Norgesmesteren i sunn fast-food 2016 er kåret: Patricias Gatekjøkken stakk av med seieren

9.2.2017 10:10 | Opplysningskontoret for frukt og grønt

Prisutdelingen fant sted på åpningsfesten til SMAK 2017, tirsdag 7. februar 2017. Her var store og små aktører fra hele mat- og drikkebransjen samlet, og dette skapte en fin ramme for å kåre den nye norgesmesteren i sunn fast-food. Juryen la i sin vurdering vekt på den helhetlige tankegangen med langsiktig og konkret arbeid med sunnere menyer. Fokuset ligger på mindre porsjoner, sunnere tilbehør, vegetartilbud og friske, kortreiste grønnsaker. Alt dette uten at det skal gå på bekostning av smak, kvalitet og kundetilfredshet.

Fra venstre: Mariann Åkre fra YX Skulestadmo, Randi Kvaløy fra Shell Kopervik, Anne-Lise Sørensen fra Patricias Gatekjøkken, Svenn Ove Vaagen fra Circle K Berkåk og Guttorm Rebnes, juryformann og direktør i Opplysningskontoret for frukt og grønt.

Juryen har i sin vurdering lagt vekt på den helhetlige tankegangen med langsiktig og konkret arbeid med sunnere menyer. Fokuset ligger på mindre porsjoner, sunnere tilbehør, vegetartilbud og friske, kortreiste grønnsaker. Alt dette uten at det går på bekostning av smak, kvalitet og kundetilfredshet, sa direktør i Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG), Guttorm Rebnes på vegne av juryen, som også bestod av ernæringsfaglig rådgiver hos OFG, Cathrine Øverås Frisvold, samt mangeårig redaktør i fagbladet FastFood, Odd H. Vanebo.

Sunne alternativer på menyen er et konkurransefortrinn

Et av kriteriene juryen legger til grunn for avgjørelsen er at konseptet er med på å øke inntaket av frukt og grønnsaker hos forbruker. Det er også et poeng at konseptet når ut til flest mulig forbrukere, og at det er med på å inspirere andre aktører til å «grønne opp» sine tilbud.

- Det er positivt at serveringsstedene tar utgangspunkt i det vi allerede spiser mye av og møter forbrukerne der de er, slik at terskelen ikke settes for høyt i forhold til å ta et sunnere valg. Patricias Gatekjøkken gjør nettopp dette, sier ernæringsfaglig rådgiver i OFG, Cathrine Øverås Frisvold.

Det var en ydmyk og stolt daglig leder Anne-Lise Sørensen, som mottok prisen på vegne av Patricias Gatekjøkken som holder til i Bardu, nær Setermoen. De fikk 3. plass i fjorårets konkurranse, og var godt fornøyd med å kapre gullet i år. – Selv om vi holder til i et lite veikryss i nord har vi et tilbud til alle forbrukere i farta. Sunn mat skal smake godt, og det er viktig at vi gir kundene våre valgmuligheter, sa Anne-Lise i sin takketale.

I tillegg fremhevet vår nye norgesmester viktigheten av gode samarbeidspartnere. – Det er viktig med dyktige leverandører og sparringspartnere i arbeidet vi gjør. Norsk Storhusholdning leverer de viktige råvarene, og Samkjøpsgruppen ved Go2Grill formidler mitt budskap. Hva jeg gjør i dag, gjør andre i morgen. Jeg er veldig stolt og fornøyd, avsluttet Anne-Lise Sørensen fra scenen.

Bensinstasjonen som arena for grønne valg

Circle K E6 Berkåk tok 2. plass, og på delt 3. plass kom YX Skulestadmo (Voss trafikksenter) og Kopervik Bensin og Storkiosk. Bensinstasjonen er en viktig kanal da den i økende grad handler om convenienceprodukter og raske matvalg heller enn bil og bensin. Bensinkanalen har også stort potensiale i å nå målgrupper som har behov for sunne alternativer.

I sin vurdering av Circle K Berkåk la juryen vekt på at de har gjort salatbaren til en attraksjon, og lykkes med å nå et segment som kan være vanskelig å få tak i. I sin vurdering av YX Skulestadmo og Kopervik Bensin og Storkiosk, som havnet på delt 3. plass, la juryen vekt på viktigheten av sunne tilbud på bensinstasjoner. Vinnerne i denne kategorien tar ansvar og initiativ til sunnere mattilbud ved sine respektive stasjoner, og er lydhøre for innspill fra kundene.

- Vi ser med stor spenning på fremtiden til convenience-stores og deres menyer og utvalg. Vi håper at enkeltaktørers engasjement og suksess vil settes i system sentralt, sier direktør i OFG, Guttorm Rebnes.

Årets åtte finalister:

• Helt Riktig AS
  • YX Skulestadmo
  • Max Hamburger
  • Patricias Gatekjøkken
  • Reitan Convenience
  • Circle K E6 Berkåk
  • WHAT’SOUP
  • Kopervik Bensin og Storkiosk

Foto: Karine H. Henriksen/FastFood.no

Cathrine Øverås Frisvold, ernæringsfaglig rådgiver, tlf. 938 04 751, e-post:cathrine.overas.frisvold@frukt.no.

Guttorm Rebnes, direktør, tlf. 908 58 227, e-post: guttorm.rebnes@frukt.no.

23 24 94 00http://www.frukt.no/

Nå er det snart norske jordbær til alle30.6.2017 14:26Pressemelding

Mange venter på de norske bærene, og nå er de på vei. Høysesongen for jordbær er juli – da er det mulig å få tak i disse kortreiste, solmodne delikatessene over hele landet. Den nydelige duften og den perfekte balansen mellom syre og sødme gjør jordbær til det mest etterspurte bæret i norske butikker. Egentlig er jordbæret en oppsvulmet blomsterbunn som inneholder bitte små jordbærfrø som botanisk sett er nøtter.

I dag gikk startskuddet for Norgesmesterskapet 5 om dagen – sunn fastfood 201720.6.2017 16:39Pressemelding

Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) arrangerer nå, for 4. år på rad, konkurransen for alle spisesteder som serverer mat til folk på farten. Det er en kjensgjerning at de raske måltidene, de vi spiser på farten, når vi er underveis – i bilen til og fra, ofte er de som støtter minst opp under kostrådene. Det er her vi griper til en pølse med brød og en hvetebolle. Og det er selvsagt lov.