Norsk blues til Royal Albert Hall

I 2016 stod Åge Aleksandersen på scenen i Royal Albert Hall. Nå skal de samme hjernene bak Aleksandersen-suksessen, i samarbeid med BluesNews og Norsk Blues Union, sette opp en gedigen feiring av norsk blues i London.

To dager i november 2019 skal norsk blues feires med konserter både i legendariske Royal Albert Hall og Roundhouse (Foto: Per Ole Hagen)

Etter en iherdig innsats og en ualminnelig serie tilfeldigheter, klarte Eric Malling (Blue Mood) å få innpass i selveste Royal Albert Hall (RAH) via Endre Storholt i Koment AS - den samme mannen som arbeidet i 12 år med å få Åge Aleksandersen inn i Londons storstue.

Nå er det duket for en ny bluesfest av det sjeldneste slaget i det ærverdige konserthuset 10. november 2019 med en rekke av Norges ledende bluesstjerner.

Feiret 20 år

Blueslabelen ”Blue Mood” feiret i fjor sitt 20 årsjubileum med stor suksess under Notodden Bluesfestival med showet Labelmates. Det var etter dette Eric Malling begynte å leke med tanken om å vise frem disse artistene utenfor landegrensene.

– Jeg måtte finne ut hvem som sto bak suksessen Åge hadde i Royal Albert Hall, og finne ut hvem som klarte – fra Norge – å selge ut billettene og sende mer enn 3.000 nordmenn ut på tur. Gamle fotballspillere har lært seg at man kan skyte fra alle vinkler, og det var jo det som skjedde i dette tilfellet. Endre Storholt i Koment er ”a doer” som tør å tenke litt stort , og han var jo for så vidt enkel å få med på at dette var en artig idé, forklarer Malling.

– Samtidig er han jo profesjonell, så han måtte ta seg noen ”kontrollsamtaler” med andre enn meg. Det hyggelige med de samtalene, var jo at han fikk bekreftet det jeg hevdet; at Blues-Norge er en samlet, stolt og reisevillig gjeng som er glad i sine norske musikere.

Stjernelag på scenen

De første offentliggjorte artistnavnene som vil stå på scenen i Royal Albert Hall i november neste år, er Amund Maarud, Vidar Busk, Kid Andersen og Knut Reiersrud. Et stjernelag av musikere vil være backingband på scenen for de ulike gjesteartistene, som vil slippes fortløpende. Kunstnerisk ansvarlig for showet er Amund Maarud.

– Først holdt jeg på å le meg ihjel og tenkte at det er jo en helt vill ting å være med på. Men med Eric så er ingen mål for store, så det henger på greip å ha store visjoner for sjangeren og dens utøvere. Det har alltid vært en drøm å ende opp i sammenhenger der det man står for og hvordan man musiserer ikke er likegyldig. Etterhvert som man blir eldre begynner man kanskje å måle suksess på en litt annen måte og innser at sånne ting ikke kommer til å skje. Men så skjer det, og det er jo utrolig moro, sier Amund Maarud

Som kapellmester har Maarud fått et stort ansvar for å sette sammen en kveld man mest sannsynlig aldri vil se maken til igjen.

– Det er noe jeg gleder meg veldig til. Det blir en stor jobb for å få det best mulig, men med ei artistliste og ikke minst et band som er noe av det råeste jeg vet om, så skal vi nok dra dette i land. Vi skal ikke tenke så veldig annerledes enn en vanlig konsert når det kommer til å mane fram den gode spillefølelsen sammen.

To dager "Norwegian Blues Adventure" i London

Royal Albert Hall er som kjent ikke et tradisjonelt utleielokale, og det var etter nøye vurderinger av både det musikalske og kraften og organiseringen i det norske bluesmiljøet at RAH ønsket Koment AS tilbake som arrangør, denne gangen med tidenes norske bluesopplevelse.

