Norgesmesterskap i jujutsu

26.10.2015 10:08 | Norges Kampsportforbund

Kongepokalvinner og Norgesmestre ble kåret på Idda Arena i Kristiansand i helgen, under NM i jujutsu.

Kongepokalvinner Ivar Brøndbo Kjerstad

Kongepokalen i jujutsu gikk til Ivar Brøndbo Kjerstad fra Kristiansand Jujustuklubb som vant klassen -77 kg i de to grenene fight og ne-waza. Juryen ble imponert over nivå og prestasjoner.

Beste kvinnelige utøver ble Margaret Knutson Aase, også fra Kristiansand Jujutsuklubb. Aase er tidligere juniorverdensmester og ble for noen år siden kåret til Norges beste kvinnelige fighter.

Også esterskapets beste junior kommer fra arrangørklubben, 15-år gamle Daniel Nomedal Olsen. Olsen tok tidligere i høst sølv i German Open.

Teknisk i fight

NM 2015 holdt en høy teknisk standard i fight. Det var mange gode og spennende kamper med god jobbing i del 1, 2 og 3. Unge utøvere imponerte stort med høyt nivå og god innsats. Det ser ut som norsk jujutsu har mye å glede seg til i årene som kommer.

Historisk med ne-waza

I år ble også Norgesmesterskap i grenen ne-waza avviklet for første gang i historien. Det var mange spennende kamper i både normale vektklasser og åpen vekt for kvinner og menn. Også her imponerte juniorene.

Beste kvinnelige utøver Margaret Knutson Aase
NM i jujutsu
NMs beste junior Daniel Nomedal Olsen
Beste kvinnelige utøver Margaret Knutson Aase
Kongepokalvinner Ivar Brøndbo Kjerstad

Norges Kampsportforbund (NKF) er det niende største særforbundet under Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Forbundet er lokalisert på Ullevål stadion i Oslo. NKF organiserer over 20 kampidretter, hvorav karate, taekwondo, jujutsu, wushu og kendo er de fremste konkurranseidrettene.