Norges tropp til kampene mot Australia og Albania

Kristoffer Ajer er med i A-landslagstroppen for første gang. Se hele troppen her.

Tirsdag tok landslagssjef Lars Lagerbäck ut troppen til kampene mot Australia og Albania. En av de nye spillerne i troppen er Kristoffer Ajer, som har imponert for Celtic de siste månedene. I tillegg er Iver Fossum med for første gang i troppen under Lars Lagerbäck.

- Både Kristoffer og Iver er litt i samme situasjon. De har spilt seg inn i lagene sine. Vi har fulgt dem og også pratet mye med Leif Gunnar. De har imponert for klubblaget og dette er gode eksempler på at hvis man gjør det bra i klubblagene har man sjanse til å komme med. Begge har kommet langt til å være så unge, sier landslagssjef Lars Lagerbäck.

Han kan også glede seg over at Alexander Sørloth har kommet godt i gang med sitt opphold i Crystal Palace.

- Ikke minst mentalt betyr det mye for en spiller å ta det steget og få spille i en stor liga. Han tok et stort steg i Danmark og har fått spilletid i Palace, sier Lagerbäck.

Totalt er 24 spillere tatt med i troppen.

- Vi brukte veldig mange spillere i 2017 og opplevde at det var en jevn standard. Nå må vi jobbe frem en stamme. Så kommer det alltid til å være åpne plasser for spillere som gjør det bra i klubblaget eller utvikler seg, sier landslagssjefen.

- Denne gangen har vi valgt å ta ut 24 spillere. Det er litt usikkerhet rundt Haitam på grunn av en lårskade. Ellers er det noen spillere som ikke er med. De som spiller i USA, noen i Tyskland og noen i Norge. Troppen er ikke låst, men vi håper å komme frem til 15-18 spillere som skal være en stamme. Det blir en liten test i disse kampene, men i juni skal det være en tropp som skal være klare til Nations League til høsten, avslutter han.

Her er Norges tropp:

Bjørn Maars Johnsen - Den Haag

21 02 93 00https://www.fotball.no

Følg pressemeldinger fra Norges Fotballforbund

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Fotballforbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norges Fotballforbund

Kronikk: Fotballklubbenes grønne mulighet6.3.2024 10:50:38 CET | Pressemelding

Til redaksjonen, Her er en kronikk fra fotballpresident Lise Klaveness + bilde til fritt bruk for redaksjonen. Fotballklubbenes grønne mulighet Norske kunstgressbaner bidrar til fantastisk aktivitet, men også til store utslipp av mikroplast i naturen. Heldigvis har det kommet en løsning for norske klubber – og en gyllen mulighet for trenerne. Lise Klaveness, president i Norges Fotballforbund En lang vinter går mot vår. Sikre tegn er mindre snø og mer synlig gummigranulat – disse små sorte kulene som har vært helt avgjørende for kunstgresseventyret i Norge, aktivitetstilbud og sosiale felleskap for nesten 350 000 spillere – året rundt. Slagsiden av eventyret er naturligvis miljøaspektet. Kunstgressbaner står for det nest største landbaserte utslippet av mikroplast i naturen. Problemet er at gummikulene i for stor grad fortsatt havner på avveie. Alle som har vært på en kunstgressbane vet hvor enkelt de svarte kulene lurer seg inn i hjemmet. Hvert år er det estimert at 1500 tonn mikroplas