NorgesGruppen har redusert matsvinnet med 19 prosent
- Vi er godt fornøyd med utviklingen. Det er økonomisk og samfunnsmessig viktig å redusere svinnet. Alt for mye spisbar mat går rett i søpla. Det er etisk og moralsk forkastelig, og et miljøproblem som vi skal bidra til å løse, sier konsernsjef Runar Hollevik i NorgesGruppen.
En viktig årsak til redusert svinn de to siste årene, er at alle kjedene i NorgesGruppen har innført systematisk nedprising av matvarer som nærmer seg holdbarhetsdatoen. Det er populært blant kundene, og det monner for å redusere matavfallet.
- Et mer «usynlig» tiltak for kundene, er arbeidet vi gjør for å optimalisere vareflyten. Det er kanskje det aller viktigste for at vi skal klare å redusere svinnet videre, og samtidig utnytte råvarene på best mulig måte, sier Hollevik.
Butikkene må ha riktig varetrykk – som i praksis betyr at riktig mengde mat til enhver tid finnes i butikkhyllene for kundene som er innom butikken.
- Hyllene skal være fulle, og tilbudet variert, men varene skal ikke ligge for lenge. I løpet av 2018 vil vi også innføre en ny funksjonalitet i vårt logistikksystem, som gjør det enklere å finne varer som er i ferd med å gå ut på dato, sier Hollevik.
Samarbeid med organisasjoner, og andre samarbeidspartnere som reduserer matsvinnet, er også viktig. NorgesGruppen tok initiativ til etablering av Matsentralen i 2010, og har siden vært samarbeidspartner og bidragsyter. KIWI har blant annet samarbeid med Kirkens Bymisjon, og MENY inngikk samarbeid med Too Good To Go i 2017. Mange butikker i de ulike kjedene har også etablert samarbeid om donasjon av overskuddsmat til lokale organisasjoner i deres nærmiljø.
- Vi lover å fortsette arbeidet med å forfølge hver mulighet for redusert matsvinn i egen drift. Det er i seg selv meningsløst å kaste mat, og gjennom dette arbeidet sørger vi også for en mer effektiv drift. Det er videre et mål for oss at den maten som likevel må kastes, skal gå til dyrefor eller biogassproduksjon. I 2017 gikk 84 prosent av matavfallet til dyrefor eller biogass, målet er 100 prosent innen 2020, avslutter Hollevik.
Kontakter
Signe Bunkholt SæterKommunikasjonssjef bærekraft
Tel:90137294Signe.Seter@norgesgruppen.noOm NorgesGruppen
Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.
NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.
Varene folk vil ha
NorgesGruppen fylte 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.
Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.
Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.
Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen
Kundevekst og sterk kostnadskontroll forbedret NorgesGruppens årsresultat21.3.2024 08:51:00 CET | Pressemelding
Flere kunder i butikkene, god kostnadskontroll og store investeringer som har gitt en mer effektiv og bærekraftig drift, styrket NorgesGruppens konkurransekraft gjennom 2023.
UNIL tilbakekaller Fiskemannen Rekekabaret14.3.2024 15:03:19 CET | Pressemelding
UNIL kaller tilbake Fiskemannen Rekekabaret 300 g med holdbarhetsdato 28.04.2024, på grunn av funn av glass i produkt.
Nå blir kassene i KIWI sukkerfrie13.3.2024 21:12:26 CET | Pressemelding
KIWI ønsker å legge til rette for sunne valg, uten å bruke pekefinger. Nå blir selve kassa sukkerfri, og Nasjonalforeningen for folkehelsen applauderer tiltaket.
Først i verden9.1.2024 15:00:30 CET | Pressemelding
ASKO blir verdens første kunde som tar i bruk den nye generasjonen BEV Regional elektriske lastebiler fra Scania. Med mer krefter, lengre rekkevidde og større totalvekter åpner det seg helt nye muligheter for fossilfrie transporter.
KIWI heier på kampen mot matsvinn3.1.2024 12:54:21 CET | Pressemelding
KIWIs matsvinn er redusert med 55 prosent siden 2015, og arbeidet fortsetter for fullt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom