Parat

Norges Politilederlag advarer Stortinget

Senterpartiet har fremmet et forslag til Stortinget om at alle lensmannskontor skal oppbemannes med en stedlig lensmann. Leder i Norges Politilederlag, Geir Krogh, advarer Stortinget og sier en slik løsning vil redusere politiets handlekraft og kvalitet.

Saken behandles i disse dager i justiskomiteen og kan få flertall når den skal opp i Stortinget kort tid etter påske.
– Stortinget har vedtatt en politireform. En endring av reformen nå, før den er implementert, vil gripe direkte inn organisering og bemanningsplaner som er i ferd med å komme på plass, sier Krogh.

Et forsøk på å instruere regjeringen
Politireformen som er vedtatt av Stortinget tilsier at det fra 1. juni i år vil være 50 lensmannsdistrikt og 66 politistasjonsdistrikt (tjenesteenheter) i Norge. I tillegg vil det være 109 tjenesteder som ikke har stedlig lensmann eller politistasjonssjef.
– Det er disse 109 tjenestestedene som nå foreslås bemannet av stedlig lensmann, i tillegg til «tilstrekkelig bemanning» som det heter i forslaget. Dette er et forsøk på å instruere regjeringen. Selv om vi er enige i nødvendigheten av et sterkt og fungerende nærpoliti er forslaget problematisk og vil hindre modernisering av politiet, sier Krogh.

Oppgaver, ikke geografi
Han sier noe av det viktigste med politireformen er å ikke binde opp store ressurser geografisk, men i stedet organisere politiet etter hvilke oppgaver som må løses.
– Dagens og fremtidens kriminalitetsutfordringer krever at politiet har en struktur som støtter opp under økt kompetanse innen digitalt politiarbeid, organisert- og økonomisk kriminalitet, seksuelle overgrep og generell kulturforståelse. En stedlig lensmann på de 109 tjenestedene vil stjele store ressurser og hindre utviklingen av et moderne politi, sier politilederen.

Tre politimestre har tidligere denne uken gått aktivt ut i landets største avis og på samme måte som Krogh, advart Stortinget mot å legge hindringer i veien for politireformen.
– De tidligere lensmennene er langt på vei omstilt og ny organisering er nå i sluttfasen. Flere politidistrikt har allerede startet opp og fra 1. juni i år skal alle ha fått nye oppgaver. Nærpolitireformen er forankret i Stortinget og vi vil sterkt fraråde en detaljstyring og endring av politireformen. Nå må vedtak og beslutninger som er fattet få tid til å virke, sier Krogh.

Link til Dok 8 forslaget fra Senterpartiet:

Om Parat

Parat
Lakkegata 23

482 10 100http://www.parat.com

Følg pressemeldinger fra Parat

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Parat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Parat