Norgesglasset vant bransjepris

Norgesglasset på Avinor Oslo lufthavn sikret førsteplassen for god design under forrige ukes FAB Awards i Helsinki.

Select Service Partner (SSP) stakk av med en av de gjeveste utmerkelsene under årets FAB Awards da Norgesglasset på Oslo lufthavn vant designprisen «Outstanding Food & Beverage Design of the Year» i forrige uke.

I tillegg ble SSPs Haven på utland kåret til den regionale vinneren i Europa i kategorien «Food to go».

- At Norgesglasset og Haven vinner disse utmerkelsene er gledelig og fortjent, og ikke minst en solid anerkjennelse av arbeidet som er blitt lagt ned i å øke bredden og kvaliteten i vårt serveringstilbud på Oslo lufthavn, sier kommersiell sjef på Oslo lufthavn, Per-Rune Lunderby.

Kårer de beste og mest innovative

FAB Awards er en internasjonal konkurranse som utviklet for å anerkjenne det beste og mest innovative innen mat og drikke på flyplasser og jernbanestasjoner verden over innenfor ulike kategorier. I år fant konferansen og prisutdelingen sted i Helsinki.

Designprisen er en av de gjeveste utmerkelsene, og Norgesglasset vant førsteplass, etterfulgt av Global Bazaar på Newark Liberty International Airport.

Det er arkitektfirmaet Snøhetta som har tegnet baren på Gardermoen. I tillegg til de 4.230 Norgesglassene som er brukt til å skape barens tak, vegger og lamper, får gjestene også servert både mat og drikke fra Norgesglass.

- Vi er stolte og glade over utmerkelsene både til Haven og Norgesglasset! Haven er et grønt, friskt og nytt alternativ, mens Norgesglasset har sitt utgangspunkt i en lang norsk tradisjon, gitt et moderne uttrykk i samarbeid med Snøhetta. Jeg vil gjerne benytte anledningen til å takke våre medarbeidere som sørger for minnerike opplevelser for våre gjester hver eneste dag. Vi gleder oss til å ønske stadig nye reisende velkommen til Haven, Norgesglasset og til alle våre andre serveringssteder sier Bente Brevik, adm. direktør i SSP Norge.

Sunn «Food to go»

Haven, som ble europavinner i kategorien «Food to go» er en av serveringsstedene som ble åpnet i forbindelse med den nye terminalen i fjor, og har satset sunn og rask mat.

Oslo lufthavns kommunikasjonssjef Joachim Westher Andersen oppfordrer de reisende til å ta turen innom de to prisvinnende serveringsstedet og flyplassens nye restauranttilbud i sommer:

- Vi anbefaler at man tar seg ekstra tid, da det er svært mange som skal ut og fly i ferien. Det kan også bety ekstra tid til å senke skuldrene og til å nyte et bedre måltid på et av våre mange fine spisesteder, sier han.

PressetelefonPressetelefon til bruk for journalister

Pressevakttelefon kun til bruk for journalister. Reisende kan få informasjon ved å ringe passasjerservice på 67 03 00 00.

918 15 614 presse@avinor.no

Norgesglasset
Norgesglasset
Haven Oslo lufthavn

Avinor eier og driver Norges hovedflyplass, Oslo lufthavn, som er et viktig kommunikasjonsknutepunkt i Norge som hadde drøyt 27 millioner reisende i 2017.

Pressehenvendelser til Oslo lufthavn gjøres ved å ringe vår pressetelefon på 918 15 614. På grunn av viderekobling har vi dessverre ikke mulighet til å besvare SMS via pressenummeret.

Alle bilder kan fritt benyttes i redaksjonell sammenheng. Det er ikke tillatt å bruke bildene i kommersiell sammenheng. Dette må det søkes om ved å sende epost til webredaksjonen@avinor.no
Bilder krediteres: Avinor

Styrker Avinor Oslo lufthavns posisjon som internasjonalt knutepunkt15.6.2018 08:00Pressemelding

Avinor har besluttet å utvide området etter passkontrollen på Oslo lufthavn, noe som vil gi et betydelig bedre tilbud til reisende til og fra land utenfor Schengen. Byggearbeidene starter i begynnelsen av oktober i år og utvidelsen skal etter planen være gjennomført andre kvartal 2022. - Denne utvidelsen er viktig for å videreutvikle Oslo lufthavn som et internasjonalt knutepunkt. Den vil gi økt kapasitet og vil gi bedre forhold for våre passasjerer og flyselskaper, og bedre rammevilkår for norsk reiseliv, turisme og næringsliv – noe som er en viktig del av konsernets samfunnsoppdrag, sier konsernsjef i Avinor Dag Falk-Petersen. Viktig for Norge Kapasiteten på dagens område for trafikk utenfor Schengen er på 5,5 millioner passasjerer og vil etter utvidelsen være på om lag 8 millioner passasjerer i året - De siste årene har trafikken til og fra land utenfor Schengen vist en betydelig større vekst enn trafikk innenfor. At vi legger til rette for denne trafikken med å bygge god og tilpass