Hele to dager er satt av for å feire norsk blues i London i november 2019. Dagen før konserten i RAH blir det satt opp et norsk show på det nesten like store konsertstedet Roundhouse. Der vil publikum få oppleve flere andre norske bluesartister fra øverste hylle. Denne konserten blir arrangert i regi av Norsk Bluesunion og Bluesnews.

Det norske bluesmiljøets idealistiske bluesklubber, festivaler og plateselskaper har sammen fokusert mot en statusheving av norske utøvere i over 20 år, og det er dette arbeidet som ligger bak at bluesen nå har evnet å komme seg over dørstokken i Roundhouse 9. november 2019, Royal Albert Hall 10.november 2019.

Foto: Per Ole Hagen

KuToppen-albumet er ute nå!22.6.2018 13:31Pressemelding

Den 19. oktober er det duket for en film- og musikkfest av det sjeldne slaget for barna. Da kommer nemlig den store KuToppen-filmen på kino her i Norge, og med den følger en festival av et soundtrack med en bråte kjente artister! Mens du venter på filmen, kan du allerede i dag høre all musikken på KuToppen-albumet. Her finner du musikk fra både Emilie Nicolas, Lisa Børud, Odd Nordstoga, Arif & Unge Ferrari, Black Debbath, og mange, mange flere. Hør hele albumet her! – Vi ønsket oss et bredt spekter av ledende norske artister som på hver sin måte preger musikkbildet, og kastet ut følere i alle kanter. Responsen vi fikk var mer enn våre villeste drømmer! Makan til soundtrack skal du lete lenge etter, sier produsentene Ove Heiborg og Fredrik Kiøsterud hos Qvisten Animation, som står bak filmen med Dyreparken. I hele juli er det Gårdskonsert på KuToppen i Dyreparken. Låtene herfra er også med på albumet! – Med konserter i Parken, bøker, film og dette fantastiske albumet som lanseres i dag,

Trudy & Dave følger opp med sterk andresingel8.6.2018 11:23Pressemelding

Om du er på jakt etter musikk som matcher det eventyrlige sommerværet, har vi noe for deg. Det er svært gledelig å melde at andre singel fra Trudy & Dave endelig er ute! "Call Home" speiler en litt annen side ved duoen enn mørke, kraftfulle "Force of Nature" som kom tidligere i april. Denne singelen er noe lystigere, men likefullt lekker, harmonisk og fornøyelig musikk fra disse to sterke stemmene. Duoen har fått mye skryt for sine låtskriverevner - sammen og hver for seg - og her får de vist frem sin storyteller-side med en historie om hvordan det kan oppleves når barna begynner å bli store og flytte hjemmefra. Johanna Demker og Alf Bretteville har tidligere vært kjent under navnene Hjerteknekt og Bretteville på 90-tallet, og er å anse som veteraner innenfor norsk roots/americana. Hør "Call Home" her og nå!

Einar Flaa er ute med fantastisk ny singel8.6.2018 08:47Pressemelding

Da Einar Flaa var liten lå han ofte våken om kveldene og hørte på pappas protestviser. Tre tiår senere vil han gå i sin fars fotspor og gi ut sine egne kampsanger. Første smakebit fra Einars kommende prosjekt er ute i dag. Denne låta, "So Called Friend", handler om menneskenes rovdrift på planeten. Om skjevfordeling, og hvordan de som har mye verner om rikdommen sin. Fokuset er på menneskenes overforbruk og konsekvensene av dette, og budskapet er pakket inn i vidunderlig folk-musikk og sang fra hovedpersonen selv. Sjekk ut "So Called Friend" her! "So Called Friend" er spilt inn i låven på Klåstad gård i Larvik. Med seg har han et stjernelag av musikere: Børge Fjordheim (Morten Abel, Sivert Høyem) på trommer, Nikolai Eilertsen (BIGBANG, Band of Gold) på bass, Christer Knutsen (Sivert Høyem) på piano og Geir Sundstøl (Bjørn Eidsvåg, Odd Nordstoga) på banjo. Låten er mikset og produsert av Bjarne Stensli og Andreas Berzcelly. Einar har tidligere jobbet med musikere som Pål Angelsgård, Lis