Innovasjon Norge

Norgesfilm til topps i Cannes

Del

Den norske filmen «Iconic Norway» ble tildelt prisen for «Best Camera» under gårsdagens prisutdeling Cannes Corporate Media & TV Awards. Den norske filmen ble med dette vinner i den samme klassen som i fjor ble vunnet av naturfilm-ikonet, David Attenborough.

Grim Berge fra produksjonsselskapet Natural Light (tv) mottar prisene for filmen "Iconic Norway" i går natt.  Her sammen med Hans Petter Aalmo i Visit Norway og Sven-Erik Knoff i Natural Light.
Grim Berge fra produksjonsselskapet Natural Light (tv) mottar prisene for filmen "Iconic Norway" i går natt. Her sammen med Hans Petter Aalmo i Visit Norway og Sven-Erik Knoff i Natural Light.

«Iconic Norway» mottok også sølv i klassen Tourism Films. Iconic Norway er laget av Grim Berge og Sven-Erik Knoff i produksjonsselskapet Natural Light i samarbeid med Visit Norway. 

- Det er en stor ære å vinne disse prisene i Cannes. Vi er opptatt av å vise frem det unike norske til verden, og det føler jeg at vi får til nå. Dette er en utrolig fin anerkjennelse å få, sier regissør og fotograf Grim Berge til Visit Norway. 

Begeistrer millioner av seere
Den spektakulære filmen viser fantastiske norgesbilder fra nord til sør og er produsert i samarbeid med Visit Norway, Region Stavanger, Visit Nordvest, Flåm AS og Classic Norway Lofoten. Filmen har skapt begeistring blant millioner av seere verden over.

- Vi tar av oss hatten for denne produksjonen og gratulerer filmskaperne med prisen. Det har vært spennende å samarbeide med Berge og Knoff om denne produksjonen, og vi er imponert over måten disse norske filmkunstnerne etablerer internasjonale nettverk på. Dette er også med på å øke synligheten for filmen. Vi ønsker å ligge i forkant og gi våre brukere det nyeste og råeste innholdet på nett, sier en begeistret Hans Petter Aalmo, portalsjef i Visit Norway. 

Filmen vant nylig også førsteprisen i klassen «Students Choice» i Zagreb Tourfilm Festival 2017, og vil delta i flere filmfestivaler i tiden fremover, blant annet Baku.

Jobber med oppfølgerfilmen
Den prisvinnende duoen hviler ikke på laurbærene. Nå er de allerede godt i gang med oppfølgeren til «Iconic Norway».

– I slutten av juni startet vi opptakene i Lindesnes. Denne gangen blir produksjonen langt større, der vi reiser Norge rundt på 80 dager. Vi har blant annet en egen droneoperatør og mange samarbeidspartnere med på laget, hittil har vi 70 Terrabyte med fantastisk filmmateriale.

-Filmen er en hyllest til Norge og det flotte landet vårt. Denne produksjonen har påvirket og inspirert oss, gjennom alle møtene med naturen, menneskene og historiene. Norge er helt spesielt! Vi er glad for å kunne samarbeide med Visit Norway, andre lokale og nasjonale samarbeidspartnerne om dette prosjektet sier Berge og Knoff.

- Disse filmene formidler på en flott måte alt det storslåtte vi har i Norge. Vi tror «Iconic Norway» og oppfølgeren vil inspirere mennesker over hele verden til å ville oppleve Norge selv, avslutter Aalmo. 

Se filmen her

Fakta om Cannes Corporate Media & TV awards: 

  • Cannes Corporate Media & TV awards hedrer de best selskapsfilmer, online media og TV dokumentarer. 
  • Prisutdelingen arrangeres for 8. gang i år i Cannes fra 27. – 28 september 2017.
  • Prisutdelingen deler ut priser i 41 kategorier.

Nøkkelord

Kontakter

Grim Berge, Natural Light, 920 93 043, gb@nle.earth

Sven-Erik Knoff, Natural Light, 982 60 572, sven-erik@fotoknoff.no

Hans Petter Aalmo, Innovasjon Norge, 971 22 663

Bilder

Grim Berge fra produksjonsselskapet Natural Light (tv) mottar prisene for filmen "Iconic Norway" i går natt.  Her sammen med Hans Petter Aalmo i Visit Norway og Sven-Erik Knoff i Natural Light.
Grim Berge fra produksjonsselskapet Natural Light (tv) mottar prisene for filmen "Iconic Norway" i går natt. Her sammen med Hans Petter Aalmo i Visit Norway og Sven-Erik Knoff i Natural Light.
Last ned bilde
Norgesfilmen "Iconic Norway" vinner pris i Cannes. Foto: Grim Berge, Natural Light
Norgesfilmen "Iconic Norway" vinner pris i Cannes. Foto: Grim Berge, Natural Light
Last ned bilde
Norgesfilmen "Iconic Norway" vinner pris i Cannes. Foto: Grim Berge, Natural Light
Norgesfilmen "Iconic Norway" vinner pris i Cannes. Foto: Grim Berge, Natural Light
Last ned bilde

Om Innovasjon Norge

Innovasjon Norge
Innovasjon Norge
Akersgata 13
0158 OSLO

22 00 25 00http://www.innovasjonnorge.no

Vi bidrar til nyskaping i næringslivet, utvikling i distriktene og utvikling av konkurransedyktige norske bedrifter. Innovasjon Norge profilerer norsk næringsliv og Norge som reisemål.

Følg saker fra Innovasjon Norge

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Innovasjon Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom