Norges mest miljøvennlige barnehage åpnet

Det er store ord, men Lia barnehage i bydel Alna i Oslo er Norges mest miljøvennlige barnehage med inneklima i verdensklasse. Nå har byrådsleder Raymond Johansen klippet snoren og han applauderte de innovative grepene som har gjort barnehagen best i klassen.
Byrådsleder Raymond Johansen klippet snoren til Lia barnehage, til stor jubel fra barna som allerede har tatt anlegget i bruk. Foto: Dorthe Lianes.

Lia barnehage er et eksempel på fremtidens bygg, der godt inneklima er kombinert med lav energibruk, faktisk så lite som 1/3 av en barnehage med passivhusstandard. Byggherre Omsorgsbygg har i samarbeid med entreprenør Skanska Husfabrikken tenkt miljø fra start til slutt, og gjort flere grep både på byggeplass og i bygget som sådan.

Forskningsprosjekt
Byggeplassen har vært fossilfri. Det har vært forbud mot tomgangskjøring, og det har vært benyttet el-maskiner der det har vært mulig. Bruk av innovative produkter har redusert masseutgraving, og dermed også en del transport. Bruk av prefabrikerte elementer har bidratt til å redusere byggetiden drastisk. Nå ananlyseres dataene i et forskningsprosjekt i samarbeid mellom Skanska, Bellona, SINTEF og Omsorgsbygg, hvor utslipp fra alle prosesser er kartlagt. Disse dataene vil være svært interessante for hele byggebransjen, når de foreligger.
- Vi har ikke tallene helt klare enda, men vi har all grunn til å tro at utslippene er redusert drastisk fra en tradisjonell byggeplass. Vi håper og antar at de er redusert med så mye som opptil 90%, sier Omsorgsbyggs prosjektleder Flemming Idsøe.

Batteribank
Barnehagen er et plusshus, det sil vi at den produserer mer strøm enn den bruker. Energi fra solcellene blir lagret i store batteribanker slik at egenforbruket av solstrøm øker betraktelig. I utformingen av de tekniske anleggene har det vært stort fokus på å gjøre det så enkelt som mulig og utnytte naturlovene til vår fordel.

Ekstra høyde under taket gir god ventilasjon. Store vinduer slipper inn ekstra mye dagslys. Overskuddsvarme blir pumpet ned i brønner for å brukes etter behov. Eksponert betong bidrar til å utjevne temperatursvingninger og gir dermed et bedre inneklima.

Kvalitetene ved Lia barnehage er flere, men hovedmålet er oppnådd: Dette er blitt et godt sted å være for barn og voksne.