Opplysningskontoret for frukt og grønt

Norgesmesterne i frukt og grønt er kåret

Del

Mange av oss tar valget mellom sunt og usunt i butikken, sa eldre- og folkehelseminister Åse Michaelsen da hun delte ut den helt nye kjedeprisen til årets vinner av NM i frukt og grønt. Hun takket for jobben som gjøres i dagligvarebutikkene hver dag for å få flere til å velge sunt. Meny gikk av med seieren for beste frukt- og grøntkjede, Coop Mega Bekkestua, Spar Hjelmeland vant butikkprisene og Irene Agnalt fra Rema ble årets frukt- og grøntambassadør. Vi gratulerer!

Se bildeteksten i teksten over.
Se bildeteksten i teksten over.

- Mange av oss tar valget mellom sunt og usunt i butikken, sa eldre- og folkehelseminister Åse Michaelsen da hun delte ut den helt nye kjedeprisen til årets vinner av NM i frukt og grønt – nemlig MENY. Hun takket for jobben som gjøres i dagligvarebutikkene hver dag for å få flere til å velge sunt.

- Konkurransen NM i frukt og grønt blir i år arrangert for 11. gang, men kjedeprisen er ny av året, forteller prosjektleder i NM i frukt og grønt Gerd Byermoen. Ved å hedre en kjede ønsker vi å bidra til at alle butikkene i kjeden skal yte maks. Ikke bare de beste. De som jobber med å fremme de grønne, sunne og deilige produktene hver dag fortjener alle en medalje for innsatsen for folkehelsen.

Meny er kjeden som scorer høyest på frukt- og grøntandel. De har jobbet godt med frukt- og grøntkategorien i mange år, og dette bærer nå frukter. Kiwi er en god nummer to, og scorer høyt på organisk vekst i konkurranseperioden. Den siste pallplassen i år gikk til Spar / Eurospar. Også denne kjeden fra Norgesgruppen.

Coop har også intensivert arbeidet med frukt- og grøntkategorien i det siste, og selv om de ikke har nådd topp tre i årets kåring, er det Extra-kjeden som kan vise til den største veksten av alle kjedene i året som har gått. Dette lover godt for den videre konkurransen i året som vi nå har begynt på.

Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) har tidligere hatt flere kåringer for Norges beste butikk på frukt og grønt. Disse vinnerne er forbilder for andre i kjeden, og er ekte entusiaster. Nielsens salgstall legges til grunn når frukt- og grøntandelen måles, og i tillegg gjøres butikkobservasjon av butikkene som går til finalen. I år er butikkene delt inn i to klasser; butikker over og under 1.000 m2.

Årets butikkvinnere

Førsteplassen for årets butikk i klassen for butikker over 1,000 m2 er Coop Mega Bekkestua.

- Anita Pettersen, som er frukt- og grøntansvarlig i butikken gjennom mange år, lever og ånder for avdelingen sin. Hun lærer opp kundene til å ta i bruk nye produkter ved hjelp av smaksprøver og tips og råd, både i form av oppskriftstips og personlig rådgiving. Selv sier hun at hun henter ny inspirasjon i de mange nye grønnsaksbutikkene på Grønland, sa direktør Guttorm Rebnes i OFG da han overrakte prisen til den glade vinneren.

Årets vinner i klassen for butikker under 999 m2 er Spar Hjelmeland der Silje Jørmeland og hennes team har fått full score på nesten alle punkter av Nielsens feltapparat. Det står det respekt av.

Irene Agnalt ble enstemmig kåret til årets frukt og grøntambassadør av en samlet jury. Irene har tidligere vært norgesmester i frukt og grønt flere ganger. Hun deler av sin kunnskap og erfaring med 62 Rema-butikker på østre Østland. Hun bygger om hele avdelinger, bidrar med håndskrevne plakater som kan printes i butikk. Posepakking av løsvektsprodukter øker salget med opp mot 200 %. Irene bidrar til vekst hos mange. Hun har vært en så god ambassadør at dette nå er blitt jobben hennes.

