Norges tropp til kampene mot Makedonia og Slovakia

Det var funnet plass til to debutanter da landslagssjef Lars Lagerbäck tirsdag presenterte troppen til Norges to kommende privatlandskamper.

Blant de 25 navnene finner vi blant annet Morten Thorsby og Pål Alexander Kirkevold, som begge er med A-landslaget for første gang. I tillegg er også Martin Ødegaard tilbake i troppen.

- Kirkevold med fordi han har utviklet seg veldig bra denne høsten, så vi synes han er verdt en sjanse nå og vi vil lære oss å kjenne han. Thorsby har vi fulgt med på U21-landslaget pluss det han har gjort i Heerenveen og nå er det en bra mulighet å få prøve han i laget, sier Lagerbäck til fotball.no

- Både Ødegaard og Thorsby har gjort det såpass bra nå at de er vel verdt denne sjansen. Det er to fremtidige landslagsspillere, så får vi se hvor bra de klarer seg på A-landslaget, fortsetter han.

I tillegg til å være med i A-landslagstroppen skal de to spille U21-landskampen mot Irland.

- Jeg, Perry og Smerud har diskutert og kommet frem til løsningen om at vi kommer til å dele Ødegaard og Thorsby. Vi har hatt en bra dialog og det passet bra at de er med oss den første kampen og så U21 i sin kvalifiseringskamp, sier landslagssjefen.

Landslagssjefen forteller at Sander Berge og Tarik Elyounoussi er ute med skade.

- I tillegg er det spørsmålstegn ved Stefan og Josh. Det er en beslutning vi tar senere i uken. Derfor har vi gardert oss opp og tatt ut 25 spillere. Ellers synes jeg stammen blir mer og mer klar, så det kjennes bra. Det var mye å bygge videre på fra forrige samling og det kjennes ut som vi har et bra grep på de 35-40 spillerne vi følger nærmest. Så kan det alltids være noen som utvikler seg fort, sier Lagerbäck.

Her er Norges tropp:

Sten Grytebust - Odense