NorgesGruppen

NorgesGruppen sier nei til mikroplast

Del
Mikroplast er små partikler som skaper miljøproblemer ved at de ender opp i havet og videre inn i næringskjeden. NorgesGruppen har nå besluttet at produkter i butikk ikke skal inneholde mikroplast.
Bjart Thorkil Pedersen, fagsjef bærekraftig handel i NorgesGruppen
Bjart Thorkil Pedersen, fagsjef bærekraftig handel i NorgesGruppen

NorgesGruppen har i dag ingen produkter med mikroplast. Dette gjelder både produkter fra merkevareleverandører og egne merkevarer.

Det er estimert at vi i Norge har utslipp av mikroplast på ca. 8000 tonn årlig. Plastbiter som er mindre enn fem millimeter regnes som mikroplast.

– Mikroplast er et miljøproblem og NorgesGruppen skal ikke ha varer i sortiment som inneholder mikroplast, sier Bjart Thorkil Pedersen, fagsjef bærekraftig handel i NorgesGruppen.

Miljødirektoratet peker særlig på kosmetikk og tannkrem som varegrupper hvor forbrukerne kan gjøre en forskjell.

– NorgesGruppen har jobbet over tid med å fase ut produkter med mikroplast innen hygieneprodukter og vaskemidler. Mikroplast kan typisk forekomme i tannkrem, såpe, skurekrem, hårprodukter og ansiktsskrubb, men ikke lenger i våre butikker sier Pedersen.

– Problemene knyttet til mikroplast har vært på dagsorden en god stund i bransjen. Vi har hatt et godt samarbeid med leverandørene for å finne gode løsninger. Selv om utfordringer knyttet til mikroplast ikke lenger er like store i vår bransje, er vi glade for at vi kan være tydelige på at vi ikke skal ha mikroplast i våre butikker, ikke minst fordi vi ser at enkelte forbrukere er usikre, sier Pedersen.

– Det er et økende fokus på plastforsøpling generelt, en utfordring NorgesGruppen tar på alvor. I arbeidet for å erstatte plast som lett havner i naturen, som for eksempel Q-tips, gikk NorgesGruppen i 2016 over fra plastpinner til papirpinner, sier Pedersen.

Fakta mikroplast:

  • I Norge slipper vi ut ca. 8000 tonn mikroplast årlig (Tallet inkluderer ikke mikroplasten som blir til når marin forsøpling brytes ned og deles opp i havet)
  • Mikroplast merkes ofte i ingrediensliste som Polyethylene (PE), Polyethylene terephthalate (PET), Polypropylene (PP) eller Polymethyl methacrylate (PMMA)
  • Mikroplast (mikroskopiske plastkuler) finnes i en rekke hygieneprodukter og vaskemidler.
  • Mikroplast vaskes ut gjennom avløp og forurenser havet, brytes langsomt ned og tas opp i sjødyr.
  • Man tilsetter mikroplast i tannkrem og kremer for å få frem en slipeeffekt.
  • Både knuste olivenstener, granulert sukker og salt kan brukes for å erstatte mikroplast i hudpleieprodukter.

Kontakter

Bjart Thorkil Pedersen, fagsjef bærekraftig handel i NorgesGruppen, tlf 932 51 039

Bilder

Bjart Thorkil Pedersen, fagsjef bærekraftig handel i NorgesGruppen
Bjart Thorkil Pedersen, fagsjef bærekraftig handel i NorgesGruppen
Last ned bilde
Bomullspinner av papir
Bomullspinner av papir
Last ned bilde

Om NorgesGruppen

NorgesGruppen
NorgesGruppen
Karenslyst alle 12-14
OSLO

(+47) 24 11 31 00http://www.norgesgruppen.no

Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.

NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.

Varene folk vil ha
NorgesGruppen fylte 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.

Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.

Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.

Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye