert som man blir eldre begynner man kanskje å måle suksess på en litt annen måte og innser at sånne ting ikke kommer til å skje. Men så skjer det, og det er jo utrolig moro, sier Amund Maarud

Som kapellmester har Maarud fått et stort ansvar for å sette sammen en kveld man mest sannsynlig aldri vil se maken til igjen.

– Det er noe jeg gleder meg veldig til. Det blir en stor jobb for å få det best mulig, men med ei artistliste og ikke minst et band som er noe av det råeste jeg vet om, så skal vi nok dra dette i land. Vi skal ikke tenke så veldig annerledes enn en vanlig konsert når det kommer til å mane fram den gode spillefølelsen sammen.

To dager "Norwegian Blues Adventure" i London

Royal Albert Hall er som kjent ikke et tradisjonelt utleielokale, og det var etter nøye vurderinger av både det musikalske og kraften og organiseringen i det norske bluesmiljøet at RAH ønsket Koment AS tilbake som arrangør, denne gangen med tidenes norske bluesopplevelse.

Hele to dager er satt av for å feire norsk blues i London i november 2019. Dagen før konserten i RAH blir det satt opp et norsk show på det nesten like store konsertstedet Roundhouse. Der vil publikum få oppleve flere andre norske bluesartister fra øverste hylle. Denne konserten blir arrangert i regi av Norsk Bluesunion og Bluesnews.

Det norske bluesmiljøets idealistiske bluesklubber, festivaler og plateselskaper har sammen fokusert mot en statusheving av norske utøvere i over 20 år, og det er dette arbeidet som ligger bak at bluesen nå har evnet å komme seg over dørstokken i Roundhouse 9. november 2019, Royal Albert Hall 10.november 2019.

Foto: Per Ole Hagen

Ny singel fra Brødrene Iversens Orkester og Helge Jordal11.4.2019 11:06:19 CESTPressemelding

Våren 2019 fyller Brødrene Iversens Orkester ti år, og dette feires med nytt album, video og ikke minst singel som er ute i dag. Brødrene Iversens Orkester slipper i 2019 nytt album, fem år etter debuten og ti år etter oppstarten. Denne gangen tar de med seg kjente og kjære gjester som ofte entrer scenen når de de spiller hver torsdag i Dyvekes Vinkjeller i Hollendergaten i Bergen sentrum. Første singel fra albumet er «Her i gaten vår» med Bergens stolthet og fast gjest med brødrene; her er nemlig Helge Jordal hedersgjest og frontfigur. Helge har oversatt Tom Waits' «In the Neighbourhood» til norsk. Denne låten har på et vis blitt varemerket til Hollendergatens musikkscene. Opprinnelig gjorde Jordal sangen i forbindelse med en julekonsert for Frelsesarmeens rusomsorg, men den har i fortsettelsen blitt et glansnummer sammen med Brødrene Iversen i Hollendergaten. Ekstra stas er det at Waits selv har godkjent oversettelsen. Hør «Her i gaten vår» her! Gaten er også åsted for Helge og brødr

Oriental Winds of the Baroque er ute nå9.4.2019 13:11:45 CESTPressemelding