Norsk bil til topps i London

Med sin selvutviklede og norsk produserte el-bil gikk NTNU studentene til topps i Shell Eco-marathon i London nylig. Teamet bak DNV GL Fuel Fighter vant første plass for beste design og femte plass for mest energieffektive elbil i klassen UrbanConcept Battery Electric.
NTNU studentene til topps i Shell Eco-marathon i London.

Mens en Tesla modell S kan kjøre 5 km per kWh, vil Trondheim studentenes Fuel Fighter kunne tilbakelegge 181 km med samme mengde energi. 36 ganger mer effektivt!

Nissan Leaf – en av de andre svært populære el-bilene her til lands – ville fulladet og med tilsvarende energieffektivitet kunne kjørt Trondheim – Oslo sju ganger uten å stoppe for å lade batteri.

Shell Eco-marathon samler studenter fra hele Europa. Bilene er utviklet av studentene selv som del av deres studie på sine representative universitet. Det norske laget fra NTNU stilte i år med en helt ny bil, utviklet i Trondheim og med industridesigneren Bård Eker som viktig støttespiller.

Under konkurransen har studentene fire forsøk på å kjøre mest energieffektivt gjennom 11 runder på en 1420 meters bane, alt innenfor en maksgrense på 39 minutter. DNV GL Fuel Fighter havnet til slutt på femte plass.

Blant de fem beste lagene innenfor BatteryElectric var DNV GL Fuel Fighter det eneste teamet med en helt ny bil. Dette medførte at bilen ikke var testet i like stor grad som konkurrentene, og etter to forsøk møtte teamet flere tekniske problemer.

“Resultatet er ikke dårlig, men ut ifra simuleringer gjort på forhånd antok vi et mye bedre resultat, og hadde kanskje nådd helt til topps dersom alt hadde fungert slik det skulle. Det er jo litt skuffende for årets team når vi vet hva bilen er god for, men det gir neste års team gode muligheter med mer tid til finjustering!”, uttaler Eirik Furuholmen, stolt prosjektleder for DNV GL Fuel Fighter.

Bilen utmerket seg mer enn kun på banen, og ble kåret til «Vehicle Design Award UrbanConcept». Kåringen reflekterer den best utviklede bilen opp mot konkurransen, med fokus på både tekniske områder som aerodynamikk, struktur og materialer, samt estetikk, ergonomi og miljøvennlighet. Teamet er stolt over å ha vunnet Design Award med over 40 biler i klassen. “Mens selve konkurransen kan ha flaks og uflaks, er denne prisen et tydelig mål på hvor bra både utviklingen av bilen og teamet i seg selv har vært i år.”, legger Eirik Furuholmen til.

Teamet startet planleggingen av bilen allerede i 2017, mens produksjonen startet først i 2019. Målet var hele tiden å planlegge en bil for framtiden, og den er laget gjennom et tett samarbeid mellom NTNU-studenter fra ulike fagfelt som design, produktutvikling, elektronisk systemdesign og kybernetikk.

"Det har vært spennende å se prosjektet ta form fra start, og det er tydelig at dette er en gjeng dyktige studenter som virkelig har klart å samarbeide." bekrefter bilens gudfar, Bård Eker. Han forteller at selv om tekniske problemer kom i veien for håpet om verdensrekord, skal de være stolte over å hevde seg med en bil de bygget i samme sesong, og attpåtil stikke av med den gjeve designpriser. Uansett resultat har de fått et utrolig læringsutbytte å ta med seg videre på veien.

Kristina Dahlberg – representant for DNV GL Fuel Fighter sin hovedsponsor DNV GL – har fulgt med teamet under konkurransen. Hun forteller at hun har sett ekte ingeniørskap, dedikert teamarbeid og sterk evne til problemløsning. Laget har vist risikovillighet, noe som er viktig for å prestere bedre og lære av feil. Dette er attributter vi i DNV GL verdsetter når vi rekrutterer, og som stiller høyt når våre egne ingeniører utvikler ny teknologi.

Fakta Shell Eco-marathon

-           Ledende konkurranse innenfor energieffektivitet

-           Har rundt 200 ulike lag som deltar

-           Studenter kan konkurrere innenfor to klasser; prototyper og urban consept.

Prototyper er bilen hvor man kjører liggende, da fokuset er på aerodynamikk og å slå rekorder. Urban concept er biler som skal minne om bybiler, hvor det stilles krav til bagasjeplass, sittende stilling, vindusviskere og lignende.

-           Innenfor begge klasser konkurrerer man i tre kategorier, basert på drivstoff.

-           Dette kan være hydrogen, ICE eller battery electric.

Fakta DNV GL Fuel Fighter

-          Studentorganisasjon med oppstart i 2008

-          Årets team består av 41 medlemmer

-          Hovedsponsor siste 10 årene er DNV GL

-          Gudfar til bilene er Bård Eker

Fakta om bilen

-          Vekt: 72 kg

-          Lengde: 3,3 meter

-          Bredde: 1,2 meter

-          Høyde: 1,0 meter

-          Projisert frontareal: 0,75 m2

-          Cd: 0,149 (Luftmotstandskoeffisient)

-          Ett sete, plass til bagasje

-          To elektriske motorer (Maxon RE50), ett på hvert bakhjul

NTNU studentene til topps i Shell Eco-marathon i London.
36 ganger mer energi effektiv enn en Tesla model S.
DNV GL: Laget har vist risikovillighet, noe som er viktig for å prestere bedre og lære av feil.