Gelato

Norli lanserer netthandel for egendesignede kort

Oslo, 9. september 2016 – Norli, en av Norges største bokhandlere, lanserer ny nettbutikk for personlige trykksaker. I samarbeid med norske Gelato, kan kunder velge blant 30 000 ulike design og sette et personlige preg på gratulasjonskort, takkekort eller årets julekort.

- Kunder ønsker i økende grad å sette et personlige preg på gratulasjons- og julekort, gjerne ved bruk av bilder eller andre egendesignende elementer. Gjennom samarbeidet med Gelato, har vi nå utvidet butikksortimentet til nett, og åpnet for en rekke nye designfunksjoner. Samarbeidet med Gelato krevde minimalt med ressurser fra vår side.  Vi lanserte kun to uker etter at beslutningen ble tatt. En viktig del av vår strategi er å nå kundene gjennom flere kanaler, og dette åpner for nye, gode inntjeningsmuligheter, sier Caroline Heitmann, direktør for e-handel i Norli.

Norli selger i dag en rekke trykksaker og ulike kort i sine 102 butikker over hele Norge.  Gjennom et tett samarbeidet med Gelato Air, en del av det norske teknologiselskapet Gelato, lanserer bokhandelen en ny e-handelsløsning og trer dermed inn i et voksende nettmarked for personlige trykksaker.  Gelato har på to uker utviklet en løsning hvor Norlis kunder kan velge mellom 30 000 ulike kortdesign.

Gelato Air står bak nettfunksjonen hvor kunder kan bestille alt fra bursdag- og bryllupsinvitasjoner til takkekort og visittkort. Funksjonen er tilgjengelig på alle enheter med internettilgang, inkludert smarttelefoner og nettbrett. Norli beholder rettighetene til kundeforholdet og brukerdata, og unngår å investere i infrastruktur for produksjon ved å dra nytte av Gelatos eksisterende teknologiløsning.

Egendesignede kort er et vekstområde i det globale markedet for trykte gratulasjonskort, som er på mer enn 30 milliarder dollar. Personlig tilpasning av ulike trykkeriprodukter er en trend som vokser parallelt med at folk i økende grad bruker smarttelefoner til å ta bilder. I følge ny statistikk, er det over 3,6 milliarder smarttelefonbrukere globalt, og over 5 milliarder bilder blir lastet opp til ulike nettløsninger hver eneste dag.

- Det er svært spennende at en ledende merkevare som Norli har valgt å utvide sin virksomhet fra butikk til nett. Norlis kunder kan nå gå fra en generisk tekstbasert hilsen til å kunne dele kreativitet og formidle følelser gjennom design og bilder. Norli er den første bokhandleren i Norge som utvider personlige fotoprodukter til nettet - en utmerket mulighet til å møte et økende kundebehov, sier Henrik Müller-Hansen, administrerende direktør i Gelato.

For ytterligere informasjon, kontakt:
Barbara Hüppe, Corporate Communications Gelato, +47 4550 4103

Om Gelato