Den norske kirkeDen norske kirke

Norges kirker blir enda mer tilgjengelige

Nettstedet kirkesøk.no er pusset opp og optimalisert for mobiltelefon før turistsesongen. Nå finner du alltid nærmeste kirke med ett klikk. – Alle kirker har skjulte skatter, sier biskop Helga Haugland Byfuglien.

Biskop Helga Haugland Byfuglien flankert av systemutvikler Kjersti Kambestad (t.v.) og fotograf Torild Granhaug var med på markeringen av at kirkesøk.no har fått nytt design og bedre mobiltilpassing. Granhaug har reist landet rundt og levert nesten 60.000 bilder til kirkesøk.no. Foto: KA

– For oss kirkenerder er dette virkelig gull!

Det sa preses, leder for biskopene i Den norske kirke, Helga Haugland Byfuglien, under nylanseringen av nettstedet kirkesøk.no på Kirkens hus i Oslo torsdag.

Nettstedet er en database over alle kirkebygg tilhørende Den norske kirke. Nå er siden pusset opp, tilpasset mobilskjerm og gjort enda mer brukervennlig.

– Jeg har aldri hørt noen si om kirken på det stedet der de bor, at «nei, den er ikke noe særlig». Jeg tror det handler om at alle kirker har skjulte skatter, men også med hva man forbinder med kirken, sier Byfuglien, som startet sin oppdagelsesferd på kirkesøk.no med å lete opp sin Landås kirke i Bergen, der hun vokste opp. Hun fortsatte med Nordby kirke i Ås i Akershus, der hun var prest i mange år, og søkte seg deretter videre til Nidarosdomen i Trondheim, der hun nå er biskop.

Finn kirker i nærheten

Den viktigste nyvinningen på nettstedet er søket «Finn kirker i nærheten», som lister opp de nærmeste kirkene akkurat der søket gjøres. Om du er i en ny, din egen by eller i et dalføre fullt av stavkirker – kirkesøk.no forteller deg til enhver tid hvor nærmeste kirke er. Ett klikk til, og du får tilgang til alle viktige data om kirken, samt masse bilder. Du kan også søke på fylke, epoke, byggemateriale og vernestatus.

Seniorrådgiver hos Riksantikvaren, Ingeborg Magerøy, bruker kirkesøk.no i jobben hver dag. Hun er begeistret for den nye versjonen av nettstedet.

– Den aller største forbedringen er hvordan det nå fungerer på mobiltelefon. I tillegg har det kommet flere nye funksjoner og søkemåter, sa Magerøy.

– Kan lære mye gjennom kirken

Administrerende direktør i KA Arbeidsgiverorganisasjon for kirkelige virksomheter, Marit Halvorsen Hougsnæs, oppfordrer alle som skal på Norges-ferie i sommer til å bruke kirkesøk.no når de kommer til nye steder.

– Kirkene er ikke bare gudshus, de er også viktige kulturbygg og signalbygg. Svært mange steder er kirken den eldste bygningen, og man kan lære mye om en by eller et tettsted ved å studere kirken eller kirkene på stedet, sier hun.

Fakta om Kirkesøk.no

• Kirkesøk.no inneholder informasjon om alle kirker som hører til under Den norske kirke.
  • Kirkesøk.no er nå redesignet med tanke på mobilskjerm og har fått innebygget stedsfunksjon. Ved å søke på “Finn kirker i nærheten” får du opp en liste med nærmeste kirke øverst.
  • Det er lagt inn flere og bedre bilder, både utvendige og innvendige.
  • Nettstedet har i dag 12.000-13.000 unike brukere per måned.
  • All informasjon på kirkesøk.no hentes fra Kirkebyggdatabasen, et forvaltningsverktøy for lokale, regionale og sentrale forvaltningsenheter som kirkelig fellesråd, bispedømmeråd, Kirkerådet og Riksantikvaren. Kirkebyggdatabasen driftes av KA Arbeidsgiverorganisasjon for kirkelige virksomheter på oppdrag fra Kulturdepartementet. KA har også ansvaret for Kirkesøk.no.

Trygve Jordheim
kommunikasjonssjef i KA - Arbeidsgiverorganisasjon
for kirkelige virksomheter
trygve.jordheim@ka.no

Priv. til red.: Pressekonferanse 25. januar med nytilsatt biskop i Stavanger bispedømme23.1.2019 11:09:43Presseinvitasjon

På møtet i Kirkerådet blir det torsdag kveld, 24. januar, tilsatt ny biskop i Stavanger bispedømme. Den nye biskopen møter pressen i Stavanger domkirke, Haakon VIIs gate 2 i Stavanger fredag 25. januar kl. 10.00. Se overføring via Facebook På pressekonferansen deltar disse sammen med den nytilsatte biskopen: Leder i Kirkerådet, Kristin Gunleiksrud Raaum. Leder i Stavanger bispedømmeråd, Marie Klakegg Grastveit. Preses i Bispemøtet, Helga Haugland Byfuglien.

Religionspolitikk høyere på dagsorden22.1.2019 12:35:52Pressemelding

- Med denne plattformen forplikter regjeringen seg på en politikk som både sikrer likebehandling av alle tros- og livssynssamfunn og som anerkjenner folkekirkens viktige rolle i samfunnet. Men vi stiller oss undrende til å overføre livssynsansvaret fra Kulturdepartementet til Barne- og familiedepartementet. Det er også et annet signal enn det plattformen for øvrig legger opp til, sier Kristin Gunleiksrud Raaum, leder i Kirkerådet.