Charge

Norges neste gründersuksess kan være en av disse tre startupene

Landets første gründer-inkubator for førstegenerasjons innvandrere som vil skape fremtidens vekstbedrifter, er i gang. Nå er de tre vinnere fra første runde klare for å lære av næringslivseliten.

Pouria Ruhi (f.v), Christine Hesla, Siavash Shahkarami, Aiman Shaqura, Talaat Aboras, Jimmy Ruben Westerheim og Isabel Farzaneh Davodi jubler over å være med videre i høstens inkubator-program.

The Human Aspect, Jalla og Lokalii er tre bedrifter det kan lønne seg å følge med på. Det var disse tre som i helgen stod igjen som vinnere, kåret av en jury bestående av representanter fra norsk næringsliv.

– Nå får vi endelig muligheten til å videreutvikle oss og nå målene våre, sier Jimmy Ruben Westerheim og Isabel Farzaneh Davodi fra The Human Aspect.

Vil bli ledende internasjonalt
Deres foretningsidé er å skape et digitalt livserfaringsbibliotek, hvor mennesker deler med hverandre hvordan de har kommet seg gjennom livets ulike utfordringer. Ideen er den første i sitt slag i verden, og nå er målet å bli den største aktøren for inspirerende tenkning globalt. Ambisjonene har The Human Aspect hatt fra begynnelsen.

– Vi vil være et knutepunkt mellom profesjonelle aktører og de som kan ha behov for støtte og inspirasjon, forteller Davodi.

– Næringslivet er undervurdert som inkluderingsarena. Det kan være utrolig vanskelig å få en fot innenfor når man ikke er kjent med norsk selskapskultur eller har det nødvendige nettverket, sier Aiman Shaqura.

– Norsk næringsliv må våkne
Shaqura, CEO i Charge, kom som flyktning til Norge i 1991, og har i dag omsatt for over 100 millioner kroner i sine ulike selskaper. Med hjelp fra de klokeste hodene i næringslivet, ledet Shaqura i helgen en intensiv bootcamp sammen med ni nøye utvalgte gründerbedrifter. Etter faglig påfyll og utvikling, ble de ni bedriftene redusert til tre vinnere etter harde presentasjonsrunder. Qvartz, Trigger, KPMG , Bekk Consulting, Blank og Designit er noen av flere ledende selskaper som står bak inkubatoren sammen med Shaqura.

– Nå er det på tide at norsk næringsliv våkner opp, og ser mangfold som et konkurransefortrinn i en global verden, sier Shaqura.

Bruker foodtruck og app som integreringsarena
Christine Hesla og Talaat Aboras gikk også helt til topps i helgen. De står bak matvognen Jalla, og beskriver seg selv som «et nytt restaurantkonsept som tilbyr kvalitetsmat med sosial smak». Det er nemlig nyankomne syriske flyktninger, som Talaat selv,  som lager maten. Formålet med foodtrucken er derfor todelt; fremme integrering av syriske flyktninger og samtidig hjelpe nordmenn i tidsklemma med smakfulle måltider.

Etter en knalloppstart med stor suksess i Tromsø, ønsker duoen nå å videreføre konseptet til andre steder i Norge, og dermed skape arbeidsplasser for flere flyktninger.

– Dette er så viktig. Vi er stolte over å nå være en del av Charge Inkubator, og ser frem til noen spennende måneder fremover hvor vi får oppfølging fra noen av de klokeste hodene i bransjen gjennom utviklingsprogrammet vi nå skal følge, sier Hesla.

Pouria Ruhi og Siavash Shahkarami er hodene bak Lokalii - den tredje bedriften som nå får være med i programmet. Deres app har nærmere 12 000 brukere som betaler for unike opplevelser. Appen har fått mye oppmerksomhet, men nå vil Ruhi bruke muligheten til å forbedre tjenesten slik at den kan gå globalt.

– Charge vil gi oss muligheten til å jobbe med ledende selskaper slik at vi kan videreutvikle vår plattform og øke attraktiviteten vår hos potensielle investorer, sier Ruhi.

Første i sitt slag i Norge
Nassir Achour, rådgiver innovasjon og forretningsutvikling i Trigger Akselerator, mener bedrifter skapt av innvandrere har en konkurransekraft man i norsk sammenheng hittil har utnyttet for dårlig. Achour ser frem til å jobbe målrettet med de tre vinnerne i månedene som kommer. Samtidig ønsker han at flere aktører skal ta ansvar.

– Næringslivet har et samfunnsansvar. Inkludering og integrering i arbeidslivet bør være en motvekt til de ekstreme holdningene vi dessverre er vitne til stadig oftere. Se bare på aktører som Spotify og AirBnB som den siste tiden har tatt et tydelig standpunkt i debatten om rasisme, sier Achour.

Rådgiveren har vært en av drivkreftene bak inkubatoren, og er helt sikker på at programmet vil resultere i viktig bevisførsel i debatten om integrering av innvandrere i arbeidslivet.

Tall fra SSB viser at 1 av 4 innvandrere er overkvalifisert for jobben sin. Dette taper det norske samfunnet fem milliarder kroner årlig på, ifølge en beregning gjort av Ny Analyse.

– The Human Aspect, Jalla og Lokalii er tre bedrifter som har stort potensial og gode muligheter for å lykkes. Helgens camp har vist at det var på sin plass med et eget inkubatorprogram for innvandrere, sier Achour.

Hva er Charge Inkubator?

• Et program som varer i 6-9 måneder.

• I løpet av perioden skal bedriftene gjennom et skreddersydd utviklingsprogram som skal utvikle den opprinnelige forretningsidéen og forberede den på skalering.

• I perioden vil bedriftene få bransjetilpasset mentorbistand fra relevante samarbeidspartnere.

• Gründerne bak de utvalgte bedriftene skal jobbe fysisk ute i mentorbedriften for å få verdifull kompetanse og nettverk.

• Etter helgens første runde har de tre bedriftene The Human Aspect, Jalla og Lokalii blitt tatt opp i programmet.

• En ny runde av Charge Inkubator kjøres i gang etter nyttår.

• FNs Høykommisær for Flyktninger (UNHCR), Virke, Innovasjon Norge, Microsoft, Sparebank1, KPMG, Høyskolen Kristiana og 657 Oslo er noen av partnerne i programmet.

Bilder

Aiman Shaqura er CEO i Charge.

Om Charge

Charge Inclubator er en gründerinkubator skal bidra til at førstegenerasjons innvandrere skal få utvikle og skalere sine forretningsideer.
Gjennom et målrettet inkubatorprogram skal vi gi de største gründertalentene som kommer til Norge som flyktninger best mulige forutsetninger til å lykkes
med sitt gründereventyr – helt enkelt.