Kjedene ble bedt om å nominere sine kandidater og melde dem på konkurransen, og det kom mange gode forslag. Kjedene valgte selv hvilke kandidater de ville spille inn og som de mente var en god ambassadør. Noen ble meldt på av kjedene, noen ble meldt på av butikksjefen sin, og Obs hadde en intern konkurranse gjennom workshop der den beste kandidaten ble stemt frem av sine egne frukt- og grøntkollegaer. Særlig denne måten å nominere på likte juryen svært godt.

- Vi har reist rundt, møtt mange av kandidatene og snakket med dem, og har sett mange gode måter å jobbe på. Det har ikke vært lett å velge en vinner. Alle de nominerte er gode ambassadører i sine kjeder og fortjener ros og oppmerksomhet, sa Ingvill Størksen, direktør i Virke Dagligvare, som var en av tre jurymedlemmer.

De to andre i juryen var sosiolog og analytiker Vegard Skuterud og Guttorm Rebnes.

Mål om 20 % vekst

Dagligvarebransjen har forpliktet seg til å arbeide for at befolkningens inntak av frukt, bær og grønnsaker øker med 20 % innen 2021. Dagligvarebutikkene har en viktig rolle i å sørge for at folk tar gode valg når de handler. Nettopp derfor vil Opplysningskontoret for frukt og grønt hedre dagligvarekjedene som setter frukt og grønt i fokus. Vi vet at vareplassering er viktig for hva som havner i handlekurven, og frukt er i stor grad impulsprodukter.

Alle landets dagligvarebutikker deltar i konkurransen NM i frukt og grønt. Vinnerne har lagt ned stor innsats ved å prioritere frukt- og grøntkategorien høyt for å inspirere forbrukerne til et grønnere kosthold, gjennom alt fra godt utvalg, fristende utstillinger og gode tips og råd til spennende måter å bruke grønnsakene på.

Bakgrunnen for konkurransen er å sette fokus på denne viktige kategorien i dagligvarebutikken, for å trigge konkurransen mellom butikkene og å bidra til at befolkningen spiser mer frukt og grønt. 5 om dagen til alle er det enkle målet og per i dag spiser vi i snitt 3,2 enheter.

Dette er årets norgesmestere i frukt og grønt:

Kjedeprisen:

1. Meny

2. Kiwi

3. Spar / Eurospar

 

Butikkprisene:

Butikker over 1.000 m2:                                  
                     
1. Coop Mega Bekkestua       
2. Obs! Sørlandssenteret
3. Meny Fornebu               
Butikker under 999 m2:
                         
1. Spar Hjelmeland
2. Extra Torsby
3. Joker Vats

 

Årets frukt og grønt ambassadører

1. Irene Agnalt

2. Susann Nordmo

3. Camilla Rønneberg / Remi Velta

Bildetekst hovedbilde:

Bakerst fra venstre:
Arvid Stærkeby, Kiwi, Tone Kristin L. Munthe, Spar / Eurospar, Lill-Ann Lund, Coop Marked (mottok 2. plassen i Årets frukt- og grøntambassadør på vegne av Susann Nordmo), John Eivind Aasen, Meny Fornebu.
Foran fra venstre: Anita Pettersen, Coop Mega Bekkestua, Einar Gundersen, Meny, eldre- og folkehelseminister Åse Michaelsen, Irene Agnalt, Rema og Silje Jørmeland, Spar Hjelmeland.

Nøkkelord

Kontakter

Prosjektleder i NM i frukt og grønt Gerd Byermoen, tlf. 952 83 171, e-post: gerd.byermoen@frukt.no.

