Norges mest effektive innovasjonsmotor

Hvert år gjør det offentlige i Norge innkjøp for nærmere 500 milliarder kroner. Evalueringer av innovative offentlige anskaffelser viser at innkjøpene representerer en unik mulighet til å fremme innovasjon og omstilling. Tirsdag 7. november inviterer Nasjonalt program for leverandørutvikling, NHO og KS til frokostmøte om effektene av innovative offentlige anskaffelser.

Hvordan står det til med innovative anskaffelser i Norge i dag, og hva kan vi gjøre for å få ut mer av potensialet på dette området fremover?

- Innovative offentlige anskaffelser har potensial til å bli Norges mest virkningsfulle innovasjonsmotor for å utvikle nye, grønnere og mer brukervennlige løsninger på kjente og ukjente behov. Det virker, og det som virker må vi gjøre mer av, sier Per Harbø som er programleder i Nasjonalt program for leverandørutvikling

Mer enn 500 innovative offentlige anskaffelser er enten gjennomført eller satt i gang i løpet av de siste 10 årene. Under frokostmøtet presenteres Nasjonalt program for leverandørutviklings midtevaulering, KS arbeidsgivermonitor og Difis modenhetsanalyse. Evalueringene viser til store muligheter i innovative anskaffelser, blant annet gjennom dokumentert offentlige besparelser, bedre tjenester til befolkningen, og næringsvekst i det private leverandørmarkedet.

Arrangementet er åpent. Panelet vil bestå av:

• Per Øyvind Langeland (avdelingsdirektør næringspolitikk, NHO)
  • Lasse Jalling (avdelingsdirektør forskning, innovasjon og kvalitetsutvikling, KS)
  • Dag Strømsnes (avdelingsdirektør offentlige anskaffelser, Difi)
  • Ketil Lundgaard (avdelingsdirektør vekstbedrifter og klynger, Innovasjon Norge)
  • Ane Marte Rasmussen (avdelingsdirektør for avdeling innovasjon i offentlig sektor, Forskningsrådet)

Frokostmøtet avholdes på KS Agenda Møtesenter, Haakon VIIs gate 9, Oslo, tirsdag 7. november fra klokken 08:30 til 10:00 (frokost fra klokken 08:00).

For mer informasjon kontakt:
Per Harbø, programleder
per.harbo@nho.no

Om nasjonalt program for leverandørutvikling
Nasjonalt program for leverandørutvikling er en pådriver for økt bruk av metoden innovative anskaffelser. Vi arbeider for at flere offentlige virksomheter skal se hvilke muligheter som ligger i å tilrettelegge for innovasjon gjennom innkjøp. Vår jobb er å inspirere og motivere. Vi hjelper innkjøpere på veien. Og vi gir oss ikke før dobbelt så mange innovative anskaffelser har gitt offentlige besparelser, bærekraftige løsninger, flere arbeidsplasser, og bedre tjenester til befolkningen.

Siden starten i 2010 har programmet bistått kommunale og statlige virksomheter med over 150 innovative anskaffelser. Fram til 2019 skal programmet sørge for at flere offentlige virksomheter tar i bruk og innarbeider innovative anskaffelser som varig praksis.

Programmet er et trepartssamarbeid mellom NHO, KS og DIFI.