Norsk Billy-tegner lager påskekrim fra Sumpleiren!

For første gang har vi en norsk Billy-tegner i nettopp Billy, nemlig Sam Klein. Til det store 120 siders påskenummeret, Billy nr. 6+7, har han tegnet en unik påskekrim!

– Vi har økt andelen Billy i bladet til over 50%, forteller redaktør Jo H. Masdalen.

En økning som ikke hadde vært mulig hvis ikke flere tegnere tegnet Billy og resten av gjengen i Sumpleiren. En av dem er norsk-amerikanske Sam Klein.

– Sam er en amerikaner som nå har gjort nordmann av seg, men en som ikke er helt fersk i Billy-gamet. Og nei, da. Han er en dreven forsidetegner, kreativ designer og fantastisk illustratør. Og nå skal bidra til at serieinnholdet blir enda bedre, sier Masdalen.

I Billys store påskenummer har Sam Klein, passende nok, tegnet en egen påskekrim.

En spesiell timing
– Jeg tror det blir gøy og spennende å tegne Billy-striper, men det er også helt klart utfordrende. Det er en egen spesiell rytme og timing som kreves når man lager vitser, til forskjell fra kun å lage forsider hvor man tegner hele figurer og en løsere komposisjon. Teknisk er det også annerledes å lage striper, forholdet med tegninger og tekst i et mindre format gjør at man selvfølgelig mindre flate å jobbe på.

– Har du selv en favoritt i Billy-universet?
– Jeg har en forkjærlighet for karakteren Nullet. Jeg elsker stort sett alle vitsene med og om han. Jeg synes forholdet mellom Frøken Fryd og Generalen fører mange morsomheter med seg. De er jo rake motsetninger og det skaper ganske mye morsom dynamikk i serien.

Les mer av Sam Kleins Billy-striper i Billy-bladene fremover, og du får også stor humor levert av serier som Hjalmar, Hårek, Riskhospitalet, Bizarro, Betty og mange flere.

For mer informasjon ta kontakt med redaktør Jo H. Masdalen: Tlf: 9713090, eller mail:

jo@egmont.com