Bilder

Se bildeteksten i teksten over.
Se bildeteksten i teksten over.
Last ned bilde
Prisen Beste frukt- og grøntkjede; Meny. Fra venstre: Arvid Stærkeby, Kiwi (2. plass), Einar Gundersen, Meny (vinner) og eldre- og folkehelseminister Åse Michaelsen.
Prisen Beste frukt- og grøntkjede; Meny. Fra venstre: Arvid Stærkeby, Kiwi (2. plass), Einar Gundersen, Meny (vinner) og eldre- og folkehelseminister Åse Michaelsen.
Last ned bilde
Vinner av årets frukt- og grøntambassadør Irene Agnalt, Rema. Fra venstre: Ingvill Størksen, Virke Dagligvare, vinner Irene Agnalt, Rema og Vegard Skuterud, Skuterud Kløvstad.
Vinner av årets frukt- og grøntambassadør Irene Agnalt, Rema. Fra venstre: Ingvill Størksen, Virke Dagligvare, vinner Irene Agnalt, Rema og Vegard Skuterud, Skuterud Kløvstad.
Last ned bilde
Beste frukt- og grøntkjede; 1., 2. og 3. plass. Fra venstre: Arvid Stærkeby, Kiwi, Einar Gundersen, Meny, Tone Kristin L. Munthe, Spar / Eurospar og eldre- og folkehelseminister Åse Michaelsen.
Beste frukt- og grøntkjede; 1., 2. og 3. plass. Fra venstre: Arvid Stærkeby, Kiwi, Einar Gundersen, Meny, Tone Kristin L. Munthe, Spar / Eurospar og eldre- og folkehelseminister Åse Michaelsen.
Last ned bilde

Om Opplysningskontoret for frukt og grønt

Opplysningskontoret for frukt og grønt
Opplysningskontoret for frukt og grønt
Håndverksveien 31
1405 LANGHUS

23 24 94 00https://www.frukt.no/

Opplysningskontoret for frukt og grønt arbeider for å øke forbruket av frisk frukt, bær, grønnsaker og poteter i Norge.

Vårt arbeid er nøytralt uten hensyn til merkevarer eller hvor varene er produsert. Dog ønsker vi å fremheve fordelene ved produksjon av frukt og grønnsaker i Norge. Vår hovedstrategi er å stimulere til økt forbruk av frisk frukt, bær, grønnsaker og poteter ved hjelp av langsiktig holdningspåvirkning.

Matglede, sammen med helse og ernæring står sentralt i vårt budskap. Det er en stor utfordring å få fortalt at et høyt daglig forbruk av frukt og grønnsaker er avgjørende for et sunt levesett. Norske forbrukere i alle aldre er vår viktigste målgruppe.

Følg saker fra Opplysningskontoret for frukt og grønt

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for frukt og grønt på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Opplysningskontoret for frukt og grønt

NM i sunn fastfood 2018 er i gang3.7.2018 11:06Pressemelding

For femte gang arrangerer Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) konkurransen NM i sunn fastfood, hvor alle spisesteder som serverer mat til folk i farta er invitert til å delta. Påmeldingen er nå avsluttet, og det er 32 utsalgssteder som kniver om å bli norgesmester i sunn fastfood 2018. Årets deltakere er spredt over hele landet, og sammen skal de hjelpe kundene å velge friske og sunne alternativer langs veien og på farta i hele sommer.

Blomkål, grønnsakenes hvite dronning30.5.2018 08:24Pressemelding

Vi slår et slag for grønnsakenes hvite dronning, nemlig blomkålen. Den er på full fart inn i butikken. Sett den på menyen oftere. En allsidig og sunn grønnsak som de fleste liker. Helseeksperter og kjendiskokker retter økt fokus på hele kålgruppen - både på grunn av den herlige smaken og på grunn av de store helseeffektene. Og blomkålen er ballets dronning, smakfull og vakker på matfatet. Den finnes oftest i hvitt, men forekommer også i farger som gul, oransje, lilla og grønn.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom