Norges hemmelige OL-våpen er på vei til Pyeongchang

Denne uken sendes 125 kilo Norvegia og 220 kilo brunost fra TINE til Sør-Korea, for å gi den norske troppen næring til kroppen – og næring til medaljedrømmene.

Brunoster fra TINE og Norvegia er blant produktene som er på vei til Pyeongchang

Når de norske utøverne setter seg ved frokostbordet under OL, møter de kjente frokostfavoritter. Denne uken sender nemlig TINE flere paller med Norvegia, Fløtemysost, Gudbrandsdalsost og YT-produkter nedover, for å stå klare når medaljehåpene våre ankommer. Og det er slett ikke bare en morsom gimmick, sier ernæringsfysiolog Heidi Holmlund i Olympiatoppen.

– Utøverne ønsker forutsigbarhet og være trygge på at de har tilgang på de matvarene de bruker i det daglige hjemme. I løpet av et slikt mesterskap blir de ofte matleie og får dårlig matlyst. Da er det viktig å ha tilgang til fersk, grovt brød med smør og brunost, så de kan fortsette å prestere på toppnivå, sier hun.

«Må» ha grovbrød med Norvegia

En av dem som ser frem til å kunne starte dagen på kjent vis også under OL, er Marit Bjørgen. Hun anser frokosten som et «hemmelig våpen» som gjør henne i stand til å prestere optimalt i løypa.

– En solid start med en god frokost legger grunnlaget for formen og prestasjonene resten av dagen. At jeg kan spise det samme til frokost i Korea som jeg gjør hjemme, er en fordel. Jeg vet det fungerer og kan fokusere på det som er jobben min under OL, nemlig å gå fort på ski, sier hun.

Næring til drømmene

Norges utøvere kan med forsendelsen fra TINE være sikre på at de får mat de kan føle seg trygge på under OL. Ann-Kristin Syversen, sponsorsjef i TINE, synes det er en ære å få «være med på laget» når OL er i gang den 9. februar.

– Vi i TINE er opptatt av å gi næring til drømmene, både de små og de store. Drømmen om en OL-medalje må kunne sies å være en av de virkelig store drømmene, og vi er veldig glade for å kunne bidra ved å gi utøverne en god start med en næringsrik frokost og energibarer når de er i mål, sier hun.

FAKTABOKS

Dette sendes til Pyeongchang:

• TINE Gudbrandsdalsost 28% – 200 pakker, totalt 100 kilo
  • TINE Fløtemysost - 26 % – 240 pakker, totalt 120 kilo